حضرت خدیجه، نماد بارز اقتصاد مقاومتى و مقاومت اقتصادى
حضرت خدیجه به عنوان نخستین «ام المومنین» در قرآن مورد توجه قرار گرفته است. این سعادت از بین همه زنان پیامبر(ص)، نصیب خدیجه(س) شده است که یازده امام از نسل او از طریق فاطمه(س) بهوجود آید. – «و تو را فقیر یافت و توانگر کرد». (ضحى: ۸) به نظر بسیارى از مفسران، این آیه به […]

حضرت خدیجه به عنوان نخستین «ام المومنین» در قرآن مورد توجه قرار گرفته است. این سعادت از بین همه زنان پیامبر(ص)، نصیب خدیجه(س) شده است که یازده امام از نسل او از طریق فاطمه(س) بهوجود آید.
– «و تو را فقیر یافت و توانگر کرد». (ضحى: ۸)
به نظر بسیارى از مفسران، این آیه به نقش اقتصادى حضرت خدیجه(سلام الله علیها) در پیشرفت نهضت جهانى اسلام اشاره دارد.
– «آنان دارایىهاى خویش را در راه خدا انفاق مىکنند، آنگاه از پى آنچه انفاق نمودهاند، نه منّتى مىگذارند و نه آزارى مىرسانند، پاداششان نزد پروردگارشان محفوظ است، و آنان نه بیمى خواهند داشت و نه اندوهگین مىشوند ». (بقره: ۲۶۲)
از پیامبر نقل شده: «ایستادگى و استوارى دین تنها با شمشیر على و ثروت خدیجه بود». (به نقل از فاطمه الزهرا من المهد الى اللحد)
امیرمؤمنان على(ع) در «خطبه قاصعه» مىفرماید:
«روزى که رسول خدا(ص) به پیامبرى رسید، نور اسلام به هیچ خانهاى وارد نشد، جز به خانه پیامبر و خدیجه و من سومین نفر آنها بودم که نور وحى در رسالت را مىدیدم و عطر نبوت را استشمام مىکردم.»
امام حسین(ع) در روز عاشورا، «شما را به خدا سوگند، آیا مىدانید که جده من خدیجه، دختر خُوَیلَد است؟ آیا مىدانید که من فرزند همسر پیامبر شما و خدیجه هستم»؟
«اى مردم! آیا شما را آگاهى دهم که بهترین انسانها از نظر پدربزرگ و مادربزرگ چه کسانى هستند؟ برترینهاى روزگاران در ریشه و تبار، حسن و حسین(ع) هستند؛ چرا که نیاکانشان از طرف پدر و مادر، پیامبر(ص) و خدیجه مىباشند».
برخى ویژگىهاى اخلاقى حضرت خدیجه
حضرت خدیجه(س) در ابعاد گوناگون انسانى، شخصیتى والا و ارزشمند داشت. او از چنان شخصیت ممتازى برخوردار بود که پیامبر(ص) او را به همسرى پذیرفت و با توجه به ویژگىهاى ارزشمند او بود که پس از رحلت او همواره یادش را در خاطره داشت. برخى از ویژگىهاى حضرت خدیجه عبارت است از:
مقاومت و پایدارى: رفتارهاى فروتنانه و مدبرانه خدیجه در برابر پیامبر(ص) و عظمت معنوى او، مورد سرزنش برخى از زنان قریش قرار مىگرفت که با مفاهیمى چون راستگویى، امانتدارى و خوشرفتارى بیگانه بودند و فلسفه ازدواج زنى ثروتمند با مردى تهىدست را درک نمىکردند. از اینرو، آنان به خدیجه(س) طعنه مىزدند و او را مىآزردند و با او رفتارهاى نامناسب داشتند. پاسخ خدیجه(س) به این همه ناسپاسى و نادانى، تنها مقاومت و پایدارى در کنار حضور آرامبخش همسرش بود. او در پاسخ به سرزنشکنندگان مىگفت: «آیا کسى مانند محمد در نیکویى، نیکرفتارى، خصلتهاى پسندیده و فضیلت و شرافت، در تمام سرزمین عرب سراغ دارید»؟
انفاق و احسان: یکى از ویژگىهاى حضرت خدیجه(س) این بود که بر اثر تدبیر و تلاش و کوشش در تجارت و امور اقتصادى، از ثروتمندان عصر خود بود. با این همه، او هرگز از یارى فقیران روى برنمىگرداند و خانهاش همواره پناهگاه نیازمندان بود. او در راه تحقق آرمانهاى اسلام، همه ثروت خود را انفاق کرد و این عمل او براى پیشبرد اسلام، بسیار سودمند و مهم بود؛ تا آنجا که پیامبر(ص) فرمود: «ما نَفَعَنى مالٌ قَطُّ مِثلُ نَفَعَنى مالُ خَدیجَهَ؛ هیچ ثروتى هرگز مرا سود نبخشید که ثروت خدیجه به من سود بخشید.»
