نشست انجمن کتابخانه های عمومی با حضور فرماندار سياهكل

گیلانی ها روزنامه خوان ترین مردم در سطح کشور هستند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیار میرزا جلسه انجمن کتابخانه های عمومی با حضور اسماعیل جانعلی پور، مدیر کل کتابخانه های عمومی استان گیلان،حسینعلی حاجتی فرماندار و اعضای کمیته نهضت مطالعه مفید این شهرستان در فرمانداری سیاهکل برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیار میرزا و به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان، جلسه انجمن کتابخانه های عمومی و کمیته نهضت مطالعه مفید شهرستان سیاهکل با حضور اسماعیل جانعلی پور، مدیر کل کتابخانه های عمومی استان گیلان،حسینعلی حاجتی فرماندار، عطا الله عطایی پیرکوهی رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان سیاهکل و نیز اعضای کمیته نهضت مطالعه مفید این شهرستان در فرمانداری سیاهکل برگزار شد.

jan در این جلسه فرماندار و رئیس انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان سیاهکل با اشاره به  اهمیت مطالعه در جامعه، نقش آن در کاهش ناهنجاریهای اجتماعی را بسیار موثر عنوان کرد.

حسینعلی حاجتی بسیاری از مشکلات موجود در جامعه را ناشی از عدم آگاهی افراد از فواید مطالعه عنوان کرد و اظهار داشت: باید با اتخاذ تصمیمات و ارائه راهکارهای مناسب در جهت ترغیب افراد به امر کتابخوانی گام برداریم.

وی بهره گیری از تبلیغات گسترده و نیز استفاده ظرفیتهای موجود در کتابخانه های عمومی را از موثرترین و مفید ترین روشها در کتابخوان کردن اقشار مختلف مردم یاد کرد.

در ادامه این جلسه اسماعیل جانعلی مدیر کل کتابخانه های عمومی استان گیلان، پور ضمن تبریک پیشاپیش فرا رسیدن سی و پنجمین بهار انقلاب و دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی ایران را ثمره خون شهدای گلگون کفن اسلام دانست و بر ادامه راه این شهیدان تاکید کرد.

مدیر کل کتابخانه های عمومی استان گیلان در ادامه با بیان اینکه در کلیه شهرهای استان گیلان کتابخانه های عمومی فعال هستند ادامه داد: طبق آخرین آمارهای منتشر شده از سوی شورای فرهنگ عمومی کشور حدود ۵۰ درصد گیلانی ها کتاب می خوانند.

جانعلی پور با اشاره به گزارش چهارمین دوره سنجش شاخصهای فرهنگی که از سوی شورای فرهنگ عمومی کشور ارائه می شود سرانه مطالعه کتـــاب در استان را ۱۳دقیقه و ۳۳ ثانیه عنوان کرد و افزود:استان گیلان نسبت به مjanیانگین کتابخوانی در کشور که ۱۲ دقیقه و ۵۶ ثانیه است رتبه نسبتا قابل قبولی دارد.

وی سرانه کل مطالعه اعم از کتاب، روزنامه ، نشریات چاپی و الکترونیکی و …در گیلان را بیش از ۸۹ دقیقه اعلام و اضافه کرد: در این زمینه هم گیلانی ها ۱۴ دقیقه از میانگین کشوری بیشتر مطالعه می کنند.

مدیر کل کتابخانه های عمومی استان گیلان همچنین اظهار داشت:گیلانی ها روزنامه خوان ترین مردم در کشور هستند و روزانه بیش از۴۹ دقیقه از وقت خود را صرف مطالعه جراید می کنند.

جانعلی پور استان گیلان را خواستگاه علما و بزرگان علم و اندیشمندان بزرگ اسلامی دانست و توفیقات امروز در عرصه مطالعه در استان را ریشه در تمدن کهن مردمان این خطه دانست. وی همچنین از کوشیار و سلار دیلمی به عنوان پیشگامان عرصه علم و دانش در گیلان یاد کرد.

اسماعیل جانعلی پور با اشاره به این مطلب اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب در بیانات گهر بار خود بارها از سرزمین گیلان به عنوان سنبل استقامت و مردانگی یاد کرده و در بخشی از سخنان گهربار خود فرمودند: اگر مدت ۲۰۰ سال برای گرامیداشت شخصیتها و اندیشمندان گیلانی اختصاص یابد، نمیتوان از همه این شخصیتها یاد کرد.

مدیر کل کتابخانه های عمومی استان گیلان همچنین در ادامه کتابخانه های عمومی در شهرستان سیاهکل را نیازمند حمایت و توجه جدی مسئولین این شهرستان دانست و گفت می توان با اتخاذ تدابیر مفید کتابخوانی را به امری لذت بخش در میان جوانان و نوجوانان شهرستان سیاهکل تبدیل کرد.

در این جلسه همچنین عطا الله عطایی پیرکوهی، رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان سیاهکل ضمن ارائه گزارش از عملکرد کتابخانه های عمومی ایتن شهرستان گزارشی کامل از فعالیتها و برنامه های اداره کتابخانه های عمومی شهرستان سیاهکل ارائه داد.

رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان سیاهکل از فرماندار این شهرستان خواست نسبت به تعیین تکلیف کتابخانه عمومی اهدایی مرحومه دکتر منتصر کوهساری و نیز اختصاص زمین مناسب جهت احداث کتابخانه در محل پروژه مسکن مهر شهرستان سیاهکل گامهای عملی برداشته شود.

عطایی همچنین اعتبار ۲۲۰میلیون ریالی از محل تملک داراییهای سال۹۲ را جهت توسعه کمی و کیفی کتابخانه های عمومی این شهرستان ناکافی دانست.

 

Share