گمانه‌زنی‌ رسانه‌های خارجی از احتمال دیدار قریب‌الوقوع مقامات ارشد ایران و اسرائیل

آیا روحانی و نتانیاهو در اجلاس داووس با یکدیگر برخورد خواهند داشت؟

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا با انتشار خبر حضور رئیس جمهور کشورمان در اجلاس داووس سوئیس، رسانه‌های خارجی از حضور «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل در این اجلاس و به گمانه‌زنی در خصوص امکان رو به رو شدن این دو خبر پرداختند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا با انتشار خبر حضور رئیس جمهور کشورمان در اجلاس داووس سوئیس، رسانه‌های خارجی از حضور «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل در این اجلاس و به گمانه‌زنی در خصوص امکان رو به رو شدن این دو خبر پرداختند.

0,,16836005_303,00  بر این اساس قرار است «حسن روحانی» رئیس جمهوری اسلامی ایران اواخر ماه جاری میلادی طی سفری به سوئیس در اجلاس مجمع جهانی اقتصاد (داووس) شرکت و سخنرانی ‌کند. این نخستین سفر اروپایی رئیس جمهور و سومین سفر خارجی وی از زمان آغاز به کار دولت یازدهم محسوب می‌شود.

روحانی پیش از این در سفری به بیشکک قرقیزستان در اجلاس سران شانگهای حضور یافت و پس از آن در سفری به نیویورک در مجمع عمومی سازمان ملل حاضر شده و به سخنرانی پرداخت.

در همین راستا با انتشار خبر حضور حسن روحانی در این اجلاس، رسانه های خارجی ضمن تایید خبر حضور «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر اسرائیل در این اجلاس به گمانه زنی های رسانه ای در این باره پرداخته و این سوال را مطرح کردند که آیا روحانی و نتانیاهو با یکدیگر برخورد خواهند داشت؟

داووس اجلاس اقتصادی جهان است که در سوییس با شرکت ۲ هزار نفر از رهبران سیاسی و تجارتی، فعالین جامعه مدنی واعضای انجمن های علمی برگزار می شود. مجمع جهانی اقصاد جهانی یکی از سازمان‌های بزرگ اقتصادی سوئیس است.rohani0

در همین راستا، بلومبرگ در این باره، نوشت: روحانی نخستین رئیس جمهور ایران پس از محمد خاتمی است که برای حضور در این اجلاس راهی سوئیس می شود. پیش از این محمد خاتمی ۲ مرتبه در اجلاس داووس شرکت کرده بود. خاتمی نخستین بار به عنوان رئیس جمهور ایران در سال ۲۰۰۴ و دومین مرتبه در سال ۲۰۰۷ در حالی که دوره ریاست جمهوری اش به پایان رسیده بود در این اجلاس شرکت کرده بود.

نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل همچنین در نظر دارد در اجلاس داووس شرکت کند.

سایت روزنامه تایمز اسرائیل نیز در این باره، نوشت: برگزار کنندگان اجلاس داووس در سوئیس خبر حضور «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر اسرائیل و «حسن روحانی» رئیس جمهوری ایران در اجلاس جهانی اقتصادی داودد در سوئیس را تایید کردند.

بر این اساس برای نخستین بار است که نخست وزیر اسرائیل و همتای ایرانی‌اش قرار است به طور همزمان در یک اجلاس مشابه شرکت کنند. ماه سپتامبر گذشته در برنامه ریزی که به نظر عمدی به نظر می رسید حضور این دو در مجمع عمومی سازمان ملل متحد همزمان صورت نگرفت.

هنوز مشخص نیست که روحانی و نتانیاهو در داووس با یکدیگر موجه خواهند شد یا نه، اجلاسی که قرار است میزبان هزاران نفر از شخصیت های جهان باشد.

خبرگزاری رویترز نیز نوشت: برگزار کنندگان اجلاس داووس روز جمعه به خبرگزاری رویترز عنوان داشتند که رئیس جمهور ایران و نخست وزیر اسرائیل هردو در اجلاس سالیانه داووس در سوئیس که قرار است اواخر ماه جاری میلادی برگزار شود شرکت کنند.

به نوشته رویترز بر این اساس دو مقام عالی رتبه ایران و اسرائیل در یک اجلاس مشابه شرکت خواهند کرد. ایران و اسرائیل طی چندین دهه گذشته دشمن های قسم خورده یکدیگر هستند.

هنور روشن نیست که ایا طرفین با یکدیگر دیدار خواهند داشت یا نه.

سایت روزنامه گلوبال پست نیز در این باره نوشت: بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل و حسن روحانی رئیس جمهور ایران، که به شدت روابط خصمانه ای میان طرفین برقرار است قرار است در اجلاس اقتصادی داووس در سوئیس شرکت کنند.

مایکل میچلر، سخنگوی این اجلاس در این باره ضمن تایید این خبر به خبرگزاری فرانسه گفت: روحانی و نتانیاهو در تاریخ ۲۲ تا ۲۵ ژانویه در نشست سالیانه سیاستمداران ور هبران اقتصادی جهان در سوئیس خواهند بود./نامه نیوز

Share