رشت سیاسی ترین شهر ایران ....

خوب شد انتخابات ریاست جمهوری به فرماندار رشت واگذار نشد !؟

ظاهرا انتخابات شورای اسلامی شهر رشت از اول هم خوش یمن نبوده و خشت اولش که مرحله تأیید صلاحیت باشد با حرف و حدیث و استعفای دستجمعی هیئت نظارت شهرستان مواجه شد . حال چه شد هیئت نظارت مستعفی از تصمیم خودشان پشیمان شدند و بدون سر و صدا به سرکارشان برگشتند موضوع بحث ما نیست

دیارمیرزا عموما انسان در باره هر چیز جاری و ساری مرتبط با روزمرگی خود اطلاعات صحیحی در اختیار نداشته باشد به سمت شایعه سازی و شایعه پراکنی متمایل می شود تا جائی که اصل قصه را به صورت افسانه در می آورد و تا جائی که اصل موضوع را تحت شعاع قرار می دهد .IMAGE634658645119843750

یکی از ان موارد نادر که هر روز قصه تازه ای در باره اش پرداخته می شود ، انتخابات شورای اسلامی شهر رشت که در نوع خود در کشور بی نظیر است روز به روز بر پیچیدگی آن افزوده و قصه های مربوطه متفاوت تر می شود و می رود که عامه مردم با توجه به گذشته ناخوشایند شورای قبلی عطایش را به لقایش ببخشند و از خیر هرچه شوراست بگذرند .

ظاهرا انتخابات شورای اسلامی شهر رشت از اول هم خوش یمن نبوده و خشت اولش که مرحله تأیید صلاحیت باشد با حرف و حدیث و استعفای دستجمعی هیئت نظارت شهرستان مواجه شد . حال چه شد هیئت نظارت مستعفی از تصمیم خودشان پشیمان شدند و بدون سر و صدا به سرکارشان برگشتند موضوع بحث ما نیست ولی آنچه در این میان مهم است اشتلم های برخی ها بود که مدعی اجرای عدالت و مر قانون و قس علیهذا بودند.

با همه قهر و آشتی ها ، تهدید ها و تسلیم ها بالاخره انتخابات شورای شهر رشت به پایان رسید و پس از پایان شمارش آراء که با حضور هیئت نظارت و هیئت اجرائی و تعیین نتیجه ، رئیس انتخابات شهرستان رشت در تاریخ ۹۲/۴/۱ از طریق خبرگزاری فارس اعلام نمود :

فرماندار رشت با تصریح بر اینکه عده‌ای معتقد بودند که طولانی شدن انتخابات بر شمارش ناصحیح آرا تأثیر دارد، یادآور شد: با احترام به تمام کاندیداها و شهروندان رشتی با حضور هیئت‌های اجرایی و نظارت تعدادی از صندوق‌های اخذ رأی شورای شهر رشت به صورت رندوم و تصادفی انتخاب و بازشماری شد.

 وی اضافه کرد: با بازشماری تعدادی از صندوق‌ها در حضور هیئت نظارت، هیچ‌گونه تغییری در آرای اعلامی و ثبت شده صورت نگرفت و خطایی در شمارش آرا مشاهده نشد و نشان داد که انتخابات در نهایت صحت و دقت برگزار شده است.

جالب است که هیئت نظارت و هیئت اجرائی به اتفاق هم شمارش آراء را به انجام دادند ولی اشکالی که الآن با آن مواجهه هستند مشاهده نکردند !؟

به دنبال اعتراض جمعی از کاندیدا ها ۱۰ درصد صندوق های آراء شمارش شد ظاهرا برگزار کنندگان نیاز به استراحت داشتند چون اینجا بود که حضرات متوجه برخی از اشکالاتی شدند که پیش از این آن را ندیده بودند !!؟

در نهایت رئیس هیئت نظارت استان از طریق خبرگزاری فارس در تاریخ ۹۲/۴/۱۹ اعلام کرد : در انتخابات شورای شهر رشت ۶ نفر منتخبان جابه‌جا شدند/در صورت نیاز از طرف مرکز، صندوق‌ها بار دیگر بازشماری می‌شوند . کوچکی‌نژاد با بیان اینکه نتیجه این بازشماری به تهران ارسال شده است، اذعان کرد: برخی آرای نامزدهای منتخب تا ۱۵۰ رأی بالا و پایین شده بود و اگر هیئت عالی نظارت بر انتخابات مرکز درخواست هیئت عالی نظارت استان را نپذیرد ۲۰ درصد صندوق‌ها دوباره بازشماری می‌شوند.

