رییس جمهوری در همایش« اقتصاد مقاومتی در روابط منطقه ای»

ترکیب تیم مذاکره کننده نشانه اراده ایران برای تعامل است/نباید هیچ خادمی را از خدمت به مردم محروم کرد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا روحانی از تعامل سازنده با جهان به عنوان وعده دیگر، دولت یاد کرد و گفت: ایران این کار را صد در صد آغاز کرده و باید شرایط را به گونه‌ای فراهم کنیم که جهان نیز همین حرکت را به سمت ما داشته باشد که البته این امر شدنی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا رییس جمهوری در همایش« اقتصاد مقاومتی در روابط منطقه ای»تصریح کرد:مبنا و پیام دولت به کشورهای همسایه، توسعه روابط در همه زمینه‌های اقتصادی،‌اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و امنیتی است.

۱۶۸۴۴۷ حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز یکشنبه در این همایش که با حضور استانداران، سفرای ایران در منطقه و سفرای کشورهای منطقه در تهران برگزار شد ، با تأکید بر جایگاه مهم ایران در توسعه منطقه، گفت: در طول تاریخ ثابت شده که توسعه فرهنگی، اقتصادی و سیاسی ایران به ضرر هیچ کشوری بویژه کشورهای همسایه نیست و ایران هیچگاه قصد تعرض به هیچ کشوری نداشته است.
رییس جمهوری با اشاره به اینکه ایران از دیرباز به توسعه تجارت در دنیا کمک کرده و همواره یکی از مراکز بزرگ علمی در جهان بوده است، تصریح کرد: ایران در طول دویست سال گذشته هیچگاه علیه هیچ کشوری جنگی را آغاز نکرده و پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز تنها به تجاوز دیگران پاسخ داده است.
رییس شورای عالی امنیت ملی اظهارداشت: نخستین قدم در سیاست خارجی ما روابط خوب با همسایگان در ابعاد مختلف است، ما شرایط خاص و ویژه‌ای داریم و می‌دانیم که توسعه اجتماعی سیاسی و اقتصادی بدون همکاری با همسایگان امکان‌پذیر نیست.
دکتر روحانی با اشاره به ضرورت همکاری در ساخت زیرساخت‌هایی نظیر جاده، فیبر نوری، خط هوایی کشتیرانی و بنادر گفت: باید از طریق همسایگان به دنیا متصل شد، ایران به دنبال منفعت یک طرفه نیست و سیاست برد- برد را نه تنها در مسأله هسته‌ای بلکه در روابط با جهان دنبال می‌کند.
رییس جمهوری تأکید کرد: ایران در مناسبات خود به دنبال سلطه نیست و هیچگاه زیر سلطه دیگران هم نخواهد رفت. ما روابطی با همسایگان می‌خواهیم که منافع دو طرف را در بر داشته باشد.
دکتر روحانی برای مثال به توسعه گردشگری و تقویت صنعت توریسم بین کشورهای منطقه اشاره کرد و گفت: ما خواهان گسترش گردشگری در بین کشورهای همسایه هستیم تا ملت‌های منطقه فرهنگ‌های مختلف را بهتر ببینند و بشناسند.
رییس جمهوری با بیان اینکه یک بخشی از این مسئولیت بر دوش دولت‌هاست، اظهار داشت: بخش دیگر این بار مسئولیت بر دوش استانداران و استان‌های مرزی است که ساده‌تر و راحت‌تر می‌توانند با استان‌های مرزی کشورهای همسایه ارتباط بگیرند تا خود این استان‌ها باعث توسعه همدیگر شوند.
دکتر روحانی خواستار اعتمادسازی میان همسایگان شد و گفت: آنها باید بدانند همه برنامه‌های ما به نفع ملت‌های منطقه است و اگر اینگونه شود، کشورهای همسایه نیز رفتاری متفاوت در پیش خواهند گرفت.
