دولت به خواست بانوان و فدراسیون احترام می گذارد یا اینکه مقابل تهدیدها تسلیم می شود؟!

اگر امسال هم بانوان اجازه حضور در ورزشگاه را نداشته باشند از میزبانی محروم می‌شویم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا یک روزخبر موافقت ورود بانوان مطرح می شود و روز بعد اعلامیه تهدید آمیز برای مقابله با حضور بانوان در ورزشگاه ها. آن هم ۲۹ خرداد در اولین روز بازی با آمریکا

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا یک روزخبر موافقت ورود بانوان مطرح می شود و روز بعد اعلامیه تهدید آمیز برای مقابله با حضور بانوان در ورزشگاه ها. آن هم ۲۹ خرداد در اولین روز بازی با آمریکا. بعد از اینکه سال قبل بانوان اجازه تماشای مسابقات لیگ جهانی را در ورزشگاه آزادی نداشتند ، فدراسیون جهانی والیبال (fivb ) در اولین قدم میزبانی مسابقات نوجوانان جهان را پس گرفت و به آرژانتین داد. حتی زمزمه هایی برای ندادن میزبانی بازیهای خانگی لیگ جهانی هم شنیده می شد اما با ۱۵-۶-۱۰-۱۵۱۳۱۳۷۸۹۵۸۰۰۷۰۷قولی که محمدرضا داورزنی رئیس فدراسیون والیبال به آری گراسا داد، ایران میزبان ماند.
حتی fivb برای اطمینان بیشتر سال قبل نامه ای برای حل این قضیه به وزرات ورزش ایران فرستاد. محمود گودرزی وزیر ورزش مردادماه سال قبل در مصاحبه با خبرآنلاین گفته بود:« فدراسیون جهانی والیبال برای حل مشکل ورود بانوان به ورزشگاه ها نامه ای داده است و ما هم در تلاش هستیم تا شرایط را برای ورود بانوان فراهم کنیم.» گودرزی تنها کسی نبود که از پیگیری قضیه خبرداد و عبدالحمید احمدی معاون فرهنگی وزیر ورزش هم خبر های خوبی داد:« در جلسه با شورای امنیت کشور برای حل مشکل ورود بانوان گام های بلندی را برداشته ایم.»
با موافقت شورای امنیت‌ملی با بسته پیشنهادی وزارت ورزش و جوانان و معاونت زنان ریاست‌جمهوری برای ورود زنان به سالن‌های ورزشی ، زمزمه ورود بانوان به سالن ها را قطعی دانستند. البته حرف های شهیندخت مولاوردی، معاون زنان ریاست‌جمهوری در گفت‌وگو با «شرق» این مساله را تایید کرد: «نمی‌توان برای تمام ورزش‌ها حکم کلی صادر کرد، درحال‌حاضر ورود زنان به سالن‌های ورزشی شامل شنا، بوکس و فوتبال نمی‌شود، اما شامل والیبال، هندبال، بسکتبال، تنیس و… می‌شود. ورزش‌ها طبقه‌بندی شده و ملاحظات مختلف در نظر گرفته شده است. پس از بررسی فراوان، این نتیجه حاصل شد که ورود زنان به ورزشگاه‌ها هیچ اشکالی از نظر شرعی ندارد و باید سازوکار لازم برای حضور زنان فراهم شود.»
با همه این حرف های امید بخش اما هنوز مشکل حل نشده و به قوت خودش مانده. شاید اوضاع طوری پیش برود که امسال هم مثل سال قبل پای بانوان به ورزشگاه ها باز نشود. هر چند این روزها اعداد و رقم های مختلفی درباره تعداد بانوان برای حضور در ورزشگاه آزادی شنیده می شود اما نکته اینجاست که وزارت ورزش و فدراسیون والیبال هم خیلی با تعداد زیاد بانوان در ورزشگاه موافق نیستند. چرا که ورزشگاه آزادی و زیر ساخت هایش گنجایش ورود آنها را ندارد. حتی سالن ۱۲ هزار نفری ورودی جداگانه ای ندارد که به بانوان اختصاص پیدا کند یا حتی سرویس های بهداشتی آن هم خیلی مناسب نیست. بنابراین مسئولان ورزش ترجیح می دهند تعداد کمی از بانوان به سالن بیایند تا هم کنترل آن ها راحت تر باشد و هم حداقل تعهدشان به fivb نقض نشود.
البته هنوز هم نهادهایی هستند که با این مساله مشکل دارند . آخرین واکنش به ورود بانوان اطلاعیه ای بود که در شبکه های مجازی منتشر شد و در آن تاکید کرده بودند اجازه نمی دهند این اتفاق بیفتد و حتی تهدید به تجمع مقابل ورزشگاه آزادی، همزمان با بازی ایران و آمریکا کرده اند. تهدیدی که نوبخت معاون اول رئیس جمهور هم در مصاحبه ای گفته :« دولت اجازه تجمع را نمی دهد.» ظاهرا این خط و نشان را معاون اول رئیس جمهور را هم برای منتقدان ورود بانوان و هم موافقان آن کشیده است.
با این حال محمدرضا داورزنی که از سال قبل درگیر این مساله است امیدوار است با تدبیر مسئولان این قائله ختم به خیر شود: «امیدوارم مسئولان با تدبیر لازم این مساله را حل کنند. تماشای مسابقات با حفظ شئونات اسلامی جزو مطالبات مردم است. اگر اصلی را سلب می کنیم نباید صفر تا صدی باشد.یکسری از رشته های ورزشی مثل شنا امکان ندارد خانواده ها بتوانند آن را تماشا کنند اما در بعضی رشته ها خانواده ها می توانند با حضور در سالن تماشاگر باشند. مسئولان باید همت کنند تا با حفظ موازین شرعی این قضیه درست شود.» اگر امسال هم بانوان برای لیگ جهانی اجازه حضور در سالن ۱۲ هزار نفری را نداشته باشند ، ایران از میزبانی برای لیگ جهانی هم محروم می شوند. عدم ورود بانوان به سالن ها اهرم فشاری می شود برای fivb و ایران دیگر رنگ میزبانی مسابقه های جهانی ، دورنهایی لیگ جهانی و… را نمی بیند. اتفاقی که تنها به ضرر والیبال تمام می شود و بس.

/خبرآنلاین

Share