لاریجانی در نشست خبری:حادثه قم و شیراز در شان نظام مردم سالار نیست

ورود به بحث انتخابات زود است/مبنای قانونی ممنوع‌التصویری رئیس‌جمهور اسبق

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،لاریجانی در ارزیابی از این موضوع که آیا برخورد قاطع قوه قضاییه با وقایعی همانند حادثه در شهر قم در روز ۲۲ بهمن در مورد خود رییس مجلس و واقعه اخیر شیراز بودیم که به تازگی در مورد یکی از نمایندگان پیش آمده است می تواند مانع از بروز این مسائل شود، گفت:علی‌القاعده همین‌طور است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،رییس مجلس شورای اسلامی در واپسین نشست خبری خود در سال ۹۳ به تشریح ابعاد مهم قانون بودجه ۹۴ و مصوبات مهم سال ۹۳ پرداخت.
۱۳۹۲۰۹۱۵۰۰۰۲۵۱_PhotoA علی لاریجانی ، رییس مجلس شورای اسلامی در نشست خبری امروز – دوشنبه ۲۵ اسفند- پیش از آغاز سوالات خبرنگاران در توضیحاتی پیرامون قوانین مصوب قوه مقننه در مجلس شورای اسلامی گفت: بسیار خوشحال هستم که امروز در محضر شما اصحاب رسانه حاضر شدم. در اینجا لازم است که فرا رسیدن سال جدید را به ملت عزیز و شما تبریک بگویم همچنین لازم است ایام شهادت صدیقه کبری را تسلیت بگویم.

رئیس مجلس ادامه داد: در چند وقت اخیر سه قانون مهم در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است که این قوانین شامل قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت است البته این قانون بخش مهمی از وضعیت بودجه در سال آینده را مشخص کرد که تبعاً برای تنظیم آن دو موضوع مهم یعنی شرایط کلی کشور و اقتصاد مقاومتی مورد توجه قرار گرفت از طرفی دیگر مجلس در چند وقت اخیر قانون خروج از رکود را به تصویب رساند و در نشست علنی امروز مجلس نیز با توجه به نظرات شورای نگهبان تعیین تکلیف شد.

وی ادامه داد: این قوانین متناسب با بحث اقتصاد مقاومتی در کمیسیون مشترک بررسی شد و نتیجه آن حمایت از سرمایه گذاران، حمایت های بانکی و نحوه استفاده از صندوق توسعه ملی برای خروج از رکود بود.

 تشکر از دولت برای رعایت از ضوابط آیین نامه ای در بودجه ۹۴

دکتر لاریجانی ادامه داد: یکی دیگر از قوانین مهم مجلس قانون بودجه سال ۹۴ بود که خوشبختانه امروز شورای نگهبان نظر نهایی خود را اعلام کرد و تا ساعات آینده این لایحه به دولت ارسال می شود از این رو در اینجا باید از دولت به خاطر رعایت ضوابط آیین نامه ای و تلاش کمیسیون های تخصصی و تلفیق تشکر کنم.

رئیس مجلس با اشاره به کاهش وابستگی لایحه بودجه به درآمدهای نفتی گفت: در ۳ سال گذشته وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی و گازی حدود ۵۰ درصد بود که خوشبختانه در لایحه بودجه ۹۴ این مقدار به ۲۵درصد رسید از این رو این اقدامات و رویکرد در بودجه نویسی دارای اهمیت بسیاری است و همواره ما امیدواریم که درآمدهای نفتی به بودجه متصل نباشد و این منابع اعتباری صرف سرمایه گذاری شود زیرا وابستگی بودجه به درآ.دهای نفتی یک نوع بیماری است.

وی ادامه داد: از طرفی دیگر با توجه به نوسانات نفتی در چند سال اخیر دولت در لایحه ارائه شده قیمت نفت را حدود ۵۰ دلار در نظر گرفته بود از این رو مجلس در این رابطه ۲ بخش را در نظر گرفت یکی از آن قیمت ۴۰ دلاری برای نفت بود و اگر در ۶ ماهه دوم سال قیمت نفت بالا رفت منابع مازاد که حدود ۱۶ تا ۱۷ هزار میلیارد تومان می شود را برای بخش عمران در نظر بگیرد.

