آیت الله هاشمی رفسنجانی در مراسم معاونان و مدیران فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی

دنیای اسلام در بدترین وضع تاریخی قرار دارد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا آیت الله هاشمی رفسنجانی در ادامه وجود اخلافات مذهبی را بزرگترین ضربه به اسلام و قرآن دانست و افزود: افراطی گری در دنیای امروز به خصوص جهان اسلام مانند یک ویروس مثل ابولا شده است.

آیت الله هاشمی رفسنجانی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا آیت الله هاشمی رفسنجانی در مراسم نخستین همایش سراسری معاونان و مدیران فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی با تبریک هفته وحدت و میلاد رسول اکرم گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، توطئه هایی برای تفرقه افکنی بین شیعیان و سنی وجود داشت که از جمله آن می توان به اختلاف یک هفته ای فاصله میلاد رسول اکرم نام برد که با ابتکار آیت الله منتظری هفته وحدت ایجاد و نام گذاری شد تا این اختلافات پایان یابد.

آیت الله هاشمی رفسنجانیرئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه، این جلسه را در تاریخ دانشگاه آزاد اسلامی منحصر به فرد توصیف کرد و افزود: وقتی من وارد این جلسه شدم حس وارد شدن به حوزه علمیه به من دست داد و از دیدن مسئولان فرهنگی دانشگاه ها که البته انتظار از آنها زیاد است بسیار خوشحال شدم.

موسس دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه با اشاره به خاطره ای افزود: در دوران پیش از انقلاب مهمان هایی که اکثرا به خانه ما رفت و امد می کردند از قشر روحانیون بودند در سفری که ما به شهر قم داشتیم در آستانه و ورودی شهر و ورودی شهر یاسر(فرزند آیت الله) که آن زمان کوچک هم بود رو به مادرش گفت: اینجا همه مهمان بابا هستند.

پیشرفت علم در آزاد اندیشی است

او در ادامه افزود: ما دانشگاه آزاد اسلامی را با دو پیوند آزاد و اسلامی بنا کردیم بدین معنا که آزاد در آن زمان شروط و قیود خاص خود را داشت و این به خاطر شرایطی بود که شورای عالی انقلاب فرهنگی ایجاد کرده بود ولی مسئله اسلامی بودن دانشگاه برای ما اهمیت ویژه‌ای داشت، تجربه نشان داده هرچه علم بخواهد پیشرفت کند، آن پیشرفت در شرایط آزاد اندیشی اتفاق می افتد.

او در ادامه افزود: این هم یک مسئله غیردینی نیست و در صدر اسلام هم در جلساتی که پیامبر اکرم و حضرت علی (ع) داشتند همین گونه بوده است و هر کس هر نظری که داشت در این جلسات بیان می کرد و حتی گاهی انتقادها به توهین به حضرت علی هم کشیده می شده است.

آیت الله هاشمی در ادامه افزود: در تاریخ آمده است که در جلسه‌ای یکی از خوارج که لعنت خدا بر او باد، توهینی به حضرت علی کرد و اطرافیان او قصد داشتند به او حمله کنند اما حضرت فرمود دست نگه دارید. حضرت فرمود یا با او دعوا کنید یا او را ببخشیم و حضرت دستور داد او را ببخشند. دیگر دسته ای که در جلسات حضور می یافتند زندیق ها بودند که اصلا خدا را قبول نداشتند و به هیچ صراتی مستقیم نبودند. اما باز هم حضرت به مصالحه و گفت و گو با آنها می پرداختند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به روال تحقیق و گفت و گو در حوزه های علمیه افزود: فکر می کنم اگر فضای دانشگاه مخصوصا در فضای فرهنگی به عقاید و احکام اسلامی بر گردد بسیار به نفع وضع جامعه خواهد بود. همانطور که شما می دانید در جلساتی که در حوزه هم صورت می گیرد ،کسانی به پای منبر علما و اساتید صورت می نشینند، آقایون طلاب با صدای بلند ایرادات و صحبت های خود را مطرح می کنند.

دانشگاه نباید گرفتار ترس و تهدید شود

آیت الله هاشمی در ادامه با اشاره به اهمیت بحث و گفت و گو در دانشگاه‌ها خاطره ای از امام (ره ) بیان کرد و افزود: در یکی از جلساتی که امام (ره ) یک مسئله فلسفی را بیان کردند یکی از آقایون که در کلاس درس حضور داشت به این مسئله اعتراض کرد و پس از بحث و مجادله امام (ره ) او را مجاب کرد.

موسس دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه گفت: سعی کنید فضای دانشگاه را فضای تحقیق قرار دهید و دانشگاه گرفتار ترس و تهدید نشود و مدیران دانشگاه هم حق ندارند به خاطر تحقیر، بحث و یا انتقاد برای کسی پرونده سازی کنند.

آیت الله هاشمی در ادامه با اشاره به ایجاد برنامه های آزاد اندیشی در دانشگاه آزاد اسلامی افزود: توصیه می کنم برنامه ای برای آزاد اندیشی و مورد تحقیق و مطالعه قرار گرفتن بحث های روز ایجاد شود.

