با امضاء تفاهم نامه ای

اختیارات سازمان ملی استاندارد ایران به منطقه آزاد انزلی تفویض شد

به گزارش دیارمیرزا ، در مراسم امضاء این تفاهم نامه سعید رحیمی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی باقدردانی از رئیس و معاونین سازمان ملی استاندارد در تفویض اختیار این سازمان به منطقه آزاد انزلی اظهارداشت: استراتژی این سازمان برای امضاء این تفاهم نامه رفع مشکلات حاکمیتی در انزلی است ضمن اینکه بر این نکته تأکید […]

به گزارش دیارمیرزا ، در مراسم امضاء این تفاهم نامه سعید رحیمی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی باقدردانی از رئیس و معاونین سازمان ملی استاندارد در تفویض اختیار این سازمان به منطقه آزاد انزلی اظهارداشت: استراتژی این سازمان برای امضاء این تفاهم نامه رفع مشکلات حاکمیتی در انزلی است ضمن اینکه بر این نکته تأکید داریم که جایگاه سازمانی و نظارتی سازمان استاندارد می تواند مسیر واگذاری مسئولیت و مأموریت سایر دستگاه های اجرایی در منطقه را تسهیل بخشد. estandard1

سعید رحیمی بابیان اینکه امیدواریم فرهنگی حاکم شود تا اهمیت، نقش و جایگاه حاکمیتی مناطق آزاد در کشور بیشتر فراهم شود افزود: با امضاء این تفاهم نامه موارد حاکمیتی سازمان استاندارد در منطقه محقق خواهد شد ضمن اینکه سازمان منطقه آزاد انزلی این تفویض اختیار را به عنوان یک امانت قلمداد کرده و از تمام توان خود برای اعمال ضوابط استاندارد در این منطقه در بخش های مختلف استفاده خواهد کرد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی ابراز امیدواری کرد با رعایت شرایط، قوانین و ضوابط سازمان استاندارد در این منطقه یک واحد استاندارد قوی با یک مدل پیشرفته مستقر گردد.

رحیمی افزود:  با این اقدام در واقع یک زیرساخت حیاتی در منطقه ایجاد شده است چرا که معتقدیم زیر ساخت تنها راه های ارتباطی و انرژی نیست و این اتفاق پیامدهای بسیار مطلوبی برای تسهیل فرآیند سرمایه گذاری و فعالیت های اقتصادی در منطقه آزاد انزلی خواهد داشت.

مدیرعامل منطقه آزاد انزلی اظهار داشت: با امضاء این تفاهم نامه و با اطلاع رسانی خوبی که در این زمینه صورت خواهد گرفت فعالان اقتصادی، صنعتگران و تولیدکنندگان مستقر در منطقه از این امکان به خوبی بهره خواهند برد.

منطقه آزاد انزلی سکوی جهش اقتصاد شمال کشور است

نظام الدین برزگری رییس سازمان ملی استاندارد نیز در این مراسم با اشاره به وظایف چند وجهی این سازمان در کشور گفت: جمهوری اسلامی ایران دارای موقعیت جغرافیایی بسیار مطلوبی است و تمامی شرایط در حوزه های مختلف تولیدی، صنعتی، تجاری و بازرگانی و نیز نیروی انسانی با اندیشه، خلاق و مبتکر را دارا است.

وی افزود: در حال حاضر مناطق آزاد در کشور از وضعیت مطلوبی برخوردار هستند و بر اساس قوانین و مقررات خاص منطقه اداره می شوند در عین حال که از قوانین عمومی کشور نیز تبعیت می کنند. در این میان با تفویض اختیار سازمان ها می توانیم به ایجاد یک مدیریت یکپارچه در مناطق آزاد کشور کمک نماییم.

رییس سازمان ملی استاندارد؛ منطقه آزاد انزلی را سکوی پجهش اقتصادی شمال کشور اعلام کرد و افزود: ایجاد مؤسسات استاندارد در مناطق آزاد کشور از سالیان گذشته در مناطق آزاد قشم و کیش شکل گرفته بود و با امضاء این تفاهم نامه واگذاری اختیارات این سازمان به منطقه آزاد انزلی می تواند قوانین و ضوابط استاندارد در بخش های تولید، صادرات و واردات در این منطقه با سهولت بیشتری اجرا شود.

برزگری ادامه داد: با امضاء این تفاهم نامه امکان تجهیز آزمایشگاه ها، تشکیل شرکت های بازرسی و صدور گواهی و تمام ضوابط و آیین نامه ها به منطقه آزاد انزلی تفویض شده که امیدواریم این همکاری باعث شود بهتر از گذشته بتوانیم کنترل واردات و توسعه صادرات با رعایت استانداردها در منطقه آزاد انزلی صورت پذیرد.

براساس تفاهم نامه ای که میان رییس سازمان ملی استاندارد ایران و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی به امضاء رسید اختیارات سازمان استاندارد به منطقه آزاد انزلی واگذار شد.

این تفاهم نامه در اجرای ماده ۲۷ قانون اداره مناطق آزاد مبنی بر واگذاری مسئولیت های دستگاه های اجرایی دولتی به این مناطق میان دو سازمان به امضاء رسید.

واگذاری اختیارات سازمان ملی استاندارد به منطقه با هدف بهره گیری از ظرفیت های فنی، اجرایی دو طرف به منظور تسهیل و تسریع درخدمات رسانی به شرکت ها و مؤسسات تولیدی ـ خدماتی فعال در منطقه آزاد انزلی اجرایی می شود.

صدور برخی گواهینامه های استاندارد برای کالاهای وارده و صادره از طریق منطقه، شناسایی و بازرسی فنی (اولیه، ادواری و نمونه برداری) واحدهای تولیدی مشمول مقررات استاندارد اجباری در محدوده منطقه، فرهنگ سازی در زمینه لزوم رعایت مقررات استاندارد ملی به منظور تولید محصولات با کیفیت جهت حضور موفق در بازارهای بین المللی، استقرار دفتر نمایندگی سازمان استاندارد در منطقه و ایجاد و توسعه مراکز آزمایشگاهی استاندارد از جمله موارد همکاری و اختیارات تفویض شده از سوی سازمان ملی استاندارد به منطقه آزاد انزلی است.

سازمان منطقه آزاد انزلی بر این باور است که تقویت بنیه رقابت تولیدات ملی در بازارهای بین المللی نیازمند کاهش هزینه‌های تولید و قیمت تمام‌شده و دستیابی به محصول‌ دارای کیفیت قابل قبول استانداردهای ملی و در مرحله بعد استانداردهای جهانی است، چرا که نداشتن کیفیت مورد تأیید استاندارد، تلاش‌های صورت گرفته برای بازاریابی، تبلیغات‌ و مذاکرات تجاری را بر باد می‌دهد و انعقاد تفاهم نامه واگذاری اختیارات استاندارد به این منطقه به منظور رسیدن به این هدف اجرایی می شود.

Share