۳۰ هزار میلیارد تومان حداقل سقف اعتبارات در بخش عمران لایحه بودجه ۹۴

رئیس مجلس با اعلام اینکه حداقل سقف اعتبارات در بخش عمران لایحه بودجه ۹۴ حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان است افزود: قطعا اعتبارات حوزه عمران موتور تحرک کشور است از طرفی دیگر در لایحه بودجه سال آینده رشد اقتصادی کشور حدود ۲ درصد، رشد سرمایه گذاری حدود ۴ درصد و تورم حدود ۱۴ درصد در نظر گرفته شده است.

دکتر لاریجانی افزود: در بحث هدفمند کردن یارانه ها مجلس در چند سال گذشته همواره با دولت ها مناقشه داشت از این رو ما در لایحه بودجه سال ۹۴ برخی موارد را برای دولت مشخص کردیم تا در صورت اجرای این قانون بخش تولید لطمه نخورد از این رو حدود ۵ هزار میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان برای بخش تولید، حمل و نقل و بهینه سازی مصرف سوخت در نظر گرفته شد همچنین حدود یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان برای سود تسهیلات به مسکن زوج های جوان و مسکن مهر اختصاص داده می شود همچنین حدود ۱۳۰ میلیارد تومان برای اجرای طرح های سازمان آموزش فنی و حرفه ای در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: از طرفی دیگر اعتبار حدود ۴ هزار میلیارد تومان برای اشتغال جوانان، اعتباری حدود ۴۸۰۰ میلیارد تومان برای حوزه سلامت در نظر گرفته شده است البته در موضوع یارانه نقدی باید بگویم که پرداخت ها مانند سال های گذشته است و در لایحه بودجه این اختیار به دولت داده شده تا یارانه پردرآمدها را حذف کند اما عموم مردم مانند  قبل یارانه می گیرند.

 رویکرد جدید مجلس برای اجرای طرح های عمرانی

وی با اشاره به رویکرد جدید مجلس برای اجرای طرح های عمرانی گفت: یکی از خسارت های کشور وجود پروژه های نیمه تمام زیاد است از این رو در بودجه سال ۹۴  بانک ها را مجاز کردیم که معادل حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان از پروژه های عمرانی را اجرایی و آن را در نهایت جزو افزایش سرمایه خود محسوب کنند همچنین معادل ۲ درصد از بودجه عمومی دولت را برای افزایش سرمایه بانک ها در نظر گرفتیم از طرفی دیگر سقف فاینانس علاوه بر اعتبارات گذشته حدود ۳۵ میلیارد دلار تعیین شد همچنین حدود ۷ هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت برای حوزه شهرداری ها به ویژه اجرای پروژه های مترو اختصاص داده شده است.

دکتر لاریجانی با اشاره به اختصاص اعتباری حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت برای اجرای پروژه های نفت و گاز گفت: همچنین حدود ۵۰۰ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای اجرای پروژه های آبرسانی روستایی و ۱.۲ میلیارد دلار برای حمایت از بنیه دفاع و حدود ۳۰۰ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای حمایت از موسسات دانش بنیان در نظر گرفته شده است.

رئیس مجلس ادامه داد: همچنین حدود ۲۰۰ میلیون دلار برای افزایش سرمایه صندوق ضمانت صادرات و حدود ۱۰۰ میلیون دلار برای صندوق توسعه صنایع الکترونیک در نظر گرفته شده است.

 توجه ویژه مجلس به مشکل کمبود آب در بودجه ۹۴

وی به مشکل کمبود آب در کشور اشاره کرد و گفت: در بودجه سال ۹۴ توجه خاصی به آبیاری تحت فشار صورت گرفت و هزار میلیارد نیز برای این موضوع در نظر گرفته شد که ۸۵ درصد آن را دولت سرمایه‌گذاری می‌کند و ۱۵ درصد را کشاورزان.

وی افزود: ۴.۸ هزار میلیارد نیز تسهیلات برای صنایع پایین دستی در نظر گرفته شد و ۳ هزار ریال نیز برای مددجویان تحت پوشش کمیته‌ امداد و بهزیستی تعلق گرفت.

