رییس جمهور در نشست مشترک اتاق بازرگانی ایران و آذربایجان

در انتظار روزی هستیم که در آستارا راه‌آهن ایران و جمهوری آذربایجان را افتتاح کنیم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،رییس جمهوری با اشاره به افتتاح راه‌آهن ایران، ترکمنستان و قزاقستان در آینده نزدیک گفت: در انتظار روزی هستیم که در آستارا راه‌آهن ایران و جمهوری آذربایجان را افتتاح کنیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،رییس جمهور با بیان این‌که کشورهای غربی برای همکاری و رابطه اقتصادی قابل اعتماد نبوده و در روزهای فشار و خطر به بهانه‌های مختلف منافع خود و طرف مقابل را زیر پا می‌گذارند، گفت: ما از تحریم‌ها این درس را آموخته‌ایم که به گسترش و ایجاد روابط تجاری و سرمایه‌گذاری نزدیک با همسایگان اولویت دهیم و بر این مبنا مصمم‌تر از همیشه برای ایجاد روابط مستحکم با همسایگان خود گام برمی‌داریم.

162366حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز پنج‌شنبه در نشست مشترک اتاق بازرگانی ایران و آذربایجان و در دیدار تجار و بازرگانان دو کشور اظهارداشت: برگزاری این نشست بدین معناست که مسئولین دو کشور راه توسعه را ارتباط نزدیک‌تر و فعال شدن بخش خصوصی و کارآفرینان دو کشور می‌دانند و این جلسه می‌تواند سرمایه‌گذاران و تجار ایران و آذربایجان را به یکدیگر نزدیک کند و بی‌تردید رابطه سرمایه‌گذاران بخش خصوصی می‌تواند منافع دو کشور را تضمین‌ کند.

رییس جمهور با اشاره به اینکه هیچ کشوری نیست که دارای مزیت نسبی نباشد و در مقابل هیچ کشوری هم از تمامی مزیت‌ها برخوردار نیست، گفت: ‌باید سرمایه‌گذاران هر کشوری با توجه به مزیت‌های نسبی برای سرمایه‌گذاری و کارآفرینی تشویق شوند.

روحانی با اشاره به اینکه در دنیای سیاست هم باید به فکر برد – برد و با حاصل جمع مثبت بود، تصریح کرد: از دیدگاه دولت ایران برد – باخت هیچ‌گاه دوام نخواهد آورد، لذا همواره باید برنامه‌ریزی‌ها بر مبنای برد – برد و به صورت دراز مدت و پایدار باشد.

وی با بیان اینکه ملت ایران از فشار تحریم درس‌های فراوانی آموخته است، اظهار داشت: اولین درس این بود که اگر ملتی اراده کند، ‌می‌تواند آثار تحریم را به عدد صفر نزدیک کند و حتی در این شرایط برنامه‌های اقتصادی خود را با قوت به پیش ببرد.

رییس جمهور اضافه کرد: دولت ایران در ۱۵ ماه گذشته در برنامه‌ریزی کوتاه مدت به دنبال ایجاد رونق، تشویق سرمایه‌گذاری و بهبود محیط کسب و کار بوده و برای بلند مدت به فکر توسعه پایدار و همه جانبه اقتصادی است و در این مدت توانسته‌ایم تورم را مهار کرده و رشد منفی را به رشد مثبت تبدیل کنیم.

روحانی تصریح کرد: اراده یک ملت مافوق ابزارهای کهنه و یکجانبه قدرت‌ها در دیروز و امروز است، یک ملت با وحدت و انسجام می‌تواند در برابر قدرت‌های بزرگ ایستادگی کرده و حتی پیروز شود.

رییس جمهوری خاطر نشان کرد: نکته دیگری که از فشار تحریم آموخته‌ایم اینکه کشورهای غربی قابل اعتماد نیستند و در روز فشار و خطر و تحریم به بهانه‌های اندکی طرف مقابل خود را رها می‌کنند و حتی منافع خود را زیر پا می‌گذارند اما کشورهای همسایه اینچنین عمل نمی‌کنند.

روحانی تأکید کرد: همکاری و رابطه‌ای که حتی در روزهای سختی و مشکلات برای حل مشکلات یک کشور کارساز است، وجود رابطه صمیمی با همسایگان می‌باشد.

162365رییس جمهور اضافه کرد: ما این درس را در تحریم آموخته‌ایم که اولویت برقراری روابط تجاری و سرمایه‌گذاری‌های مشترک با همسایگان است و بر این مبنا امروز مصمم‌تر از دیروز در این راه گام برمی‌داریم که با کشورهای همسایه روابط نزدیک و مستحکم‌تری داشته باشیم.

روحانی با بیان اینکه ایران و جمهوری آذربایجان دارای فرهنگ، دین و تاریخ مشترک هستند، گفت: وجود این اشتراکات بهترین زمینه و فرصت برای برقراری روابط گسترده تجاری و اقتصادی مشترک است.

