رییس جمهور:آموزش و پرورش کشور باید به تدریج از دولتی بودن محض خارج شود

نمی‌توانیم به قوه‌قهریه نظام که دستبندوکلت همراهش است بگوییم بیا و اجتهاد کن

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا روحانی گفت: نمی‌شود به هر کسی گفت که تو مجتهدی و می‌توانی اجتهاد کنی، آن وقت سنگ روی سنگ بند نمی‌شود. نمی‌توانیم به قوه قهریه نظام که دستبند و کلت همراهش است بگوییم بیا و اجتهاد کن، این‌گونه نمی‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز در در سی و یکمین آیین بزرگداشت مقام معلم حضور یافت.

۱۳۹۴۰۲۰۵۰۰۰۴۱۳_PhotoAمهمترین محورهای سخنان رئیس‌جمهور به شرح ذیل است:

غرب به دنبال انحصار علم است.

غرب از علم برای سلطه استفاده می‌کند.

باید نور ایمان را در دل بچه‌ها بنشانیم.

نمی‌شود به هر کسی گفت که تو مجتهدی و می‌توانی اجتهاد کنی، آن وقت سنگ روی سنگ بند نمی‌شود. نمی‌توانیم به قوه قهریه نظام که دستبند و کلت همراهش است بگوییم بیا و اجتهاد کن، این‌گونه نمی‌شود.

اولین درسی که شهید مطهری به ما آموخت، گذشت بود.

اینترنت و فضاهای مجازی شمشیر دو لبه هستند. هم می‌تواند مفید باشد و هم ضرر داشته باشد.

برخی سخت‌گیری‌ها در برخی مدارس انجام می‌شود و زبان‌های خارجی آموزش داده نمی‌شود که درست نیست.

تنها به دنبال این هستیم که جوانان را محدود کنیم.

آموزش و پرورش کشور باید به تدریج از دولتی بودن محض خارج شود.

محدود کردن هنر نیست. مصون کردن هنر است.

همه تلاش دولت این بوده که به معلمان کمک کند، البته دولت حق انتقاد را برای همه لازم می‌داند. حق اعتراض را برای معلمان جایز می‌دانیم.

اعتبار آموزش و پروزش در سال ۹۰، ۱۲ هزار میلیارد بوده، اما در سال ۹۴ اعتبار آموزش و پرورش ۲۴ هزار میلیارد شده است.

مشروح سخنان رییس جمهور به شرح ذیل است:

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز دوشنبه در آئین نکوداشت مقام معلم که در سالن شهید بهشتی نهاد ریاست‌جمهوری برگزار شد، با بیان اینکه خصیصه مسلمانان از همان ابتدا بر این مبنا بوده که علم و دانش را رایگان و بدون آنکه تبدیل به یک اهرم فشار و یا قدرتی کنند در اختیار همه می‌گذاشتند گفت: معلمان افتخار ما هستند و آنها بودند که به ما علم، دانش و جهانبینی را آموختند.

وی افزود: معلمان درس اخلاق و دین را به ما آموختند و حقیقتا ترویج دین و اسلام نیز بر عهده معلمان است و باید به نکته توجهات لازم صورت گیرد.

رئیس‌جمهور بر همین اساس خاطرنشان کرد: نمی‌شود به هر کسی گفت که تو مجتهدی و می‌توانی اجتهاد کنی آن وقت سنگ رو سنگ بند نخواهد شد؛ نمی‌توانیم به قوه قهریه نظام که دستبند و کلت همراهش است بگوییم بیا و اجتهاد کن این‌گونه نمی‌شود، اسلام و تقویت نظام بر این است که هر کس کار خود را انجام دهد، اما ما کار خود را انجام نمی‌دهیم و می‌خواهیم کس دیگری بیاید انجام دهد و آن وقت نیز خودمان می‌رویم کار دیگران را انجام می‌دهیم.

روحانی ضمن تجلیل از شخصیت شهید مطهری راه و روش شهید مطهری را یک الگوی حاضر برای تمامی معلمین دانست و افزود: حقیقتا شهید مطهری به ما آموخت که چگونه بیاموزیم، عالم شویم و از خود بگذریم و برای هر بیماری که روح و روان جامعه را آزار می‌دهد راه درمان را تشخیص دهیم و برای درمان آن نیز داروی لازم را تجویز کنیم.

وی با اشاره به نگارش کتاب “مسئله حجاب” توسط شهید مطهری یادآور شد: یادمان نخواهد رفت که توهین‌هایی با مرحوم مطهری پس از نشر آن کتاب صورت گرفت اما ایشان هیچ تکانی به خود ندادند و استوار راه خود را ادامه داد که این از سرمایه‌های بزرگ معلمان است که هیچ ملتی این همه سرمایه معنوی و علمی ندارد که بتواند از آن استفاده کند.

رئیس‌جمهور به مراسم روز اعتکاف در ایران اشاره کرد و افزود: همین مراسم‌های اعتکاف را مشاهده کنید که جوانان چگونه دلباخته مذهب و اسلامشان هستند. مردم ما آماده و عاشق هستند و به دین، رسالت، مذهب و خاندان رسالت افتخار می‌کنند.