کمیته امداد امام خمینی افراد تحت پوشش خود را به شخصیت‌های مستقلی برای زندگی تبدیل می‌کند

دکتر لاریجانی بیان کرد: کمیته امداد امام خمینی افراد تحت پوشش خود را به شخصیت‌های مستقلی برای زندگی تبدیل می‌کند و مجلس نیز با این همراهی قصد همکاری با این طرح آنان را داشت.

اختصاص منابع حاصله از تعیین تکلیف وضعیت سربازان غایب جهت تقویت بنیه دفاعی کشور

رئیس مجلس شورای اسلامی از تعیین و تکلیف وضعیت سربازانی که غیبت داشتند خبر داد و بیان کرد: منابع حاصله از تعیین تکلیف وضعیت سربازانی که غیبت داشتند، جهت تقویت بنیه دفاعی کشور اختصاص می‌یابد.

وی ادامه داد:‌ ۲ درصد از درآمد شرکت های دولتی و بانک‌ها برای تقویت حوزه آموزش و پرورش در نظر گرفته شد؛ البته نیاز آموزش و پرورش بیش از این است که ۲۰۰ میلیارد از درآمد حاصله از روشی که برای مبارزه با قاچاق سوخت در نظر گرفته شده، جهت آموزش و پرورش اختصاص خواهد یافت و ۳۰۰ میلیارد نیز به منظور گرمایش مدارس تخصیص یافت.

بودجه کشور با تمام تنگناها، بدون کسری بودجه تنظیم شد

رئیس قوه مقننه تصریح کرد: بودجه کشور با تمام تنگناها، بدون کسری بودجه تنظیم شد و این از افتخارات دوره اخیر است که شرایط کشور به سمت صادرات غیر نفتی و افزایش حجم آن پیشرفته و به همین دلیل است که نوسانات قیمت نفت، آنچنان که برای سایر کشورها ایجاد مشکل کرده برای کشور ما مشکل زیادی تولید نکرد.

رییس مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: این سه قانون بسیار مهم بود و از رسانه‌های گروهی انتظار داریم ابعاد این قوانین را باز کنند تا افرادی که تمایل به سرمایه‌گذاری دارند بدانند که تسهیلاتی برایشان فراهم شدهاست.

برآیند مجلس حمایت از همکاران و تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای است

دکتر لاریجانی در ارزیابی از تاثیر بیانیه جمع کثیری از نمایندگان که از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای درخواست کردند که ضمن ایستادگی در مقابل زیاده‌خواهی‌های آمریکا لغو یکجانبه همه تحریم‌ها را در توافق جامع هسته‌ای مدنظر قرار دهند، بر روی روند مذاکرات، گفت:در مورد بحث هسته‌ای باید گفت که در کل و در مجلس اراده نمایندگان بر این است که مذاکرات حرکتی رو به جلو داشته باشد، هر چند که در مجلس آرا مختلف است، ولی در کل برآیند مجلس حمایت از همکاران و تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای می‌باشد.

رییس مجلس شورای اسلامی هم چنین تصریح کرد: البته چارچوب مذاکرات هسته‌ای از سوی مقام معظم رهبری مشخص شده است و برخی از این قوانین در مجلس نیز مطرح شده است و ما امیدواریم مذاکرات در چارچوب قوانین پیش رود و  نظارت بر این موضوع بخشی از وظایف مجلس است.

مواردی مانند حادثه شهر قم و شیراز در نظام مردم سالار جمهوری اسلامی قابل قبول نیست

دکترلاریجانی در ارزیابی از این موضوع که آیا برخورد قاطع قوه قضاییه با وقایعی همانند حادثه در شهر قم در روز ۲۲ بهمن در مورد خود رییس مجلس و واقعه اخیر شیراز بودیم که به تازگی در مورد یکی از نمایندگان پیش آمده است می تواند مانع از بروز این مسائل شود، گفت:علی‌القاعده همین‌طور است. اینگونه امور در نظام مردم‌سالار جمهوری اسلامی ایران که آزادی بیان نیز در آن وجود دارد، قابل قبول نیست و افراد می‌توانند نظرات خود را مطرح کنند.

وی تاکید کرد: بنده روز گذشته نیز به این نکته اشاره کردم که نباید این تفکر ایجاد شود که انجام این امور به نظام کمک می‌کند. بنابراین دستگاه‌های نظارتی و اجرایی باید با عوامل اینگونه اقدامات برخورد کنند، هر چند که دستگاه قضایی تاکنون دستورات لازم را برای پیگیری این حادثه داده و دولت نیز تاکنون اقدامات موثری را انجام داده است و ما امیدواریم کارها به خوبی اجرا شود.