سادهزیستى: حضرت خدیجه(س) پیش از ازدواج با پیامبر(ص) خانهاى باشکوه و مجلل داشت. او پس از ازدواج، تمام این جلال و شکوه را به پاى همسرش ریخت و آن خانه که پیش از طلوع اسلام پناهگاه مستمندان بود، پس از اسلام پایگاه مؤمنان شد. پیامبر(ص) و خدیجه(س) با رفتار خود در دورى از تجملگرایى و با عمل به سادهزیستى، الگوى پیروان و مسلمانان شدند.
خدیجه در شعب ابى طالب
سران مشرک قریش که از پیشرفت اسلام نگران شده بودند، تصمیم گرفتند با محاصره اقتصادى و قطع شریانهاى حیاتى مسلمانان، از نفوذ و گسترش اسلام بکاهند. سران قبایل، با هم عهدنامهاى امضا کردند که بهموجب آن، ارتباط و معاشرت با پیامبر(ص) و مسلمانان را ممنوع، نیز هرگونه خرید و فروش با هواداران پیامبر(ص) را تحریم کردند. ابوطالب، حامى و عموى پیامبر(ص) دستور داد مسلمانان به درهاى در میان کوههاى مکه که به «شعب ابى طالب» معروف بود بروند. مسلمانان سه سال در محاصره اقتصادى بودند. حضرت خدیجه(س) در این سه سال، هیچگاه پیامبر(ص) را تنها نگذاشت و چون همیشه به یارى او شتافت و همه ثروت خود را در جریان شعب خرج کرد تا جایىکه گفتهاند پس از پایان محاصره اقتصادى، دیگر ثروتى نداشت. او همچنین از خویشان خود خواست تا به یارى مسلمانان بشتابند. خدیجه سه سال رنج و مشقت شعب را تحمل کرد که مىتوان آنرا اوج فداکارى او در خدمت به اسلام بهشمار آورد. پیامبر(ص) همواره از این خدمت و فداکارى خدیجه یاد مىکرد و او را بهسبب این ایثار و از خودگذشتگى مىستود.
پیامبر(ص) در سوگ خدیجه
پس از خروج مسلمانان از شعب ابى طالب، مدتى نگذشت که ابوطالب، عموى فداکار پیامبر(ص) درگذشت و او را در حزن و اندوه فرو برد. چندى بعد، دیگر پشتیبان پیامبر(ص)، یعنى خدیجه(س) بیمار شد و درگذشت. این بانوى گرانقدر، در دهم رمضان سال دهم بعثت، یعنى حدود سه سال پیش از هجرت از دنیا رفت. از اینرو، سالى که این دو مصیبت بزرگ بر پیامبر(ص) وارد شد، «عام الحزن» نامیده شد. خدیجه، هنگام وفات، شصت و پنج سال داشت. او بیست و چهار سال از عمر شریفش را در کنار پیامبر(ص) سپرى کرده بود. پیامبر(ص) در وفات خدیجه(س) بسیار گریست و با دست مبارک خویش او را داخل قبر گذاشت و برایش دعا کرد.
دیدگاه