نظر موافقان و مخالفان دو فوریت یک طرح

مخالفت رهبری املشی و موافقت جعفرزاده با دو فوریت طرح اصلاح قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران

به گزارش دیارمیرزا امروز طرح اصلاح قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران در مجلس شورای اسلامی مطرح شد که از نکات جالب و حاشیه ای این جلسه موافقت و مخالفت دو نماینده گیلان در مجلس در خصوص طرح اصلاح تبصره دو ماده ۳۹ قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران بود

به گزارش دیار میرزا  نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز یک شنبه بررسی دو فوریت اصلاح تبصره ۲ ماده ۳۹ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت.بر اساس این تبصره حقوق حالت اشتغال جانبازان و آزادگان از کار افتاده در صورت اشتغال در دستگاه های دولتی قطع می شود.

JAFARZADEH

پیشنهاددهندگان این طرح مخالف قطع حقوق حالت اشتغال جانبازان و آزادگان در صورت شاغل بودن آن ها در دستگاه های دولتی بودند. دو فوریت این طرح با ۱۲۲ رای موافق ۳۲ رای مخالف ۱۷ رای ممتنع از ۲۰۴ نماینده حاضر در مجلس تصویب نشد. تصویب دو فوریت نیازمند آراء دو سوم نمایندگان حاضر در جلسه بود.

یک فوریت این طرح با ۱۳۴ رای موافق ۱۷ رای مخالف ۹ رای ممتنع از مجموع ۲۰۵ نماینده حاضر در مجلس به تصویب رسید. در صورت تصویب نهایی این طرح حقوق حالت اشتغال جانبازان و آزادگان از کارافتاده در صورت اشتغال در دستگاه های دولتی قطع نمی گردد.

در این جلسه غلامعلی جعفر‌زاده نماینده رشت در مجلس در سخنانی به عنوان اولین موافق دو فوریت طرح اصلاح تبصره دو ماده ۳۹ قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران، اظهار داشت: قرار شد برای جانبازان و آزادگان از کارافتاده کلی از حیث میزان مجروحیتشان، مستمری حالت اشتغال داده شود اما هم‌اکنون یک لایحه‌ای ارائه شده که به موجب آن در صورت عدم تصویب این طرح، از همین امروز حقوق حالت اشتغال جانبازان قطع می‌شود.

جعفر‌زاده خاطرنشان کرد: به استناد رای نیاوردن طرح اصلاح تبصره دو ماده ۳۹ قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران، حقوق مستمری حالت اشتغال همه جانبازان از امروز قطع می‌شود در حالیکه آن حقوق بابت هزینه‌های مجروحیت در جنگ پرداخت می‌شد.

وی با تاکید بر اینکه طرح مذکور اصلا بار مالی جدیدی برای دولت ندارد و قرار نیست اتفاق جدیدی بیفتد، گفت: دولت با ارائه آن لایحه به دنبال قطع حقوق کسانی است که باید در زمان خودش حقوقشان را دریافت می‌کردند ولی نکردند.

در ادامه این جلسه محمد‌رضا باهنر نایب رئیس مجلس گفت: اینکه بگوییم تاکنون کاری برای جانبازان انجام نشده، این ظلم به نظام و انقلاب است البته ما هنوز حق ایثارگران را به طور کامل ادا نکردیم اما اینکه بگوییم کاری برای جانبازان انجام نشده، کم‌لطفی است.

در ادامه این جلسه محمد مهدی رهبری املشی نماینده مردم رودسر و املش در مجلس شورای اسلامی به عنوان مخالف دوفوریت  طرح مذکور،  با مخالفت از پرداخت حقوق به شکل حالت اشتغال گفت  اصل بر عادی بودن رسیدگی به طرح‌ها و لوایح است.

وی افزود: وقتی طرحی با قید دو فوریت ارائه می‌شود، باید این موضوع مبین ضرورت و یا حالت استثنا در آن طرح باشد اما هم‌اکنون چه ضرورتی در این زمینه ایجاد شده که طرح اصلاح قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران، با قید دو فوریت ارائه شده است؟

در ادامه جواد جهانگیر‌زاده نماینده ارومیه در مجلس نیز در سخنانی به عنوان آخرین موافق دو فوریت طرح اصلاح تبصره دو ماده ۳۹ قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران، تصریح کرد: عمده جانبازان ما در سنین جوانی بازنشسته شدند و ما زمینه حضور آنان در سیستم اداری کشور را متوقف کردیم، چرا جامعه را از وجود کسانی که گوهر وجودی‌شان را در جنگ از دست دادند محروم می‌کنیم؟

وی افزود: اینکه کسانی که دست، پا و چشمشان را در جنگ از دست داده‌‌اند، در بازار آزاد مشغول فعالیت شوند، این خیلی بد است، طرح مذکور برای ترمیم این خلاء قانونی ارائه شده و اصلا افزایش بار مالی ندارد و بار مالی جدیدی را برای دولت تحمیل نمی‌کند.

جهانگیرزاده در خاتمه گفت: ما به دنبال آن هستیم که از قطع حقوق حالت اشتغال جانبازان جلوگیری شود چرا که این حقوق فقط برای ترمیم هزینه‌های درمان این جانبازان پرداخت می‌شد.

در همین خصوص سعی کردیم با دو نماینده گیلانی مجلس در خصوص این طرح صحبت کنیم که آقای رهبری املشی به تماس ما پاسخی ندادند و آقای جعفرزاده هم با عنوان اینکه بنده با احترامی که برای آقای رهبری املشی قائلم در این خصوص صحبتی نمی کنم و موارد خودم را در صحن بعنوان نماینده جامعه ایثارگری مطرح نمودم و امیدوارم مورد رضایت خداوند باریتعالی قرار بگیرد.

Share