مجلس و دولت با همفکری مذاکرات را دنبال می‌کنند

رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که  با توجه به اختلاف نظرات در مجلس در مورد مذاکرات هسته ای آیا هرگونه توافق هسته‌ای باید به تصویب مجلس برسد، گفت: علی‌القاعده در بررسی پرونده‌هایی که تحت نظر شورای عالی امنیت ملی است، اینگونه پرونده‌ها قابلیت جلو رفتن را دارند، چون هماهنگی میان مسئولان وجود دارد و درخصوص توافق‌نامه هسته‌ای نیز هم مجلس و هم دولت با همفکری و مذاکرات را دنبال می‌کنند و ما امیدواریم مسیر ادامه پیدا کند.

توافقات هسته‌ای باید طوری تنظیم شود که مورد سوءاستفاده قرار نگیرد

دکتر لاریجانی در مورد سنگ اندازی سنای آمریکا در مسیر مذاکرات تاکید کرد:اقدام سنای آمریکا کار ناپخته‌ای است و این موضوع نباید باعث شود که ما از آنها تأسی بگیریم. حتی اقدام سنا از سوی مقامات خود آمریکا نیز تقبیح شده است و توافقات هسته‌ای باید طوری تنظیم شود که دیگران نتوانند سوءاستفاده کنند، بنابراین این موضوع باید مورد توجه اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای قرار گیرد.

 هیچ مانعی برای گفت و گو های ایرانی- عربی وجود ندارد/جمهوری اسلامی به دنبال اقدامات تلافی‌جویانه نیست

رییس مجلس شورای اسلامی در ارزیابی از این که چه مانعی برای برگزاری میزگردهای گفت‌وگوهای عربی ایرانی وجود دارد تا مشکلات موجود میان کشورها مورد بررسی قرار گیرد، تصریح کرد:هیچ مانعی برای انجام گفت‌وگوها وجود ندارد. جمهوری اسلامی ایران از بدو تولد در سیاست خارجی همکاری مسالمت‌آمیزی با کشورها داشته و هیچگونه تجاوزی نداشته است.

وی ادامه داد: حتی در جنگ ایران و عراق این کشور عراق بود که به ایران تجاوز کرد و برخی کشورهای عربی نیز از عراق حمایت کردند، اما جمهوری اسلامی ایران در این‌باره هیچ اقدام تلافی‌جویانه‌ای را انجام نداد. بنابراین مسیر حرکت ایران از نظر اجرایی مسیر برادرانه می‌باشد و باید کشورهای عربی به این موضوع توجه کنند که انقلاب ایران به دنبال سلطه بر کشورها نیست و اگر ما به عراق در جنگ با ترویست‌ها کمک کردیم، به این دلیل بود که عراق کشور همسایه و دوست ماست و دچار گرفتاری‌ها و ماجراهای تروریستی شده است و پیش‌روی عراق در مقابل تروریست‌ها کار خود مردم این کشور است و اگر جمهوری اسلامی ایران به ملت فلسطین در مقابل اقدامات رژیم صهیونیستی کمک کرد به این دلیل بود که آنها انسان‌های شرافتمندی هستند، از این‌رو اساس انقلاب و حرکت انقلاب اسلامی نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی ایران نگاه سلطه‌گری بر کشورها نداشته ، بلکه نگاهش برادرانه و وحدت‌آفرین است.

 مطرح کردن فسادهای اقتصادی بدون اسم و مشخصات لازم باعث اخلال در مبارزه با فساد می شود

دکتر لاریجانی در پاسخ به سوالی مبنی بر این  که با وجود نامه ۴ نماینده مجلس که در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی  هستند جلسات ستاد را برای مقابله با فساد مفید می دانید گفت: باید توجه داشت جلسات ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی در دولت جدید مرتب تر از قبل تشکیل شده است و ۴ عضو مجلس که در این ستاد حضور دارند نظارت های کافی را اعمال می کنند اما اینکه آیا با این روش می توان با مفاسد اقتصادی مبارزه کرد باید پاسخ داد که باید ساز و کار روشن تری برای این کار قرار داد و قرار است سازمانی برای مبارزه با مفاسد اقتصادی تشکیل شود.

