فرمانده ناوگان شمال و ارشد آجا در گیلان خبرداد :

الحاق ناوشکن سهند در سال جاری و احداث بیمارستان نیروی دریایی در انزلی

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،فرمانده ناوگان شمال و ارشد آجا در گیلان از ملحق شدن ناوشکن سهند در سال ۹۴ به ناوگان دریایی خلیج فارس خبر داد و افزود : کار ساخت این ناوشکن که دومین شناور از کلاس جماران است در کارخانه های نیروی دریایی ارتش انجام شده است

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،فرمانده ناوگان شمال و ارشد آجا در گیلان درخصوص دستاوردهای ارتش بعد از انقلاب اسلامی عنوان کرد: اولین دستاورد مهم ارتش پس از انقلاب اسلامی خود کفایی در آموزش و تامین نیازهای نظامی است و باید بگویم امروزه ما در مبحث آموزش به جایی رسیده ایم که علاوه بر آموزش نیروهای خود می توانیم نیروهای نظامی سایر کشورها را نیز آمhadad_9685-3وزش دهیم.

امیر دریادار دوم افشین رضائی حداد با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر فعالیت بیشتر در بعد فرهنگی افزود: ایشان نیروی دریایی را به غیر از وظیفه دفاع دریایی، مسئول فرهنگ سازی در دریا و استفاده از ظرفیت های آن می دانند و یکی از اهداف ما در بحث فرهنگی این است که اهمیت دریای خزر را روشن کرده و کارکردهای آن را بالا ببریم و به همین منظور مسئله دریای خزر در کتاب های درسی پررنگ تر شده است.

وی در پاسخ به اینکه چه مساله ای امنیت ایران را در دریای خزر تهدید می کند گفت: ما اعتقاد داریم تنها چیزی که امنیت خزر را تهدید می کند حضور کشوری ثالث و دخالت در امور نظامی می باشد. اگر پنج کشور حاشیه دریای خزر در راستای رسیدن به صلح حرکت کنند هیچ کشوری نمی تواند امنیت دریای خزر را تهدید کند.

فرمانده ناوگان شمال ادامه داد: اگر بتوانیم فقط یک کیلومتر مسیر حمل و نقل را کاهش داد،کمکی خواهد بود در جهت کاهش هزینه های حمل و نقل و با توجه به اینکه دریا کم هزینه ترین مسیر در راه تجارت است لذا در بحث ترانزیت کالا، برقراری امنیت از الویت های مهم است تا اقتصاد رونق بیشتری بگیرد و قطعا ترانزیت کالا باید در مسیری امن انجام شود و این از اهداف بزرگ ماست .

رضایی حداد همچنین تامین امنیت را نیازمند زیرساخت هایی نظیر بندر دانست و افزود: این امکانات در ساحل غرب دریای خزر موجود است اما در بخش شرقی خزر فاقد این امکانات بودیم ز این رو در شرق خزر با کمک وزارت دفاع و سایر سازمان های مرتبط، ایستگاهی آماده شده که در آینده نزدیک شروع به فعالیت خواهد کرد.

وی در خصوص ناوشکن دماوند نیز گفت: این ناوشکن به گونه ای طراحی شده که بتواند با امواج سهمگین دریای خزر مقابله کرده و بحرانهای بزرگ را پشت سر بگذارد و درعین حال چون ناوشکن دماوند توانایی حمل بالگرد را دارد می تواند در تجسس های دریایی کمک حال بسیارخوبی برای ما باشد.

ارشد آجا در گیلان با بیان اینکه ساخت ناوشکن “دماوند” توسط صنعتگران و متخصصین ایرانی به عنوان نمونه ای از تحقق این جمله که ما میتوانیم است افزود: از جمله امکاناتی که در ناوشکن دماوند بصورت خاص استفاده می شود ایجاد محیط آموزشی بوده ،چرا که مرکز آموزش تخصص های دریایی در شمال کشور و بیشتر تجهیزات دریایی در جنوب قرار دارد ،اما افتتاح ناوشکن دماوند باعث شد رفت و آمد ها به جنوب کشور کم شده و می توانیم نیروهای خود را در شمال با تجهیزات نظامی آشنا کنیم.

امیر دریادار دوم افشین رضائی حداد به ویژگی های ناوشکن دماوند اشاره کرد و افزود: از آنجاییکه خزر، دریایی خروشان است و شرایط دریا در اکثر مواقع سال، مواج بوده و ما نیاز به کشتی با تناژ مناسب داشته تا پایداری مان را به حداکثر برسانیم ، ناوشکن دماوند به طول ۱۰۰ متر و عرض ۱۱ متر که دارای تمامی امکانات مورد نیاز است را در دریای خزر به کار گرفتیم.
وی ادامه داد: برای ساخت آن ۲.۵ میلیون نفر ساعت کار شده است و از هر فضای آن برای قرار گرفتن وسایل و تجهیزات استفاده شده و تمام شرایط زندگی در این ناوشکن ۱۰۰ در ۱۱ متر تعبیه شده است .

رضایی حداد در بخش دیگری از سخنان خود درباره روند احداث بیمارستان نیروی دریایی گفت: به منظور ارائه خدمات درمانی بهتر و مناسب تر به پرسنل نیروی دریایی و شهروندان اقدام به راه اندازی این مرکز در بخش شرقی شهر انزلی شده است که بنا برقول پیمانکار کار ساختمانی آن تا شهریور به اتمام خواهد خواهد رسید و سپس جهت تجهیز آن تا پایان سال اقدام خواهد شد.

فرمانده ناوگان شمال و ارشد آجا در گیلان همچنین از ملحق شدن ناوشکن سهند در سال ۹۴ به ناوگان دریایی خلیج فارس خبر داد و افزود : کار ساخت این ناوشکن که دومین شناور از کلاس جماران است در کارخانه های نیروی دریایی ارتش انجام شده است و در مدت‌زمان کمتر از آنچه که پیش‌بینی می‌شد یعنی ۹ ماه، سازه اصلی این شناور ساخته شده که در تلاشیم این ناوشکن در سال ۹۴ به ناوگان نیروی دریایی خلیج فارس ملحق شود.

گفتنی است جنس به کار گرفته شده برای سازه ناوشکن سهند یک جنس بخصوص و ویژه با قابلیت رادارگریزی است و به زودی، این ناوشکن با نصب تجهیزات الکترونیک و سامانه‌های دفاعی مدرن و به‌روز، آماده انجام ماموریت‌های محوله خواهد شد

بنابراین گزارش سهند یکی از سلسه ناوشکن‌های در دست ساخت نیروی دریایی اتش است که با ساخت آنها، توان دریایی ارتش به میزان چشم‌گیری افزایش خواهد یافت

لازم به ذکر است این شناور به یاد ناوشکن ایرانی که درسال ۶۷ با ناوگان دریایی آمریکا در خلیج فارس درگیر شد،‌ «سهند » نام گرفته است.

Share