مهندس جعفرزاده:

گسترش حجاب و عفاف اعتباری ندارد/بلاتکلیفی پروژه‌ های ورزشی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا جعفرزاده افزود: ابهام در ساز و کار واگذاری مجتمع ‌های فرهنگی و همچنین عدم تعیین سقف برای اعتبار ازدواج جوانان از مشکلات بودجه امسال است افزون بر اینکه در مورد گسترش فرهنگ حجاب و عفاف و همینطور مد و لباس، بودجه مشخصی در نظر گرفته نشده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزاعضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی سهم بخش فرهنگ در لایحه بودجه سال آینده را ۴.۵ درصد اعلام کرد.

jafar91غلامعلی جعفرزاده  افزود: آنچه در فصل تربیت بدنی بودجه ۹۳ مورد توجه قرار می‌ گیرد هدف‌ گزاری بودجه در راستای سازگار شدن احکام بودجه با قانون برنامه پنجم توسعه و تقویت ورزش قهرمانی، همگانی و زیرساخت‌ های ورزشی است.

 وی اظهارداشت: بودجه ورزشی امسال قدری متفاوت‌ تر از سال‌ های گذشته در لایحه گنجانده شده ‌و در قالب بودجه فرهنگی قرار گرفته است.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی گفت: بیشترین رشد بودجه فرهنگی در ‌میراث فرهنگی و گردشگری بوده و کمترین به تربیت بدنی اختصاص داشته است حال آنکه سهم فرهنگ از کل بودجه کشور ۴.۵ درصد است.

ابهام در ساز و کار واگذاری مجتمع ‌های فرهنگی از مشکلات بودجه سال آینده کشور است

 وی افزود: ابهام در ساز و کار واگذاری مجتمع ‌های فرهنگی و همچنین عدم تعیین سقف برای اعتبار ازدواج جوانان از مشکلات بودجه امسال است افزون بر اینکه در مورد گسترش فرهنگ حجاب و عفاف و همینطور مد و لباس، بودجه مشخصی در نظر گرفته نشده است.

وی اظهارداشت: دولت در لایحه بودجه ۹۲ بودجه بخش‌ های ورزشی را  کاهش داده است  به گونه‌ ای که بودجه وزارت ورزش و جوانان ۱۷ درصد و بودجه کمیته ملی المپیک ۱۰ درصد نسبت به سال ۹۱ کاهش داشته است البته این روند در دولت جدید نیز ادامه یافته و در لایحه بودجه سال ۹۳  کاهش ۲۷ درصدی بودجه ورزش کشور را نشان می دهد.

جعفرزاده اذعان داشت:  همچنین در فصل تربیت بدنی بودجه جوانان اضافه نشده ‌و اعتبارات بخش جوانان در ذیل فصل فرهنگ، هنر، رسانه‌های جمعی و گردشگری است به این معنا که توجه جدی به بحث جوانان و امور فرهنگی و هنری در ورزش نشده است.

وی ادامه داد: در فصل تربیت بدنی برای استان ‌ها برنامه ‌هایی برای جوانان تعریف نشده ‌و اعتباری برای اینگونه فعالیت‌ها نیز در نظر گرفته نشد‌ه است و با این روند انتظارات استان‌ ها در زمینه جوانان تامین نخواهد شد.

عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی گفت: در مجموع اعتبارات هزینه‌ای تمام دستگاه‌ ها ‌افزایش داشته که‌ ‌بیشتر در راستای توسعه ورزش قهرمانی، همگانی و امور پژوهشی، یکی از نقاط قوت در راستای تحقق اهداف برنامه پنجم توسعه است.

وی افزود:  برای نمونه برخی از قوانین بودجه ‌های گذشته ‌افزایش مالیات سیگار ‌یا عوارض نوشابه‌ های گازدار قندی برای ورزش ایجاد درآمد می‌کرد که به دلیل نبود اعتبار مشخص قابل برنامه ریزی نبود و اکنون نیز در ردیف‌ های متفرقه دارای اعتبار مشخص شده‌اند که از نقاط قوت لایحه بودجه است.

 جعفرزاده بیان داشت: در لایحه بودجه برای حضور موفق در بازی‌های آسیایی و سایر مسابقات جهانی، اعتبارات بالایی مشخص شده‌ که از نقاط قوت بودجه است.

وی تصریح کرد: پژوهشکده تربیت بدنی و ورزش وزرات علوم و تحقیقات و فناوری دارای ردیف اعتبار مشخص است که اعتبارات آن نیز افزایش یافته است.

پروژه‌ های ورزشی کشور بلاتکلیف می‌ ماند

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی  افزود:  در مجموع اعتبارات تملک دارایی‌ های سرمایه ‌ای مرتبط با تربیت بدنی کاهش یافته و مغایر با ماده ۱۳ قانون برنامه پنجم توسعه مبنی بر توسعه زیرساخت‌ های ورزشی است که می‌ توان این موضوع را از نقاط ضعف بودجه دانست با این کار بسیاری از پروژه‌های ورزشی کشور بلاتکلیف می‌ ماند که البته تنها مختص به حوزه ورزش نیست.

وی اظهارداشت: در مجموع لایحه بودجه ۹۳ در قالب بندهایی ‌مشابه با دستگاه ‌های فرهنگی ‌از قبیل اجاره اماکن ورزشی و جذب خیران برای تامین اعتبار مورد نیاز برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام ورزشی تسهیلاتی برای ‌رفع مشکلات پیش بینی شده است.

 جعفرزاده تصریح کرد: با توجه با ماده ۴۵ قانون برنامه پنجم توسعه همه دستگاه ‌های مرتبط با جوانان باید بخشی از اعتبارات خود را صرف جوانان کنند که در این زمینه با معاونت راهبردی ریاست جمهوری مبادرت به تنظیم توافقنامه می‌کنند.

وی  ادامه داد: در این زمینه دستگاه‌ هایی مانند سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و صدا و سیما برنامه ساماندهی امور جوانان منظور نشده تا امکان اجرای قانون بیشتر فراهم شود که از نقاط ضعف بودجه است.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی  تاکید کرد: برای برخی از احکام ناشی از اقدامات دستگاه ‌ها در زمینه جلوگیری از قلع و قمع زمین ‌های ورزشی در ردیف‌ های متفرقه اعتباراتی تعیین شده که البته با وزارت آموزش و پرورش به صورت اشتراکی است که از نکات مثبت برای رفع این معضل است./مهر
ایرج ندیمی، محمد مهدی رهبری املشی،غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی،محمدحسین قربانی ،حسن تامینی،جابرکوچکی نژاد،مهردادلاهوتی،ناصرعاشوری،حمیدرضاخصوصی،حسن خسته بند،محمود شکری،صفرنعیمی رز،عطالله حکیمی

Share