وی تاکید کرد:مطرح کردن فسادهای اقتصادی بدون اسم و مشخصات لازم باعث اخلال در مبارزه با فساد می شود. شما رسانه ها نیز باید به این موضوع توجه کنید و برخی از رسانه ها مسائل را بدون سند بزرگ نکنند.

برای ورود به بحث های انتخاباتی زود است

رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه این نشست در پاسخ به سوالی مبنی  درباره تشکیل ائتلاف های انتخاباتی و رایزنی هایی که در این زمینه صورت گرفته و همچنین برنامه رئیس مجلس برای تشکیل حزب و حمایت از تشکیل احزاب گفت: کمی زود است که درباره اینگونه مسائل قضاوت صورت بگیرد اما از کارهای تشکیلاتی حمایت می کنم، برای غنی شدن دموکراسی ساختار تشکیلاتی مهم است و هرگونه جریان برای سامان یافتن کارهای سیاسی مورد حمایت من بوده و برای آینده کشور مفید است.

تدوین قانون برنامه ششم با توجه به چهارچوب اقتصاد مقاومتی باشد/توافق خوب هسته ای مورد حمایت مجلس است

رییس مجلس شورای اسلامی درباره برنامه مجلس برای تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی گفت: شاید مهمترین کار دولت و مجلس درباره تدوین قانون برنامه ششم توسعه کشور است که باید چارچوب های مدونی را برای دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی تعیین کنند اطلاع دارم که پیش نویس برنامه ششم توسعه به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارائه شده است، دولت می تواند بعد از انجام مراحل لایحه مذکور را ارائه کند، وظیفه تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی بر دوش قانون برنامه ششم توسعه خواهد بود و بودجه سال آینده نیز بر این اساس تدوین خواهد شد.

رئیس مجلس در پاسخ به سوالی در خصوص نحوه مقابله مجلس شورای اسلامی با کار سناتورهای کنگره آمریکا بود گفت: ساختار قانون اساسی ایران ویژه است و گاهی قضاوت ها درباره قانون اساسی ایران با ذهنیت های قالبی بیرونی صورت می گیرد، ما ساختار قانون اساسی خود را می دانیم و تأکید می کنم که توافق خوب هسته ای مورد حمایت مجلس است.

همچنین دکتر لاریجانی در ارزیابی از بسط نفوذ ایران بعد از انعقاد توافق هسته ای در میان کشورهای منطقه بود گفت: تأثیر توافق هسته ای با موضوع نفوذ ایران در منطقه دو موضوع جدا است، نوع روابط ما با کشورهای دیگر براساس یک منطق است و اقتدار جمهوری اسلامی ایران در کنار مردم عرب و مسلمان منطقه است.

بخشی از گرانی ها به رکود و ضعف فضای تولید باز می گردد/تلاش دولت و مجلس برای رونق تولید

دکتر لاریجانی در ارزیابی از وضعیت گرانی ها و نقش وزارت صنعت و معدن در این خصوص گفت: مسئله گرانی موضوع مهمی است و البته مقدار زیادی از آن به فضای رکود در کشور برمی‌گردد. باید رونق تولید به وجود آید و از اهم مواردی که در ۳ قانون فوق الذکر به آن اشاره شد، تشکیل فضای کسب و کار و رونق تولید است و هم دولت و هم مجلس باید تلاش کنند تا شرایط برای سرمایه‌گذاری در کشور فراهم شود و چشم انداز من این است که در آینده شاهد وضع بهتری خواهیم بود.

مسئله مبارزه با فساد یک موضوع ملی است و اگر دستمایه کشمکش سیاسی شود، ره به جایی نمی‌برد

رییس مجلس شورای اسلامی  در ارزیابی از  قصد بهر‌ه‌برداری سیاسی برخی دولتمردان از اراده قوه قضاییه برای برخورد و مبارزه با فساد و طرح موضوعاتی از قبیل “بگم بگم و پول های کثیف”  و تلاش برای انحراف مبارزه با مفاسد اقتصادی به سمت اهداف سیاسی بگم بگم از قبل شروع شده بود و طرفین از این موضوع استفاده کردند. مسئله مبارزه با فساد یک موضوع ملی است و اگر دستمایه کشمکش سیاسی شود، ره به جایی نمی‌برد. باید توجه داشت خود رسانه‌ها نیز این موضوع را به سمتی سوق دهند که مبارزه با فساد به اراده ملی تبدیل شود.

