هیچ باندی وزارت علوم را قبضه نکرده است
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،جهانگیری با بیان اینکه فرهادی از جنس همان سرپرستان و وزیران قبل است، گفت: مشی اعتدالی، درک سیاسی و علم فرهادی تفاوتی با سرپرستان و وزیران قبلی ندارد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،اسحاق جهانگیری معاون اول رئیسجمهور در مراسم معارفه وزیر علوم گفت: با معرفی ۵ وزیر و ۲ سرپرست در طول یک سال و نیم، طبیعی است که نشستهای معارفه متعددی برگزار شود و توفیق مجددی نصیب شد که دوباره در مراسم معارفه وزیر علوم باشم.
وی افزود: معرفیهای پی در پی نشان میدهد جایگاه آموزش عالی در کشور جایگاه مهمی است و در دیدگاه رئیسجمهور اهمیت دارد و اینکه دولت اصرار دارد مدیریت این بخش همسو با نظر دانشگاهیان انتخاب شود به این دلیل است که شرط لازم برای توسعه علمی مشارکت فعال دانشگاهیان است و اگر توسعه علمی مسئله مشترک و ملی در کشور باشد و چتر علمی بالای سر سیاست قرار گیرد و اولویتبندیها علمی باشد مسیر توسعه باز میشود.
جهانگیری ادامه داد: ما مسئولان نظام در دولت و مجلس باید به نهادهای علمی و دانشگاهی از منظر توسعه علمی نگاه کنیم نه از پنجره سیاست و لازمه این امر هم همسویی دولت با دانشگاهیان است.
جهانگیری گفت: دولت به منتقدان احترام میگذارد ولی نشان داده است که تفاهم با دانشگاهیان را مبنای سیاستها قرار داده است و وزارت علوم نیز یکی از ارکان دولت است که دفاع از برنامههای این وزارتخانه در متن سیاستهای دولت بوده و هیچ یک از این برنامهها جدا از برنامههای دولت نبوده است.
معاون اول رئیسجمهور با بیان اینکه دولت برنامههای وزارت علوم در یک سال و نیم گذشته را موفق ارزیابی میکند، اظهار داشت: نیازمند عزم ملی برای توسعه کشور هستیم و تمام کسانی که برای قبول مسئولیت صادقانه به میدان آمدند نشان دادند که چنین فکری میکنند.
جهانگیری افزود: از همه مدیران با تجربه و دانشمندی که به خواست خانواده دانشگاهی و دعوت دولت در قبول مسئولیت نه نگفتند و گاه جفا دیدند ولی وفا کردند تشکر میکنم.
وی با تشکر از جعفر میلیمنفرد، جعفر توفیقی، رضا فرجی دانا، محمدعلی نجفی، محمود نیلی احمدآبادی، دانش آشتیانی و محمد فرهادی گفت: این مجموعه متشکل از اخلاق، دانش و توانمندی است که هیچ کدام به دنبال پست، شهرت و امتیازخواهی نبودند و در برابر منافع ملی بر مصالح شخصی اصرار نکردند و راه عافیت پیش نگرفتند و در برابر هر پیشداوری جز به صبر و مدارا عمل نکردند و همه مانند اعضای یک خانواده بودند.
وی با بیان اینکه در وزارت علوم هیچ باند و حلقهای امور را قبضه نکرده است و همه با اصرار رئیسجمهور به میدان آمدند، گفت: از نیلی احمدآبادی و دانشآشتیانی تشکر میکنم که به رغم عدم تمایل دعوت دولت را پذیرفتند ولی موفق به کسب رای اعتماد از مجلس نشدند.
جهانگیری با اشاره به مدیریت عالی و موفق نجفی در مدت سه ماه در وزارت علوم گفت: نجفی توانست مسائل مهمی را از وزارت علوم حل کند که یکی از آنها بورسیه بود که به نوعی حل شد که منتقدان هم تشکر کردند.
وی گفت: نجفی باوجود بیماری مسئولیت را پذیرفت و به سرعت به بدنه وزارت علوم نزدیک شد. اگرچه دولت نتوانست از همراهی رسمی نجفی به خاطر بیماری در سمت نظارت بهره ببرد اما با قبول مسئولیت فرهادی گره از کار فروبسته وزارت علوم باز شد.
جهانگیری گفت: رای اعتماد فرهادی تجلی جدیدی از تفاهم دولت و مجلس و دانشگاه بود که فرهادی پس از ۲۹ سال دوباره به این وزارتخانه بازگشت و قطعا با هوشمندی و سلامت نفس کار را به هدف میرساند.
جهانگیری با بیان اینکه فرهادی از جنس همان سرپرستان و وزیران قبل است، گفت: مشی اعتدالی، درک سیاسی و علم فرهادی تفاوتی با سرپرستان و وزیران قبلی ندارد و او نیز به اولویت نگاه علمی در نگاه سیاسی در دانشگاه معتقد است و سیاستهای دولت را در زمینه پیشبرد قانون پیش میبرد و نمیگذارد وقفهای در این زمینه به وجود آید.
وی افزود: توسعه علمی و کیفی و تجاریسازی علمی که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده رئوس برنامههای فرهادی و دولت است.
وی ادامه داد: دولت در دوران خاص مسئولیت پذیرفت که نیازمند برنامهریزی دقیق و استفاده از توانمندیهای کشور برای مقابله با مشکلات بوده و حمایتهای قاطع مقام معظم رهبری سبب شد دستاوردهای خوبی در بخش های مختلف شاهد باشیم.