رییس جمهوری با بیان اینکه در دولت یازدهم روابط ما با بسیاری از کشورهای همسایه صمیمی‌تر و نزدیک‌تر و در سطحی بالاتر نسبت به دو سال قبل قرار دارد، اظهار داشت: در حال حاضر روابط ما با برخی از کشورها در سطحی راهبردی است و با یکی دو کشور باید به سمت اعتمادسازی بیشتر برویم و با حل مسایل ،روابط را به نقطه‌ای مطلوب برسانیم، این کار با حرکت و ایجاد رابطه با کشورهای همسایه امکان‌پذیر است و استانداران مرزی و سفرا باید احساس مسئولیت بیشتری کنند.
دکتر روحانی خطاب به استانداران مرزی و سفرای ایران در کشورهای همسایه تصریح کرد: برای گسترش ارتباط ، باید از نخبگان محلی استفاده کرد چرا که دولت صاحب همه علم و تجربه نیست، در اتاق استانداران باید روی نخبگان و همه مردم باز باشد و انتقادپذیر باشند، سفرا نیز در کشورهای دیگر باید با صاحبنظران و مراکز علمی آن کشورها مرتبط شوند، تا کارها بهتر پیش برود.
رییس جمهوری همچنین ادامه داد: کارها باید از مرکز به مراکز استان‌ها واگذار شود و دولت حاضر است در این خصوص مصوبه بگذراند و یا لایحه تقدیم مجلس شورای اسلامی کند تا کار قانونی شود، اگر استان‌ها در تصمیم‌گیری‌ها روی پای خود بایستند و وابسته به مرکز نباشند، کارها به سرعت پیش خواهد رفت و این به نفع کشور خواهد بود.
دکتر روحانی افزود: با احیای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی شرایط برای واگذاری کارها فراهم شده است و همانطور که رهبر معظم انقلاب، خاطر نشان ساختند، باید امروز عمده بخش ها به مردم واگذار شود، متأسفانه همه دولت‌ها آمدند و گفتند می‌خواهیم کار را واگذار کنیم اما اینگونه نشد، باید اتاق‌های بازرگانی استان‌ها فعال شوند تا زمینه برای واگذاری امور به مردم تسهیل شود. دولت از مرکز کار را به استان‌ها و استان‌ها، کار را به بخش خصوصی واگذار کنند.
رییس جمهوری با تأکید بر اینکه رشد و توسعه در سایه رابطه با جهان میسر خواهد شد، گفت: بدون تجارت و رابطه امکان ندارد یک کشور به توسعه قابل قبول دست یابد. در انزوا هیچ کشوری توسعه پیدا نمی‌کند.
رییس شورای عالی امنیت ملی تأکید کرد: هیچ کشوری نمی‌تواند ایران را منزوی کند اما بدون تدبیر ممکن است خودمان خودمان را منزوی کنیم. هیچ قدرتی در صورتی که ما اتحاد و وحدت داشته باشیم توان منزوی کردن ایران را ندارد. ایران قلب تپنده منطقه است و جایگاه مهمی در اقتصاد، جغرافیا و سیاست منطقه و جهان دارد.
دکتر روحانی با اشاره به اینکه ایران می‌تواند شرق و غرب را به یکدیگر متصل کند و امروز بهترین مسیر انتقال فیبر نوری و امن‌ترین مسیر خط هوایی برای اتصال شرق و غرب است، گفت: ایران جایگاهی دارد که می‌تواند آسیای دور را به غرب و کشورهای حوزه مدیترانه متصل کند، چنانچه با ایجاد راه‌آهن اینچه‌برون، چین به ایران و خلیج فارس متصل شده و با احداث راه‌آهن چابهار دنیا به دریای عمان و دهانه اقیانوس هند متصل خواهد شد.
رییس شورای عالی اقتصاد با اشاره به سند چشم‌انداز توسعه ۲۰ ساله کشور که در آن رشد اقتصادی ۸ درصد برنامه‌ریزی شده بود، ‌گفت: متأسفانه میانگین رشد اقتصادی در دهه اول این برنامه ۲.۵ بوده است. باید برای دستیابی به اقتصاد مقاومتی با دیگران ارتباط داشت. می‌شود زندگی بخور و نمیر طراحی کرد یا با رشد منفی از جیب مردم خورد، اما تا چه زمان می‌توان با رشد منهای ۹ درصد این روند را ادامه داد و مدام از جیب مردم برداشت.
رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنانش با اشاره اینکه توان دولت در سایه سرمایه اجتماعی است و اگر مردم در همه صحنه‌ها حضور داشته باشند، وعده‌های داده شده تحقق خواهد یافت، گفت: تردیدی ندارم تمام موفقیت‌های دولت در سایه عنایت حق، همکاری و حضور مردم و حمایت‌های رهبر معظم انقلاب بوده است.
دکتر روحانی گزارش اخیر مرکز آمار کشور مبنی بر کاهش تورم ۱۲ ماهه به عدد ۱۵.۲ دهم درصد را خاطر نشان ساخت و گفت: وعده‌ای که برای سال ۱۳۹۳ به مردم دادیم این بود که تورم را به ۲۵ درصد برسانیم. خوشبختانه تورم بالای ۴۰ درصد امروز به کمتر از ۱۶ درصد رسیده و این کار از لحاظ اقتصادی همانطور که صاحبنظران داخلی و خارجی برای من نوشته‌اند، شبیه معجزه است.
رییس جمهوری تصریح کرد: این معجزه کار ملت است، زیرا دولت خادم بوده و مردم ایران در این یکسال و چند ماه کار عظیم و بزرگی انجام دادند که رشد اقتصادی منفی ۹، در سال‌های ۹۱ و ۹۲ را به رشد مثبت رسانده‌اند به طوری که تنها در ۶ ماه اول امسال نسبت به ۶ ماه سال گذشته ۴ درصد رشد مثبت داشته‌ایم.
دکتر روحانی ادامه داد: ما به مردم وعده بهبود معیشت داده بودیم تا مردم بتوانند زندگی راحت‌تری داشته باشند و کشور در مسیر رشد و توسعه همه جانبه قرار بگیرد و این کار جز در سایه سرمایه اجتماعی و همراهی افکار عمومی محقق نمی‌شد.
رییس جمهوری سپس با تأکید بر اینکه هر جناحی بیشتر به ملت خدمت کند آن جناح بهتر است، اظهار داشت: نباید هیچ خادمی را از خدمت کردن به مردم محروم کنیم و فرقی نمی‌کند که آن خادم از این جناح یا آن جناح، این حزب و یا آن حزب باشد و برای ما این چیزها مطرح نیست.
دکتر روحانی در عین حال ادامه داد: مسئولین اجرایی باید کسانی باشند که به رأی مردم در ۲۴ خرداد ۹۲ معتقد باشند، اگر کسی اعتقاد به رأی مردم ندارد، می‌تواند در کشور کار و فعالیت کند، اما نمی‌تواند مدیر سطح بالای کشور باشد. به سوابق افراد و وابستگی سیاسی، جناحی آنها کاری نداریم، اما مسئولین باید نظر مردم را قبول داشته باشند و اگر کسی اینگونه نیست در سمت دیگری فعالیت کند.
رییس شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: مردم نمی‌پذیرند مسئول رده بالای کشور گفتمان آنها را قبول نداشته باشد، همه ما بار سنگین مسئولیت بر دوش گرفته‌ایم و فردی که مسئولیت دارد در برابر خداوند و ملت باید پاسخگو باشد و بار مسئولیت را به مقصد برساند.
رییس جمهوری با بیان اینکه باید به وعده‌ای که به مردم داده‌ایم، وفا کنیم، گفت: اگر سستی در کار بوجود آید نخستین ضربه به اعتماد عمومی که همان سرمایه اجتماعی است، می‌خورد، امید ما به سرمایه اجتماعی است و تدبیر ما به تقویت آن. اگر مردم در کنار دولت دست به دست هم بدهند، از همه مشکلات می‌توانیم عبور کنیم.