دکتر علی لاریجانی در خصوص تکلیف وزارت ارشاد در برنامه پنجم برای این که ۲۵ درصد از مساجد کشور دارای کانون‌های فرهنگی و هنری باشند و وضعیت این قانونه در برنامه ششم گفت: در برای برنامه ششم نمی‌توان اظهار نظر کنم. کانون‌های فرهنگی هنری مساجد حرکت معقول و سنجیده‌ای بود که وزارت ارشاد دنبال کرد و حجم قابل توجهی کار در این زمینه صورت گرفت. مجلس نیز با برخی قوانین همچون طرح سازماندهی مساجد که اکنون در دستور کار است، به آن کمک خواهد کرد.

رییس مجلس شورای اسلامی درباره مباحثی درباره قانونی بودن  ممنوع التصویر شدن رییس دولت اصلاحات و این که پیش از این در مصاحبه رییس مجلس با روزنامه لوموند به بخشی مصوبات دولت قبل در مورد ممنوع الخروج شدن رییس جمهور سابق اشاره شده بود اما اکنون مشکل در خصوص ایشان نه تنها حل نشده‌، بلکه سخت‌تر هم شده است. گفت:  حتما مسیر قانونی دارد. از این سنخ مسائل در کشور ما باید در مسیر خودش حل و فصل شود. آن نکته که من در مصاحبه اشاره کرده‌ام، معنایش این بود که قوه قضائیه این کار را نکرده و دبیرخانه چنین تصمیمی گرفته است.

حضور وزرا در مجلس مثبت است/اینده سیاسی کشور بستگی به رفتارها دارد

دکتر لاریجانی درباره تعامل دولت و مجلس و درباره شکل گیری جریان معتدل گفت: حضور وزرا در مجلس را باید مثبت ارزیابی کرد و این که وزرا و نمایندگان با یکدیگر گفت‌وگو می‌کنند و به حل و فصل مسائل می‌نشینند، نکته مثبتی در کشور است. وزرا چون از قدرت اجرایی برخوردارند باید یک بخشی بر کار آن ها نظارت داشته باشد.

وی افزود: من وضعیت ویژه‌ای نمی‌بینم زیرا در گذشته هم همین طور بود که در دولت قبلی و فعلی هم شاهد آن هستیم. تذکرات هم خیرخواهانه است و درباره حجم سوالات وضعیت ویژه‌ای نمی‌بینم. اما در آنجا که مسائل مهم کشور همچون موضوع هسته‌ای یا قوانین و لوایحی که در خصوص آبادانی و بهبود معیشت مردم است، مجلس از دولت حمایت کرده است. دغدغه اصلی مجلس، معیشت و اقتصاد است و همین لوایحی که در چند ماه اخیر وقت مجلس را گرفت و مربوط به وضعیت اقتصادی کشور است، ‌نشان از همراهی مجلس با دولت دارد.

رییس قوه مقننه همچنین تصریح کرد: اینکه در آینده وضعیت سیاسی کشور به چه سمتی رود بستگی به رفتارها دارد. رفتارها هر چه سنجیده‌تر باشد مردم به آن گرایش بیشتری خواهند داشت. اگر شرایط کشور به سمتی برود که آن‌ها احساس کنند خدمات به خوبی به آن‌ها می‌رسد، آن وقت نگرش‌ها تغییر خواهد کرد. آنچه که برای ما مهم است این است که تمام این رفت و آمدها به اصلاحات اقتصادی در کشور منجر شود زیرا مهم‌ترین مسئله برای کشور رونق تولید است و مسائل دیگر حاشیه‌ای بر این متن هستند. بهبود شرایط اقتصادی کشور براساس تولید ملی، نگاهی وظیفه‌شناسانه به مردم است.

