رفع تبعیض خواسته اصلی معلمان;آیا موج نارضایتی معلمان به گیلان هم خواهد رسید!؟
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا،نارضایتی شغلی معلمان موجبات شکل گیری فشار مطالبات اقتصادی می شود، فشاری که یا معلمان را به سمت کنش فردی و جداجدا در زندگی اقتصادی روزمره شان هدایت کند؛ و یا به سمت اظهار نارضایی جمعی به مقامات سیاست گذار در عرصه سیاست می کشاند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا،نارضایتی شغلی معلمان موجبات شکل گیری فشار مطالبات اقتصادی می شود، فشاری که یا معلمان را به سمت کنش فردی و جداجدا در زندگی اقتصادی روزمره شان هدایت کند؛ و یا به سمت اظهار نارضایی جمعی به مقامات سیاست گذار در عرصه سیاست می کشاند.
تابناک گیلان نوشت:هر چه میزان بیش تری از فشار نارضایی از طریق عرصه های اقتصادی نشت کند، میزان کم تری از فشار نارضایی برای شکل گیری کنش جمعی میان معلمان در عرصه سیاست در اختیار خواهد بود و، برعکس، هر چه میزان بیش تری از فشار نارضایتی معلمان، به عرصه سیاست هدایت شود و در عین حال بر بهبود امور معیشتی شان نیز موثر واقع شود، میزان کم تری از فشار نارضایتی از طریق کنش های فردی و جداجدای معلمان در عرصه های اقتصادی آزاد خواهد شد.
بدین اعتبار، انتظار می رود هر چه قدر فضای سیاسی برای فعالیت های اعتراض آمیز معلمان بازتر شود، با فرض ثبات دیگر ضرورت ها، از حجم کنش های اقتصادی جداجدای معلمان در زندگی روزمره اقتصادی شان کاسته شود؛ که چه بسا این امر پیامدهای منفی در سطح اقتصاد کلان داشته باشد.
اوضاع نامناسب معیشتی معلمان سبب شد که این قشر تاثیرگذار بار دیگر مجبور به تجمع شوند و از بد روزگار بگویند؛اگرچه در استان گیلان,فرهنگیان دست به تجمع صنفی نزدند؛اما همه شان به اتفاق در گفتگو با تابناک اظهار نارضایتی داشتند و از اوضاع نامناسب معیشتی و فشار اقتصادی خود گفتند.
انتقاد معلمان از وضعیت معیشتیشان حکایت امروز و دیروز نیست، اما اقدام اخیر دولت در افزایش حقوق کارکنان ستادی موجب اعتراض شدید معلمان شده است.
این موضوع در دستنوشتههای معلمانی که عصر یکشنبه مقابل مجلس تجمع کرده بودند به خوبی پیدا بود: «از فرق مینالیم، نه از فقر/ معلم بیدار است، از تبعیض بیزار است.» پیش از این تجمع نیز معلمان در برخی شهرها به طرق مختلف اعتراض خود را به آنچه تبعیض میان خود و سایر کارکنان دولت میخوانند اعلام کردهاند.حتی در مواردی برخی مدارس تعطیل شدهاند و گروهی از معلمان نیز شکایت به دیوان عدالت اداری بردهاند.در همین حال رئیس کمیته آموزش و پرورش مجلس نیز اعلام کرده خواسته معلمان رفع تبعیض میان آنها و کارکنان سایر وزارتخانههاست.
ماجرا چیست؟
دولت ۲هفته پیش اعلام کرد ۳۵درصد به فوقالعاده شغل کارکنان ستادی دستگاههای دولتی اضافه میشود، از طرفی شنیده شده برخی وزارتخانهها تا۵۰درصد به حقوق کارکنان خود افزودهاند و این همه در حالی است که سال آینده حقوق فرهنگیان۱۴درصد افزایش خواهد یافت.آنطور که جبار کوچکینژاد، عضو کمیسیون آموزش مجلس گفته امسال افزایش حقوق کارمندان ۱۴درصد درنظر گرفته شده و این در حالی است که براساس قانون خدمات کشوری باید به نرخ تورم، حقوق کارمندان افزایش یابد.نماینده مردم رشت در مجلس با بیان اینکه بخشنامه دولت در اختصاص ۳۵درصدی فوقالعاده شغل به دستگاههای ستادی وزارتخانهها امری غیرمعمول است، میگوید:دستگاههای ستادی در پایتخت یا برخی مراکز استانها و دستگاههای صف در روستاها و شهرهای کوچک مستقر هستند، کارمندان پایتخت یا مراکز استانها درآمد بیشتری داشته و پاداش و اضافهکار دریافت میکنند در حالی که کارمندان روستاها و شهرهای کوچک از آن محروم هستند.
رفع تبعیض
درحالیکه معلمان این رفتار دولت را تبعیض میدانند و به آن اعتراض دارند، رئیس کمیته آموزش و پرورش مجلس هم که خود از معلمان شهرستان رزن است، بزرگترین درخواست معلمان را رفع تبعیض میان فرهنگیان و کارکنان سایر وزارتخانهها اعلام میکند.عطاءالله سلطانیصبور میگوید: معلمان میگویند با تورم موجود و افزایش هزینههای زندگی نمیتوان با حقوق معلمی هزینههای زندگی را تأمین کرد.آنها خواستار اجرای کامل نظام حقوق هماهنگ کارکنان دولت، پرداخت حقالتدریسها و مطالبات معوق هستند.
خواسته معلمان
یکی از معلمان که در تجمع مقابل مجلس حضور داشت به همشهری میگوید:«اگر دولت بودجه ندارد چرا باید بین کارکنان ستادی و صف تبعیض قائل شود؟کار اصلی را معلمان در مدارس انجام میدهند نه آنهایی که در ستاد حضور دارند. البته نمیخواهم نقش همکاران ستادی را نادیده بگیرم ولی در عین حال تحمل تبعیض برای ما مشکل است.» یکی از فرهنگیان بازنشسته نیز اینطور درددل میکند:«معوقات ما هنوز پرداخت نشده، از طرفی با وجود وعده مسئولان صندوق بازنشستگی کشوری و وزارت آموزش و پرورش مبنی بر اعلام موافقت سازمان برنامه و بودجه با صدور احکام ارتقای معلمان بازنشسته از خبره به عالی، هنوز این کار انجام نشده و در حد وعده باقی مانده است. بارها این موضوع را به مسئولان آموزش و پرورش، نهاد ریاستجمهوری و نمایندگان مجلس منعکس کردهایم ولی تأثیری نداشتهاست.»
برخی مطالبات معلمان
رفع تمرکزگرایی شدید حاکم بر آموزش و پرورش، محوریت بخشیدن به بخش آموزش و دخالت دادن مؤثر و سازمانیافته بدنه آموزشی کشور بهویژه معلمان در تصمیمگیریها و برنامهریزیها، رفع تبعیض، حقوق و مزایا، افزایش دستکم۳۰درصدی حقوق و استانداردسازی کلاسها از نظر تعداد دانشآموزان و… مهمترین خواستههای معلمان است. با وجود این مطالبات و تجمع اخیرمعلمان، عدهای از آنها امیدوارند طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش که بهعلت پادرمیانی هیأت رئیسه مجلس تاکنون مسکوت مانده با توجه به تجمعات صنفی معلمان در کشور زودتر از پیشبینیها کلید بخورد.
دیدگاه