قابل توجه شهردار منتخب رشت:

باز باران با مصیبت!

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا نعمت باران، بلای جان مردم و مدیریت شهری شد و نماینده مردم رشت ضمن انتقادات شدیدی خواستار آن شد که وزیر کشور پاسخگو باشد و بار دیگر مسئولان یکدیگر را در این خصوص مقصر دانستند!

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، گیلان پرباران ترین استان است. مرکز استان نام شهر باران را به خود گرفته. از معماری تا معیشت مردم بر اساس باران شکل گرفته و کشاورزی شغل اصلی استان اما همه این هم آمیختگی با باران، باعث عادت مسئولین استان به باران نشده است و هر ساله عدم پیش بینی اقداماتی برای هدایت و دفع آبهای سطحی باعث آب گرفتگی های وسیعی در استان میشود.baran

معضل آب گرفتگی شهر رشت و تعدادی دیگر از شهرهای گیلان صورت مساله ای است که با پایان یافتن فصل زمستان از وایت برد مدیریت شهری پاک می شود و با آغاز فصل پاییز تبدیل به موضوع جالب رسانه ها می شود.

 نگاهی اجمالی به گفته مسئولین استان در مطبوعات و خبرگزاری ها در خصوص آب گرفتگی ها طی چند سال گذشته گواهی بر این مدعاست.

همین باران سال گذشته ۱۴ روز زودتر بارید و عکس آبگرفتکی های معابر رشت و بعضی شهرهای دیگر سوژه همه رسانه ها شد. رشت به معنای واقعی کلمه قفل شد. در بعضی مناطق آب گرفتگی تا  نزدیک به یک متر رسید. فردی به دلیل برق گرفتگی کشته شد به طوری که قطع برق برخی از مناطق رشت تا فروکش کردن آبهای سطحی ادامه یافت. علاوه بر این تردد خودروها در رشت که در شرایط عادی بسیار به کندی انجام می‌شود با آبگیری معابر در این شهر عملا قفل شد.

نعمت باران، بلای جان مردم و مدیریت شهری شد و نماینده مردم رشت ضمن انتقادات شدیدی خواستار آن شد که وزیر کشور پاسخگو باشد و بار دیگر مسئولان یکدیگر را در این خصوص مقصر دانستند!

اما آب گرفتگی تنها مختص رشت نبود. در شهر لاهیجان نیز که بالاتر از سطح دریاست و سابقه آب گرفتگی چندانی نداشته، سال گذشته به دلیل رشد بی برنامه و بی رویه  و بدون فراهم آردن ملازمات زیربنایی شهر، آبگرفتگی بزرگی در این شهر مرتفع پدید آمد و آب خسارات بسیاری پدید آورد و راهی بسیاری از خانه های مردم شد و اینگونه باران چهره این عروس بزک کرده را شست تا زشتی های آن برای مردم و مسئولین نمایان شود.

در دیگر شهرها هم وضع تقریبا به همین منوال گزارش شد. گزارشی تکان دهنده که نشان می دهد، شهرهایی که در برابر شرایط اقلیمی استان کمترین آمادگی و پیش بینی های لازم را ندارد چگونه می تواند در برابر بلایای طبیعی نظیر زلزله ایمن باشد. این در حالی است که گیلان جزء استانهای بسیار زلزله خیز کشور است و در تاریخ زلزله گیلان آمده بسیاری از شهرها تا مرز تخریب ۱۰۰% رفته اند.

پس از محاصره استان در برف سال ۸۳  و خطر جدی که جان مردم را تهدید می کرد نماینده محترم ولی فقیه طی سخنانی خواهان تشکیل ستاد دائمی بحران در استان شد و اشاره داشتند که گیلان در معرض بلایای طبیعی مختلفی قرار دارد از اینرو ضرورت دارد که برای این دست اتفاقات آماده باشیم اما انگار این امر توسط مسئولان به طور جدی پیگیری نشده و اتفاقات سال گذشته و امسال نشان داده که وقتی در برابر اتفاقاتی بسیار کوچکتر نظیر آب گرفتگی آماده نیستیم و هنوز در برابر باران در شهر باران غافلگیر می شویم، چگونه می توانیم به اتخاذ تدابیری جهت مدیریت بحران در برابر زلزله و سایر بلایای طبیعی بیندیشیم.

مسئولان باید بدانند که  مسئول جان و مال مردم هستند و با هرگونه اهمال و روز مره گی ، ایمنی و امنیت مردم را به مخاطره می اندازند . در حالی که با برنامه ریزی و آمادگی در برابر حوادث می توانند ناجی مردم باشند.

فصل پاییز آزمون خوبی برای محک زدن این توانایی است و اینکه از هم اکنون اقدامات لازم به طور جدی پیگیری شود تا بار دیگر در زمستان شاهد غافلگیری مسئولان نباشیم.

با تشکیل ستاد بحران و آمادگی همه نهادها و سازمانها در برابر حوادث، دیگر بارانمان مرثیه آب گرفتگی و برف گرفتگی و… نخواهد بود و باز باران بار ترانه باریدن خواهد گرفت.

Share