مبارزات احزاب در آمریکا شکل و چهار چوب خاصی ندارد/در ایران نگاه ملی مسلط است

دکتر علی لاریجانی در ارزیابی نامه اعضای کنگره آمریکا به سران ایران درباره مذاکرات هسته‌ای نوشته‌اند و احتمال تلاش این جریان برای تحریک کردن تندروهای ایرانی گفت:من جلوی اظهارنظر شما را نمی‌توانم بگیرم، اما مبارزات احزاب در آمریکا از این جنس است و شکل و چارچوب خاصی ندارد. از طرف دیگر اخیراً شنیدم که حدود ۲۰۰ هزار نفر در بیانیه‌ای، امضاکنندگان این نامه را به‌عنوان خائن معرفی کرده بودند. همچنین در ایران نگاه ملی وجود دارد و سیاست‌ها منضبط است و چارچوب اصلی در بین چارچوب‌های مختلف دارای انضباط است.

در مورد نظارت بالاتر از NPT  در توافق هسته ای باید به مصوبات مجلس توجه شود

رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا ایران در مذاکرات نظارت بالاتر از NPTرا می‌پذیرد، تاکید کرد: البته این موضوع مطرح شده و این مسائل دارای شرایطی است. از طرف دیگر ما در مجلس قانونی داشتیم که براساس آن اجرای پروتکل الحاقی را منوط به خارج شدن پرونده هسته‌ای ایران از شورای امنیت شده است. از این‌رو اگر توافقی صورت گیرد باید به مصوبه مجلس توجه شود.

 حصور توافق هسته ای در صورت توقف زیاده‌خواهی کشورهای غربی  ممکن است

دکتر لاریجانی درباره اظهارات وزیر خارجه آمریکا درباره ضرورت گفت‌وگو با بشار اسد در رابطه با مسائل سوریه نیز گفت: البته من این موضوع را شنیدم و امیدوارم این مقامات به عقلانیت رسیده باشند و اظهارات مطرح شده تنها اعلام مواضع نباشد و با اقدامات و رویکرد عملی همراه باشد.

وی هم چنین حصول توافق را محتمل توصیف و تصریح کرد: به نظر تحقق این موضوع امکانپذیر است، از این‌رو اگر کشورهای غربی زیاده‌خواهی نکنند، قطعا می‌توان به تفاهم رسید.

رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا متخلفان پرونده حادثه ۲۲ بهمن قم مجازات شده اند یا خیر گفت:  این را نباید از من بپرسید و باید روند این پرونده را از بخش‌های دیگر دنبال کرد چرا که من اصلا پیگیر این پرونده نیستم و هر بخشی مسئولیتی دارد و باید از آنها پرس‌وجو کرد.

 ادعاهای بی اساس نباید مبنای قضاوت باشد/ قوه قضاییه پیگیر ادعای رحیمی است

دکتر لاریجانی درخصوص ادعای اخیر محمدرضا رحیمی درباره پرداخت پول به ۱۷۰ نماینده مجلس هشتم گفت:هر کسی ممکن است یک ادعایی کند. البته این ادعاها نباید دستاویز افراد قرار گیرد، اما ما به قوه قضائیه گفتیم تا پرونده را بررسی کند، از طرف دیگر سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری خود اعلام کرد که رحیمی ادعا کرده که افراد مختلفی پول دریافت کرده‌اند. البته نمایندگان در بین آنها نبوده‌اند، اما چون تبلیغاتی در این حوزه صورت گرفته، گفته‌ایم که قوه قضائیه آن را رسیدگی کند.

رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که  چرا در مجلس میزان قانون‌نویسی بیشتر از بخش نظارت است، گفت: قطعا هر دو وجه دارای اهمیت بسیاری است. به طور مثال ما در چند وقت اخیر ۳ قانون مهم را به تصویب رساندیم. قطعاً اگر این قوانین مهم نبود،‌ دولت لایحه را به مجلس ارائه نمی‌کرد.

وی تصریح کرد:از طرف دیگر بحث نظارت هم بسیار مهم است. البته بحث‌هایی از نظر آیین‌نامه‌ای مطرح است تا ساختار مجلس از لحاظ نظارتی تغییر یابد. به طور مثال این موضوع مطرح است که کمیسیون اصل ۹۰ به دیوان تبدیل شود که این موضوع هم‌اکنون در حال بررسی است تا ساختارهای این حوزه تغییر یابد.

رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که چه نمره ای را به دولت در اجرای قانون می دهید، گفت:معاونت نظارت مجلس گزارشی را از ارزیابی کلی از پیگیری قوانین برای دولت تدوین کرد که در برخی مفاد قانون بودجه پیگیری های لازم انجام نشده است. دولت ها به واقع متفاوت هستند و در گذشته تخلفات قانونی از سوی دولت وقت وجود داشت و ما در هیأت تطبیق مصوبات دولت با قوانین رقم قابل توجهی از مصوبات را رد می کردیم اما در حال حاضر این طور نیست البته ممکن است ضعف هایی در برخی بخش ها وجود داشته باشد اما بنده معتقدم که حرکت این دولت به سمت قانون گرایی است.

اگر اسنادی در مورد پول کثیف وحود دارد به قوه قضاییه ارائه شود/ مجلس برای نظارت بر مسائلی که در حد حرف است وقت نمی گذارد

دکتر علی لاریجانی در ارزیابی از این که آیا در مجلس شورای اسلامی اقدامی را می توان برای جلوگیری از اینگونه مشکلات نظیر بحث پول های کثیف انجام داد، تصریح کرد: اگر اسنادی برای وجود پول های کثیف در جامعه وجود دارد باید ارائه شده و این مشکلات باید پیگیری شود و ما بارها به این نکته اشاره کردیم که اگر کسی اطلاعاتی در این خصوص دارد باید مطرح کرده تا قوه قضائیه رسیدگی کند که بعد از آن مجلس هم می تواند نظارت خود را داشته باشد. اما تا زمانی که هیچ سندی ارائه نشده وموارد تنها در حد حرف است مجلس نمی تواند نظارت کند.

اگر به توافق دست پیدا نکردیم دنیا به آخر نمی رسد

وی در خصوص موضع مجلس در قبال توافقات احتمالی هسته ای گفت:اگر به توافق دست پیدا نکردیم دنیا به آخر نمی رسد اما کسب توافق های هسته ای می تواند برای ایران و کشورهای منطقه مفید باشد و ضمن اینکه اگر توافق صورت نگیرد ما روش های دیگری را پیگیری می کنیم.

دکتر لاریجانی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که چرا در ظاهر مجلس پیگیر پرونده های ارجاع شده از این قوه به دستگاه قضایی به ویژه پرونده های موجود در دولت گذشته نظیر شکایت از سازمان تأمین اجتماعی نیست، تاکید کرد:تمامی پرونده های ارجاعی به قوه قضائیه نظیر پرونده سازمان تأمین اجتماعی پیگیری و دنبال می شود و مجلس اطلاعات لازم را در خصوص پرونده های مطرح شده به دستگاه قضایی ارائه داده است.

مسئولین کشورهای منطقه نگاه جدی در برخورد با تروریسم دارند

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به سفر اخیر منطقه ای خود گفت:در اینکه مسئولین کشورهای منطقه نگاه جدی در برخورد با تروریسم دارند این موضوع به خوبی مشاهده شد اما اینکه چقدر مشارکت داشته باشند تفاوت هایی وجود دارد البته این گام مثبتی است و مسئولین کشورهای منطقه نسبت به برخورد با مسائل ضد امنیتی نگاه جدی دارند.

وی تاکید کرد: همچنین در این سفر بر همکاری های دو جانبه تأکید شد ودر دیدار با خالد مشعل در خصوص وضعیت و شرایط حال حاضر فلسطین بحث ها و گفت و گوهایی به عمل آمد.

 دکتر علی لاریجانی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که برخی رسانه ها برای تخریب رسانه های دیگر از نمایندگان اظهارنظر می گیرند آیا فکر می کنید این موضوع در جایگاه نمایندگان است، تاکید کرد: اگر مورد خلافی در این خصوص وجود دارد ما پیگیری می کنیم چرا که چارچوب رسانه ها باید قانونی باشد.

رییس مجلس شورای اسلامی در ارزیابی از وضعیت سودهای بانکی و تورم گفت:ما در قانون بودجه منابعی قرار دادیم که سود تسهیلات برای سرمایه گذاری های افراد نخبه و کارآفرین کاهش پیدا کند البته باید قوانینی اتخاذ شود که سود تسهیلات برای همه افراد کاهش پیدا کند./خانه ملت

Share