دکتر روحانی همچنین از تعامل سازنده با جهان به عنوان وعده دیگر، دولت یاد کرد و گفت: ایران این کار را صد در صد آغاز کرده و باید شرایط را به گونه‌ای فراهم کنیم که جهان نیز همین حرکت را به سمت ما داشته باشد که البته این امر شدنی است.
رییس شورای عالی امنیت ملی به مذاکرات هسته‌ای در چارچوب منافع و عزت ملت ایران اشاره کرد و گفت: ترکیب هیأت مذاکره‌کننده ایران در این دوره از مذاکرات نشان از اراده قاطع ملت ایران برای تعامل سازنده با جهان دارد. ملت ما از مجاهدان خط مقدم و سربازان خط دیپلماسی کشور حمایت و سپاسگزاری می‌کند، هر چند ممکن است اقلیتی در کشور مخالف باشند، اما نباید نگران بود، زیرا این از وجوهات دمکراسی، آزادی و اختلاف‌نظر در کشور است.
رییس جمهوری گفت: در زمینه هسته‌ای و در همه نظرسنجی‌ها ۸۰ درصد مردم از مذاکرات حمایت کردند. دولت در مسیری حرکت می‌کند که اکثریت قاطع مردم از آن حمایت می‌کند و این مسأله در همه ابعاد برای ما اهمیت بسزایی دارد.
دکتر روحانی با بیان اینکه ما باید به نقطه‌ اتحاد و وحدت بیشتر در جامعه برسیم و نگذاریم انشقاقی بوجود بیاید و فاصله‌ها کاسته شود، تصریح کرد: یکی از وعده‌های دولت آشتی میان گروه‌ها و جناح‌ها و نزدیکی افراد با یکدیگر است. حرکت ما باید به سمت اجرای برنامه‌ای باشد که به مردم وعده داده‌ایم و مردم با رأی خودشان آن را مصوب کردند.
رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه سال آینده سال حساسی از جهات مختلف برای کشور است، گفت: از لحاظ سیاسی دو انتخابات مهم و ملی یکی انتخابات مجلس شورای اسلامی و دیگری انتخابات خبرگان رهبری را باید برگزار کنیم. ان‌شاء الله این انتخابات‌ها در امنیت و به خوبی برگزار خواهد شد.
دکتر روحانی در خاتمه خاطر نشان کرد: رشد و توسعه در سایه امنیت بهتر و امنیت در سایه همکاری نیروهای نظامی و انتظامی محقق می‌شود و استانداران باید با قوای مقننه و قضائیه همکاری بیشتری داشته باشند تا به نقطه‌ای برسیم که مورد انتظار مردم است و رضایت خداوند را به دنبال دارد.
پیش از سخنان رییس جمهوری دکتر رحمانی فضلی وزیر کشور با اشاره به دستور کار دولت در توسعه نواحی و مناطق کشور بویژه نوار مرزی بر اهمیت موضوع ارتباط اقتصادی و تجاری با ۱۵ کشور همسایه تأکید و گزارشی از برنامه‌های اجلاس برای شناسایی توانمندی‌های استان‌های مرزی، تسهیل در مبادلات تجاری و برداشتن موانع توسعه ارایه کرد.
وی مناسبات ایران با کشورهای همسایه با توجه به ابزار ۵۰۰ میلیون نفری منطقه را دارای اهمیت خواند و با توجه به اولویت دولت در سیاست خارجی برای گسترش مناسبات با این کشورها اظهار امیدواری کرد با همکاری همه دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها و نیز همکاری سفرای کشورهای همسایه در زمینه توسعه منطقه‌ای بیش از پیش ارتقاء یابیم.
همچنین در پایان این جلسه رییس‌ جمهوری از مرکز ملی رصد اجتماعی کشور بازدید کرد. در این بازدید دکتر میرباقری معاون وزیر کشور توضیحاتی در خصوص این مرکز نظیر شناسایی آسیب‌های اجتماعی، تعیین شاخص‌های اقتصادی کشور و سرمایه‌ اجتماعی کشور در بخش‌های مختلف ارایه کرد.

/president.ir

Share