رییس جمهور با تأکید بر اینکه ایران پشتیبان جمهوری آذربایجان در صحنه‌های بین‌المللی است، گفت: جمهوری آذربایجان و ایران را شاخه‌های یک درخت و دارای یک ریشه واحد می‌دانیم و دو ملت در دو سوی رودخانه ارس دارای روابط خویشاوندی و دوستی دیرینه با یکدیگر بوده و این سرمایه بسیار بزرگی برای ارتقای هر چه بیشتر سطح مناسبات و همکاری‌های دو کشور و دو ملت است.

روحانی با تأکید بر اینکه ایران به دنبال ثبات و امنیت در کل منطقه و جهان است، اظهار داشت: افراطی‌گری، تروریسم و تفرقه ، بلاهای خانمانسوز برای کشورهای منطقه هستند که باید در مقابل آنها هوشیار بود.

رییس جمهور خاطر نشان کرد: چرا دیگرانی که در سالیان دور با یکدیگر در جنگ و اختلاف بودند امروز توانسته‌اند در اتحادیه‌ای به نام اتحادیه اروپا در کنار یکدیگر اجتماع کرده و از قانون، برنامه‌های تجاری و پول واحد برخوردار باشند و چرا ایران، جمهوری آذربایجان و سایر همسایگانمان که دارای فرهنگ دیرینه و مشترک هستیم نتوانیم روز به روز به همدیگر نزدیک‌تر شویم.

روحانی اظهار داشت: احساس من این است که دولت آذربایجان مصمم به توسعه روابط با جمهوری اسلامی ایران است و دولت ایران نیز برای توسعه روابط در تمامی زمینه‌ها از اراده جدی برخوردار می‌باشد.

رییس جمهور گفت: جمهوری اسلامی ایران اولین کشوری بود که استقلال جمهوری آذربایجان را به رسمیت شناخت و با همه توان در کنار ملت آذربایجان قرار گرفت. ما کشوری هستیم که در روز سختی و جنگ در کنار مردم آذربایجان بوده و در صدد کمک به این مردم برآمدیم و اگر خدای ناکرده روز سخت دیگری برای این مردم پیش آید، مطمئن باشید که ایران در کنار مردم آذربایجان خواهد بود.

162363روحانی با بیان اینکه ایران و جمهوری آذربایجان زمینه‌های بسیار فراوانی برای همکاری و توسعه روابط دارند، گفت: دو کشور از طریق تسهیل روادید می‌توانند رفت و آمد تجار و مردم را آسان کرده و با اقدامات بانکی و ساماندهی ترانزیت کالا می‌توان شاهد ترافیک سنگینی در روابط دو کشور بود.

رییس جمهور همچنین بر لزوم همکاری ایران و جمهوری آذربایجان در بخش انرژی بویژه نفت و گاز تأکید کرد و گفت: ایران در صنایع بالادستی و پایین‌دستی نفت و گاز از تجربیات ارزشمندی برخوردار است که می‌توانیم آن را در اختیار مردم آذربایجان قرار دهیم.

روحانی گفت: نباید بگذاریم منابع نفتی در دریای خزر راکد بماند و بایستی با کمک به همدیگر این منابع زیرزمینی را استخراج کرده و در خدمت منافع و پیشرفت دو کشور و دو ملت قرار دهیم.

رییس جمهوری با اشاره به افتتاح راه‌آهن ایران، ترکمنستان و قزاقستان در آینده نزدیک گفت: در انتظار روزی هستیم که در آستارا راه‌آهن ایران و جمهوری آذربایجان را افتتاح کنیم.

وی خطاب به سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی دو کشور گفت: مطمئن باشید که دولت آذربایجان و دولت ایران از کار و رابطه تجاری و سرمایه‌گذاری مشترک شما پشتیبانی می‌کند و تسهیلات لازم را در راستای منافع دو ملت در اختیار شما قرار خواهد داد.

الهام علی‌اف رییس جمهوری آذربایجان نیز در این نشست با تأکید بر اینکه همکاری‌های اقتصادی دو کشور باید همپای روابط سیاسی افزایش پیدا کند، گفت: جمهوری آذربایجان فضای مناسبی برای سرمایه‌گذاری است و از فعالیت سرمایه‌گذاران و شرکت‌های ایرانی در بخش‌های مختلف استقبال می‌کنیم.

رییس جمهوری آذربایجان با بیان اینکه مناسبات دو کشور از تاریخ دیرینه‌ای برخوردار است، اظهار داشت: برخی کشورها می‌خواهند در مناسبات دو کشور خدشه ایجاد کنند، ولی اراده سیاسی بین دو کشور اجازه این کار را به آنها نخواهد داد./ایسنا

Share