توهین اردوغان به رهبر معظم انقلاب و مقامات سیاسی ایران

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به فاصله کوتاهی از سخنان وزیر خارجه سعودی‌ها، رئیس‌جمهور ترکیه نیز در مراسم شروع سال تحصیلی در دانشگاه مرمره در استانبول با ادبیاتی توهین‌آمیزتر سخنانی مشابه سعودالفیصل بر زبان رانده است، تا نشان بدهد که این متحد امریکا، نه تنها در حمایت از گروه‌های تروریستی منطقه و اقدام علیه […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به فاصله کوتاهی از سخنان وزیر خارجه سعودی‌ها، رئیس‌جمهور ترکیه نیز در مراسم شروع سال تحصیلی در دانشگاه مرمره در استانبول با ادبیاتی توهین‌آمیزتر سخنانی مشابه سعودالفیصل بر زبان رانده است، تا نشان بدهد که این متحد امریکا، نه تنها در حمایت از گروه‌های تروریستی منطقه و اقدام علیه دولت‌های قانونی عراق و سوریه، بلکه در هوچی‌گری همزمان علیه ایران نیز هماهنگ هستند.

inde5xبه نقل از رسانه‌های کشور ترکیه اردوغان که این روزها به دلیل حمله به کردها همزمان با حملات داعش به شهر کردنشین کوبانی تحت فشار افکار عمومی است و در حالی که اعتراضات مردم این کشور تنها در چند روز بیش از سی کشته بر جای گذاشته، ایران و رهبری آن را به دلیل جنگ داخلی در سوریه مورد حمله قرار داده است.

به نوشته رسانه‌های ترکیه، اردوغان اگر چه به طور مستقیم از رهبر انقلاب نام نبرده ولی استفاده وی از عبارت «رهبر دینی» و همچنین اشاره به بخشی از محتوای گفت و گویش با رهبری ایران، نشان می‌دهد که فرد مورد نظر در سخنان اردوغان، رهبر انقلاب است.

موضع‌گیری اردوغان علیه ایران تنها دو روز پس از ان صورت می‌گیرد که سعود الفیصل وزیر خارجه سعودی‌ها در جده و در جریان کنفرانس خبری با همتای آلمانی خود، ایران را عامل اشغال سوریه دانست و ادعا کرد که نیروهای ایرانی باید نه تنها از سوریه، بلکه از عراق و یمن نیز خارج شوند.

همزمانی و شباهت سخنان دو مقام ترکیه‌ای و سعودی آخرین پرده از همراهی آنها از انتخابات پارلمانی عراق در سال ۲۰۱۰ تاکنون علیه ایران و شیعیان منطقه است.

این دو کشور در آن سال از هیچ تلاشی برای جلوگیری از به قدرت رسیدن دوباره نوری المالکی فروگذار نکردند. سپس به طور مشترک به حمایت از برخی از عناصر هوادار گروه‌های تروریستی در عراق مانند طارق الهاشمی پرداختند. در حالی که الهاشمی برای فرار از مجازات به ترکیه گریخت، سعودی‌ها نیز هموار روابط تیره و تاری با دولت قانونی عراق داشتند.

ترکیه و عربستان در تحولات سوریه نیز از ابتدا اصلی‌ترین پشتیبانان گروه‌های تروریستی و پرشورترین هواداران سرنگونی دولت بشار اسد بودند. همکاری این دو کشور حتی به مسائل داخلی لبنان و حمایت از گروه‌هایی کشیده شد.

همین دو کشور همچنان پیگیر سرنگون کردن حکومت سوریه، میزبان آموزش تروریست‌های مورد تائید آمریکا در خاک خود و چهره پشت پرده ناآرامی‌های عراق به قصد تجزیه این کشور هستند.

مرور رفتار پنج سال اخیر اردوغان نشان می‌دهد که تکرار سخنانی از جنس سخنان سعودالفیصل از جانب رئیس جمهور ترکیه، جای هیچ تعجبی ندارد.
/تابناک

Share