اگر چه پیش از این منبع وابسته به رئیس هیئت نظارت شهرستان اختلاف آرا را ۶۰ رأی و جا به جائی اعضای علی البدل و اصلی را ۷ نفر اعلام کرده بود سر انجام در تاریخ ۲۷ تیر ۹۲ رئیس هیئت عالی نظارت استان اعلام کرد :

سرانجام بازشماری ۱۰ درصد این صندوق ها صورت گرفت و  بر این اساس منوچهر جمالی سوسفی از اعضای اصلی خارج و علی البدل شد و حجت جذب به جای ایشان از علی البدلی وارد اعضای اصلی شورای اسلامی شهر رشت شد.

اما توضیحات و دلایل هیئت عالی نظارت استان مورد قبول هیئت عالی نظارت کشور واقع نشد و آقای کلیوند ، رئیس هیئت عالی نظارت کشور اعلام کرد : “در جریان بازشماری آرای انتخابات در یکی از صندوق‌های رای گیری شهر رشت عنوان و اذعان داشت که هم اکنون در حال بررسی هستند این تعرفه‌ها کجاست” و مقرر شد کلیه صندوق های آرائ  بازشماری شود که در این مرحله نه تنها عضو اصلی تنزل ردیف یافته به جای خود برگشت داده شد بلکه اشکالات تازه ای مشاهده شد که با هیچ دلیل و منطقی حتی از نوع بنی اسرائیلی سازگاری ندارد و باعث اعجاب عمومی شد !!

بگذریم از اینکه خانواده همان کاندیدا متغیر برای حفظ آرامش خانه کلیه اعضای خانواده را از ورود به سایت ها ممنوع کرده ،  گفته می شود یکی از منتخبین اصلی دیگر ۱۰۰۰ رأی بیشتر از رأی اعلامی دارد و در مقابل یک منتخب دیگر حدود ۶۵۰ رأی کسر دارد و یا یک صندوق فاقد آراء مأخوذه  و ته چک تعرفه ها است و تنها صورتجلسه در داخل آن قرار داده شده است .

این امر سبب شد برای بار دوم کلیه صندوق ها مورد بازشماری قرار گیرد و این بار منتخب اصلی دارنده ۶۵۰ رأی کمتر ۶ ، ۷ پله از ردیف اصلی به علی البدل سقوط آزاد کرد ولی همچنان برغم وعده رئیس هیئت عالی نظارت استان در مورد اعلام نتیجه این انتخابات بی بدیل همچنان در هاله ابهام قرار دارد !

حال چه این گفته ها صحت داشته باشد و یا نداشته باشد قول فرماندار شهرستان رشت که اعلام کرده بود “عده‌ای معتقد بودند که طولانی شدن انتخابات بر شمارش ناصحیح آرا تأثیر دارد” ظاهرا قرین به صحت شده و مردم از خود می پرسند :

آنانی که مدعی صداقت و صلابت و دفاع از حقوق حقه شهروندی بودند تا جائی که در این راه با سر و صدای کذائی استعفای دستجمعی داده بودند چه شد که نه تنها نتوانستند به قول خودشان وفادار باشند و بدون سر و صدا به کارشان برگشتند بلکه در انجام وظیفه خود آنچنان ناتوان بودند که در مرحله شمارش آراء مشترک نتوانستند متوجه معایب کار خودشان شوند ! از این رو همگی شکر می کنند که خوب شد انتخابات ریاست جمهوری به عهده رشت گذاشته نشده است !!؟؟

در یک کلام عملکرد بحث برانگیز متولیان انتخابات شهر رشت پاسخ مناسبی برای تبعیت مثال زدنی مردم از فراخوان رهبری نیست . به قول آن بزرگ با وقار استان :

حی علی خیر العمل             حرف بس است دیگر عمل

منبع:گیلانیان

Share