ظریف در کنفرانس امنیتی مونیخ

منتقدان حق دارند از ما انتقاد کنند/اگر هم به توافق نرسیم، پایان دنیا نخواهد بود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ظریف ،در پاسخ به سوال ایگناتیوس در رابطه با انتقادات صورت‌گرفته از برخی موارد در مذاکرات، از جمله پیاده‌روی او با جان کری وزیر خارجه آمریکا در حاشیه مذاکرات ژنو، گفت: «فکر می‌کنم باید درک کرد که ایران کشوری تک‌صدایی نیست… من به منتقدان این حق را می‌دهم که از من انتقاد کنند.»

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمبرزا ،محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران روز یکشنبه در کنفرانس امنیتی مونیخ، در مورد موضوعات مختلف از جمله مذاکرات هسته‌ای و نقش منطقه‌ای ایران صحبت کرد.

۱۳۹۳۱۱۱۹۰۰۰۴۹۵_PhotoAآقای ظریف که در نشستی به میزبانی «دیوید ایگناتیوس» تحلیلگر روزنامه واشنگتن‌پست صحبت می‌کرد، در مورد مذاکرات گفت: «ما درگیر مذاکراتی جدی هستیم که از ابتدا دو هدف عمده داشته است. اینکه نشان دهیم برنامه هسته‌ای ما صلح‌آمیز است و اینکه بتوانیم از حقوق هسته‌ای خود بهره‌مند باشیم.

وی افزود: «طی یک دهه گذشته، ایران احتمالا بیش از هر کشور دیگری تحت نظارت‌ها و بازرسی‌های آژانس بوده است، با این حال حتی یک مدرک پیدا نشده که نشان دهد برنامه هسته‌ای ایران، غیر صلح‌آمیز است.»

وزیر امور خارجه با «غیرقابل قبول» خواندن تحریم‌های اعمال‌شده علیه ایران، گفت:«این تحریم‌ها به هدف خود نرسیده‌اند، چراکه ایران امروز ۲۰۰۰۰ سانتریفیوژ دارد.»

وی با بیان اینکه تنها با «احترام و دیپلماسی» است که می‌توان با ایران تعامل کرد،گفت طرفین باید برای خود اهداف، مقاصد و منافع مشترک تعریف کنند.

 ظریف افزود: «اینکه به جهان نشان دهیم که برنامه هسته‌ای‌مان صلح‌آمیز، جزو منافع ماست. این به عنوان هدف ما تعیین شده و به همین خاطر ما مشکلی با اینکه در این راستا تلاش کنیم، نداریم.»

وزیر امور خارجه ایران ادامه داد: «طرف مقابل هم باید درک کند که تحریم‌ها علاوه بر ایران، به اروپا، آمریکا و جهان خسارت زده است… آن‌ها باید درک کنند که تحریم‌ها یک سرمایه نیستند. برخی سیاستمداران تصور می‌کنند می‌کنند که تحریم‌ها یک سرمایه هستند، اما آن‌ها زحمتی برای همه هستند که باید از آن خلاص شد.»

وی همچنین در پاسخ به سوال ایگناتیوس در رابطه با انتقادات صورت‌گرفته از برخی موارد در مذاکرات، از جمله پیاده‌روی او با جان کری وزیر خارجه آمریکا در حاشیه مذاکرات ژنو، گفت: «فکر می‌کنم باید درک کرد که ایران کشوری تک‌صدایی نیست… من به منتقدان این حق را می‌دهم که از من انتقاد کنند.»

آقای ظریف ادامه داد: «در ایران بی‌اعتمادی گسترده‌ای نسبت به غرب و آمریکا وجود دارد و به همین دلیل هم تک تک اقدامات ما توسط مردم و پارلمان مورد مداقه قرار می‌گیرد.»

وی ادامه داد: «به دلیل سابقه‌ای که وجود دارد، از جمله حمایت از صدام و همچنین سرنگون کردن حکومتی قانونی در ایران و موارد دیگر، اقداماتی که ما انجام می‌دهیم، مورد موشکافی قرار می‌گیرد. من آماده‌ام تا به پارلمان بروم و توضیح بدهم… آن‌ها این حق را دارند که انتقاد کنند و به غرب بدبین باشند.»

وزیر امور خارجه همچنین در پاسخ به سوالی در مورد ادعای اخیر خبرگزاری رویترز، که نوشته بود آقای ظریف در مذاکرات با ظرف مقابل، توافق هسته‌ای را سرمایه سیاسی دولت توصیف کرده، بار دیگر آن را تکذیب کرده و گفت چنین مسائلی در مذاکرات مطرح نشده است.

آقای ظریف در رابطه با احتمال تمدید مذاکرات هسته‌ای هم گفت: «من معتقدم که تمدید مذاکرات جاری برای هیچ‌یک از طرفین مفید نخواهد بود و همه انرژی من و همکارانم روی رسیدن به توافق در مدت توافق موجود خواهد بود.»

وی افزود: «می‌خواهیم در ۶ هفته آینده، بر رسیدن به یک راهکار تمرکز کنیم و نه بر شکست… باید به موفقیت برسیم، اما اگر شکست بخوریم، مردم ایران ما را متهم نخواهند کرد، بلکه کسانی را متهم کرد که درخواست‌های زیاده‌خواهانه از ایران دارند.»

آقای ظریف در واکنش به این گفته ایگناتیوس که عنوان کرد تحریم‌ها به صورت گام به گام لغو می‌شوند، گفت: «در برنامه اقدام مشترک بحث اقدامات متقابل مطرح است، اما هیچ اشاره‌ای به لغو گام به گام تحریم‌ها، نشده است. تحریم‌ها شکست خورده‌اند و لغو آن‌ها شرط توافق است.»

وی ادامه داد: «اگر هم به توافق نرسیم، پایان دنیا نخواهد بود. ما تلاش‌ خود را کرده‌ایم و نتوانسته‌ایم. فکر نمی‌کنم تمدید کمکی کند.»

وزیر امور خارجه سپس به تحولات منطقه‌ای پرداخت و گفت: «معتقدم مشکلات منطقه ما منطقه‌ای و جهانی است و نیاز به تلاش‌های مشترک منطقه‌ای و بین‌المللی دارد. ما برای تعامل با کشورهای منطقه، با عربستان، با ترکیه و با مصر آمادگی داریم و با دیگر کشورها هم مثل عراق و سوریه از قبل تعامل داشته‌ایم.»

وی ادامه داد: «مشکلات منطقه با ساده سازی موضوعات قابل حل نیست ایران همیشه یک بازیگر مهم در منطقه است و خواهد بود. وقتی کنفرانس ژنو درباره سوریه مطرح شد برخیها پیش شرط گذاشتند که ایران نباید در آن باشد. ما هیچ وقت نگفتیم که عربستان سعودی از این فرایند استثنا و خارج باشد، اما متاسفانه دوستان ما این کار را کردند.»

او به تلاش‌های رژیم‌صهیونیستی برای تهدید جلوه دادن برنامه هسته‌ای ایران و به شکست کشاندن مذاکرات هسته‌ای، گفت: «اسرائیل باید بداند که نمی‌تواند با استفاده از توهم تهدید ایران، جنایات خود علیه فلسطینی‌ها را پنهان نگه دارد.»

آقای ظریف در پایان گفت: «ما هرگز یک برنامه نظامی هسته‌ای نداشته و نخواهیم داشت. ما هرگز نگفته‌ایم که همه گزینه‌ها روی میز است و هیچ کشوری را به اقدام نظامی تهدید نکرده‌ایم و ما تهدیدی برای هیچ کسی نیستیم‬.»/فارس

Share