وی با اشاره به بحث مذاکره هستهای گفت: روحانی که خود در بحث هستهای مسلط بود مذاکرهکنندگان قوی را انتخاب کرد که بتوانند از دستاوردهای علمی و حقوق ملت حفاظت کنند و با مدیریت رئیسجمهور در چارچوب سیاستهای مقام معظم رهبری با موفقیتهای خوبی همراه بودیم.
وی با اشاره به دو هدف تثبیت دستاوردهای هستهای و برداشتن تحریمهای ظالمانه گفت: امروز کسی در دنیا نمیتواند بگوید برای پذیرفتن ۱+۵ باید ایران چنین و چنان کند و کسی تردید ندارد که باید فناوری هستهای از جمله غنیسازی داشته باشیم، کسی تردید ندارد تحریمهای ظالمانه باید برداشته شود.
محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در جلسه تکریم محمدعلی نجفی سرپرست سابق وزارت علوم و تودیع وزیر علوم جدید بر با تعامل، همکاری و همراهی با مجلس، شورای عالی انقلاب فرهنگی، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها، مراجع و علما، معاونت علمی و مراکز ذیربط تأکید کرد.
وی ضمن بیان مطالبی در رابطه با آشنایی خود با آموزش عالی و همچنین با محمدعلی نجفی افزود: از وزرای دولت تدبیر و امید باید تشکر کنیم، برنامهریزیهایی که در حوزه علم و فناوری وجود دارد قابل توجه است و همچنین اسناد بالادستی بسیار دقیق آماده شده است.
وی افزود: اگر به رهنمودهای مقام معظم رهبری در رابطه با مسائل مختلف همچنین علم و فناوری توجه شود، همه مشکلات حل خواهد شد.
وزیر علوم تأکید کرد: دو کارکرد اصلی در نظام آموزش عالی را باید دنبال کنیم، اولین رویکرد، تربیت نیروی انسانی کارآمد و دومین کارکرد، گسترش مرزهای دانش، آن هم دانشی که ثروتآفرینی بالایی دارد، است.
وی ضمن تأکید در ایجاد تحول در دانشگاهها تصریح کرد: دانشگاه باید به سمت کارآفرینی برود و به دانشگاه نسل سوم تبدیل شود، یعنی کارآفرینی و ثروتآفرینی را دنبال کند.
فرهادی اظهار داشت: باید با تمام ظرفیت، اقتصاد مقاومتی و اقتصاد دانشبنیان را دنبال کنیم و از تمام ظرفیت برای این مسائل استفاده خواهیم کرد.
وی ادامه داد: باید برنامهریزی دقیقی در آموزش عالی داشته باشیم، در رابطه با دانشجویان خارجی نیز باید برنامهریزی وجود داشته باشد.
فرهادی اضافه کرد: دانشگاه کارآفرین به عنوان موتور محرکه نظام آموزش عالی است. ما باید بازبینی رشتههای تحصیلی و همچنین رشتههای موردنیاز را مورد توجه قرار دهیم.
فرهادی گفت: مقاومسازی اقتصاد ملی شاید خیلی به مجموعه ما برنگردد ولی در رابطه با اقتصاد دانشبنیان نقش بسیار مهمی داریم و باید با برنامهریزیهایی که انجام میدهیم در این راستا قدم برداریم.
فرهادی در ادامه با اشاره به آمارهای پژوهشگاهها، مؤسسات، دانشجویان و دانشگاهها تصریح کرد: سالانه حدود یک میلیون فارغالتحصیل وجود دارد که اگر بخواهیم برای اشتغال آنها سرمایهگذاری کنیم، هزینه بسیار زیادی باید پرداخت کنیم. دانشجویان باید بتوانند اشتغالزایی کنند.
وزیر علوم گفت: ما باید شرکتهای دانشبنیان را توسعه دهیم و طوری برنامهریزی کنیم که علم و دانش و دانشگاهها باعث ثروتآفرینی شوند.
فرهادی ادامه داد: باید به متن بیشتر بپردازیم و از مسائل حاشیهای که میتواند سد راه شود و وقت تلف کند پرهیز کنیم.
وی افزود: توسعه غیرهدفمند آموزش عالی، اتلاف بودجه و نیروی انسانی است. باید تعداد دانشگاهها، دانشجوها و رشتهها را براساس نیاز جامعه مشخص کنیم و این جزو مطالبات رهبری است.
وزیر علوم ادامه داد: مسائل فرهنگی و اعتقادی دانشگاهها بسیار مورد توجه ما است، فضای آرام، بانشاط در دانشگاهها باید وجود داشته باشد.
وی تأکید کرد: انگیزههایی که کم است یا کم شده، به دانشگاهها باید بازگردد و نشاط و پیشرفت در حوزه آموزش عالی ایجاد شود و همچنین باید کارآموزی را تبدیل به کارورزی کنیم.
وی ادامه داد: برای ما تحول در نیروی انسانی و رشتههای علوم انسانی به شدت مورد توجه است.
فرهادی گفت: انشاءالله با همکاری و همراهی پتانسیلهای عظیمی که وجود دارد بتوانیم وظیفه خود را به خوبی انجام دهیم و باعث یک تحول علمی شویم.
در ادامه این مراسم، حکم وزیری محمدفرهادی توسط جهانگیری معاون اول رئیسجمهور به وی اهداء شد.
/فارس
دیدگاه