روحانی با بیان اینکه ما نباید در سنگلاخ کار کنیم و زمین برای ما صاف شده است و باید از آن بهره‌برداری کنیم، به موضوع اینترنت اشاره کرد و اظهار داشت: اینترنت و ابزار جدید یک شمشیر دو لبه است که هم می‌تواند سود داشته باشد و هم می‌تواند خطرناک باشد که یکی از وظایف مهم آموزش و پرورش این است که نحوه استفاده درست از این ابزار را به جوانان و نوجوانان ما آموزش دهند.

وی تصریح کرد: متاسفانه ما یکسری سخت‌گیری‌هایی را می‌کنیم که مثلا می‌گوییم نمی‌شود زبان را یاد گرفت خوب در این صورت دانش‌آموز می‌رود در کلاس‌های خصوصی زبان را یاد می‌گیرد اینکه بگوییم الا و بالله باید یک زبان فارسی یاد گرفته شود و هر کسی هم که در دنیا این زبان را نمی‌فهمد مشکل خودش است و برود یاد بگیرد راه صحیح نیست. امروز برخی از زبان‌ها زبان علم هستند و بدون مجهز شدن به آن نمی‌توان به علم و اعماق علم ورود پیدا کنیم.

رئیس‌جمهور گفت: حالا این فرض را قبول می‌کنیم که به خاطر برخی از محدودیت‌ها نمی‌توان برخی از هنرها را در مدارس یاد داد ولی این را نیز بدانیم که جوانان ما هنر را دوست دارند و می‌روند در کلاس‌های خارج از مدرسه آن را فرا می‌گیرند. حتی اگر کلاس‌ها را دو قفله کنیم او می‌رود در خانه دوستش کلاس می‌گذارد و جمع می‌شوند و هنر را یاد می‌گیرند پس محدود کردن هنر نیست مصون کردن هنر است.

روحانی با یادآوری این مطلب که قبل از انقلاب و در خارج از کشور آن هم در محیط آمریکا و اروپا مسلمانان هم جلسه می‌گذاشتند، هم تبلیغ دین می‌کردند هم روضه امام حسین می‌خواندند و هم در خیابان‌ها سینه می‌زدند، گفت: ما مصون بودن محیط را در آن شرایط دیدیم پس اگر بتوانیم جوان‌هایی توانمند و مصون بسازیم هنر کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه ما باید شرایط کنونی خود را حفظ کنیم و بدانیم که بار سنگینی بر دوشمان است خطاب به معلمان حاضر در جلسه گفت: آموزش و پرورش باید از حالت دولتی بودن محض خود به تدریج و قدم به قدم خارج شود. اینکه بیش از ۱۰ درصد مدارس غیر دولتی است خبر خوبی است اما باید این آمار افزایش پیدا کند. همچنین ما می‌توانیم آموزش را خرید خدمت کنیم.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: علم را باید جهانی آموخت، باید از همه ابزار دنیا در جهت پیشرفت علم و دانش استفاده کنیم حتی در مهارت نیز باید از دنیا استفاده کنیم. می‌دانیم که معلمان ممکن است از لحاظ معیشتی، مادی و اقتصادی مشکلات را داشته باشند و این جای بحث نیست. دولت خادم معلمان است ما هم شاگردان همین معلمان هستیم لذا همه تلاشمان این بوده که در حد توانمان به این قشر کمک کنیم.

روحانی به موضوع راهپیمایی کارگران در روز جهانی کارگر اشاره کرد و افزود: همگان دیدند که برای اولین بار امسال کارگران تظاهرات خود را برگزار کردند و این سابقه نداشته است حتی وقتی با من در این باره مشورت کردند گفتم اشکالی ندارد؛‌ می‌خواهم بگویم که این دولت حق اعتراض را برای تمام اقشار و اصناف محفوظ می‌داند و به رسمیت می‌شناسد باید فضا را باز کنیم و حق اعتراض دهیم.

وی با بیان اینکه دولت یازدهم در حد توان خود برای معلمین کارهای زیادی انجام داده هر چند ممکن است در حد مطلوب نباشد به اعتبارات پرداخت شده به آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: در سال ۹۴ نسبت به سال ۹۰ که بودجه آموزش و پرورش در آن زمان ۱۲ هزار میلیارد تومان بوده به ۲۴ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است.این در حالیست که میزان دانش‌آموز تغییری نکرده است و در همان ۱۱ میلیون نفر باقی مانده است.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: ما مدیون آموزش و معلمان هستیم. این را هم می‌دانیم که دغدغه زندگی بر کلاس‌های درس تاثیر می‌گذارد و هر چقدر معلمان آسوده خاطر باشند تاثیر خوبی در کلاس‌های درس خواهد داشت. شرایط ما مطلوب نیست اما مردم ما الحمدالله امیدوارند و بانشاط. دولت در برخی مشکلات بر مشکلات فائق آمده یا در حال فائق آمدن است اما این را نیز بدانیم که هنوز تحریم‌ها باقی مانده‌اند، مذاکراتمان به پایان نرسیده است و قیمت نفت را با قیمت غیرقابل قبول می‌فروشیم اما در عین حال مردم ما آنقدر خوب و باصفا هستند که به شرایط و ویژگی‌های کشور و منطقه آشنا هستند که انشاءالله در این شرایط دست به دست هم خواهیم داد و بر همه مشکلات غلبه خواهیم کرد.

/تسنیم

Share