دانشگاه‌ها باید به مسائل دنیای اسلام توجه کنند

آیت الله هاشمی رفسنجانی در ادامه با اشاره به موضوعات جهان اسلام و وحدت مسلمین گفت: برای مصیبتی که جهان اسلام را فراگرفته باید در دانشگاه بحث های اساسی کنیم که چه مسائلی جهان اسلام را تهدید می کند و نتیجه آن را هم اکنون می بینیم به طوری که می توان گفت دنیای اسلام بدترین وضعش را در تاریخ کنونی دارد.

او در ادامه افزود: یک گروه پیدا شده که به دنبال تعلیمات عبدالوهاب همه را مهدور دم می دانند و به قول خودش می خواهد همه کافران را از لبه تیغ بگذراند. او در ادامه با اشاره به جنایت هایی که در سراسر دنیا می گیرد افزود: در کنار اقیانوس اطلس کسانی به اسم وکوحرام در حال آدم کشی هستند و این موضوع هم افتخار می کنند.

او در ادامه افزود: در جنوب فلیپین عده ای شیعه زندگی می کنند و مسجدی به نام علی ابی طالب در آن نقطه وجود دارد و گروه داعش که به آنجا هم راه پیدا کرده اند آن مسجد را به آتش کشیده اند. این گروه مثل قوم مغول وارد هر جایی که می شوند همه جا را منهدم می کنند.این افراد کشور داری بلد نیستند و هر روز تصمیمات عجیبی از روی تفکر عقب مانده و متهجری که دارند می گیرند به نام اسلام هر کاری انجام می دهند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه گفت: انسان های مظلومی که در جوامع مختلف حتی آمریکا و کانادا هستند و دچار مشکلاتی هستند به راحتی جذب لشکر این عده می شوند.و این خطری است که در دنیای اسلام به خاطر پیشرفت این تفکر خوارجی به وجود آمده است.

افراطی گری در دنیای امروز به خصوص جهان اسلام مانند یک ویروس است

آیت الله هاشمی در ادامه افزود: حتی ائتلافی که به وجود آمده نتوانسته این گروه و ریشه تفکرات آنها را از بین ببرد چرا که ۲ ماه است که در شهر کوچکی مثل کوبانی این همه قتل و خونریزی ها شده است.

آیت الله هاشمی رفسنجانی در ادامه وجود اخلافات مذهبی را بزرگترین ضربه به اسلام و قرآن دانست و افزود: افراطی گری در دنیای امروز به خصوص جهان اسلام مانند یک ویروس مثل ابولا شده است.

آیت الله هاشمی رفسنجانی در ادامه وجود آدم های تندگو و عصبانی چه در سنی و چه در شیعه را باعث وجود این اختلاف ها دانست و ادامه داد: باید اقداماتی برای از بین بردن این تندخویی و تندگویی ها انجام دهیم اما وظیفه شما در دانشگاه ها از بین بردن این فضا است. یکی از معجزات پیامبر اکرم(ص) همین بود که تمام فرقه ها را با ایجاد یک پیمان عهد و اخوت پایبند قانون کرده بود.

رئیس مجمع تشخیصص مصلحت نظام در ادامه با اشاره به بحث انسان سازی گفت: انسان‌های افراطی نمی توانند روحیه انسان سازی را در خود پرورش دهند و حتی نمی توانند کسانی را هم جذب کنند. باید فرهنگ اسلامی را در کشور و دانشگاه ها تقویت کنیم که وظیفه تقویت فرهنگ اسلامی در دانشگاه ها بر عهده شماست.

او در ادامه افزود: فرهنگ یعنی مجموع اخلاقیات اسلامی؛ خواهش می کنم آیات و روایات مربوط به اخلاقیات اسلامی به صورت یک درس در دانشگاه ها تدریس شود زیرا این نوع آموزش باعث درونی شدن در وجود انسان می شود.

شاهد جهش بسیار خوبی در فعالیت‌های دانشگاه آزاد اسلامی بوده‌ایم

رئیس هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اقداماتی که در دانشگاه آزاد اسلامی برای امور فرهنگی انجام شده است گفت: مسئولان فرهنگی اقدامات بسیار خوبی انجام داده اند و ماهم از این اقدامات حمایت کرده ایم و خوشبختانه امسال شاهد جهش بسیار خوبی در این زمینه بوده ایم.

او در ادامه افزود: اهمیت این موصوع وقتی مشخص می شود که مقام معظم رهبری امسال را سال فرهنگ توام با اقتصاد اعلام کردند پس باید موضوع فرهنگ را جدی بگیریم.

آیت الله هاشمی رفسنجانی در ادامه موضوع وحدت را بسیار مهم دانست و افزود: بحث وحدت در کشور بسیار مهم است و ما اکنون وحدت زمان پیامبر را نداریم در حالیکه اگر این اهم برآورده شود جامعه انسانی شبیه به بهشت می شود.

آیت الله هاشمی در پایان گفت: یکی از صفات عبادالرحمن مشی اعتدالی بودن است با توجه به آیات قرآن عباد الرحمن کسانی هستند که دو ویژگی دارند یکی منش و وقار در رفتار و دیگری مشی اعتدال آنهاست. دارا بودن این شرایط نتیجه اخلاق اسلامی است.

او در پایان با اشاره به فعالیت های فرهنگی در دانشگاه آزاد اسلامی گفت: اقداماتی که شما عزیزان در زمینه فرهنگی انجام می دهید باید باعث شود دانشگاه آزاد اسلامی پیشگام در عرصه فرهنگی و علمی باشد.
/ایسکانیوز

Share