به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دارمیرزا صاحبش میگوید تنها فراری پلاک شده در ایران است. صاحبش راست میگوید. سوپر اسپرت ناب ایتالیایی که معلوم نیست با کدام امضای طلایی وارد شده، پلاک شده و اکنون برای فروش قیمتگذاری هم شده است. این خودرو ۸.۵۰۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان میارزد. ارزشگذاری که مبنای آن دلخواهی صاحبش است. اولین باری […]
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دارمیرزا صاحبش میگوید تنها فراری پلاک شده در ایران است. صاحبش راست میگوید. سوپر اسپرت ناب ایتالیایی که معلوم نیست با کدام امضای طلایی وارد شده، پلاک شده و اکنون برای فروش قیمتگذاری هم شده است. این خودرو ۸.۵۰۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان میارزد. ارزشگذاری که مبنای آن دلخواهی صاحبش است.
اولین باری که پورشه وارد بازار ایران شد همه به هم میگفتند: ببینید خودروهای ۵۰۰ میلیونی آمدند. بعد از آن مدلهای لوکس اسپرت بامو راهی ایران شد. مدلهایی ۶۰۰ و حتی ۷۰۰ میلیون تومانی. سپس شاهد حضور نسخههای لوکس مرسدسبنز بودیم که تا مرز ۸۰۰ میلیون هم قیمتگذاری میشدند.
مازراتی که آمد همهچیز عوض شد. ورق برگشت. این خودرو برای اولین بار در تاریخ ایران بود که به قیمت یک میلیارد تومان فروخته میشد. بر خلاف تصور فروش مازراتی بیش از پیشبینیها شد و واردکنندهاش را وادار به واردات مدلهای دیگری کرد.
حضور مازراتی در باشگاه ۱ میلیاردیهای خیلی دوام پیدا نکرد. بعد از آن مرسدسبنز CL500 و بامو سری ۶ گرنکوپه نیز عضو این باشگاه شدند.
خرید و فروش این خودروها در شرایطی که مردم با تورم ۴۰ درصد و رشد منفی اقتصادی دست به گریبان بودند، پدیده غیر قابل توجیهی بود.
اما با این حال فروشنده و خریدار مراعات حال عموم مردم را میکردند و از سیاست چراغ خاموش بهره میبردند.
ولی ناگهان چندی است که انگار قبح همهچیز ریخته شده است.
دولت ممنوعیت واردات میگذارد و تخلف پشت تخلف صورت میگیرد.
در فضایی بدون بانی قیمتگذاری خودرو، هر کسی باب میل خود محصولش را میفروشد.
به طرزی باورنکردنی همه اینها در مقابل اتفاق اخیر قابل قبول است؛ فروش یک فراری مدل ۴۵۸ Italia به صورت رسمی با پلاک ملی در سایتهای اینترنتی آن هم با قیمت کهکشانی ۸.۵ میلیارد تومان.
ابتدا تصور میشد این یک شوخی است. ولی بعدها با استعلامهایی که صورت گرفت معلوم شد داستان حقیقت دارد. این سوپر اسپرت ایتالیایی وارد شده، پلاک شده و اکنون آماده فروش شده است.
مانند بسیاری دیگر از اتفاقات خاص، به نظر میرسد پشت داستان این خودرو نیز آقایان خاص با مجوزهای خاص و از نهادهای خاص باشند.
مالک خودرو به طور حتم میبایست عضو ارگان یا جناح خاصی باشد یا اینکه با افرادی که عضو جناح یا ارگان خاصی هستند، رابطه دارد. وگرنه در فضای حساس کنونی تنها با پول نمیشود اینطور جولان داد.
وارد کردن یک خودرو این روزها مشکلات خاص خودش را دارد چه برسد به ترخیص چنین مدلی.
فارق از بحث واردات، مهمترین ابهام درباره فراری ۴۵۸ نحوه شمارهگذاری رسمی آن است.
بعد از واردات و شمارهگذاری آخرین علامت سوال دلیل فروش و چگونگی قیمتگذاری آن است.
تقریباً هیج روش معقولی برای این نوع قیمتگذاری به ذهن نمیرسد.
لطفاً یک نفر به این سوالات جواب دهد
قیمت این خودرو در آن سوی آبها ۲۲۹ هزار و ۸۲۵ دلار است. اگر دلار را ۳۵۰۰ تومان نیز در نظر بگیریم چیزی میشود معادل ۸۰۴ میلیون و ۳۸۰ میلیون تومان. با توجه به تاریخ ترخیص اگر عوارض را ۱۰۰ درصد نیز محاسبه کنیم قیمت نهایی ۱ میلیارد و ۶۰۸ میلیون تومان میشود.
مگر هزینه شمارهگذاری چقدر میشود؟
مالک چه تصوری از سود ۶ میلیارد و ۸۹۰ میلیون تومانی داشته است؟
چرا این خودرو باید ۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان قیمتگذاری شود؟
آیا این یک کلکل به سبک پولدارها و ثرومتمندان است؟
آیا این یک شانتاژ خبری است؟
آیا هنوز مسئولی، ناظری، کمیتهای یا مدیری از این قضیه خبردار نشده است؟
آیا میشود هر خودرویی که دلمان خواست وارد کنیم و هرطور که دلمان خواست رویش قیمت بگذاریم؟
آیا صرف اینکه فراری فوق تنها نمونه در ایران است باید ۸.۵ میلیارد تومان بیارزد؟
سوال واقعی آن است که؛ اینجا چه خبر است؟
زیر ذرهبین
فراری ۴۵۸ ایتالیا محصول اسپرتی با یک موتور ۴۵۰۰ سیسی هشت سیلندر Vشکل است که قدرت آن ۵۶۲ اسببخار میشود.
با جعبهدندهای ۷ سرعته میتواند صفر تا ۱۰۰ را در ۳.۴ ثانیه طی کنید و بعد از آن به سرعت نهایی ۳۲۵ کیلومتر در ساعت برسد.
بد نیست بدانید مصرف سوخت این فراری ۱۳.۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است.
منبع:بازار خبر
دیدگاه