پاسخ ولایتی به جیرانی در نشست سینماگران در مورد رابطه ایران با غرب

می‌خواهید دوباره یک گروهبان آمریکایی جلوی یک ژنرال ایرانی پایش را بگذارد روی میز؟

به گزارش دیارمیرزا : پاسخ ولایتی به فریدون جیرانی کارگردان سینما مهمترین اتفاق نشست دو روز پیش او با سینماگران است. ولایتی خطاب به او گفت:می خواهید مثل زمان قاجار و پهلوی یک گروهبان آمریکایی جلوی یک ژنرال ایرانی پایش را بگذارد روی میز؟

به گزارش دیارمیرزا : گذشت دو روز از برگزاری نشست انتخاباتی علی‌اکبر ولایتی نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری اسلامی جزئیات دیگری از این نشست منتشر شده است.

سایت تخصصی کافه سینما در گزارشی که امروز از این نشست منتشر کرده است گزیده‌ای از حرف‌های سینماگران حاضر در این نشست را آورده است. نکته قابل‌توجه در این اظهارات همچنان دوری سینماگران ایرانی از فضای مردمی دهه نود جامعه معاصر ایران است. دغدغه‌های سینماگران حاضر در نشست آن طور که گزارش شده است در یک مقطع تاریخی خاص همچنان باقی مانده است.

در بخشی از این نشست فریدون جیرانی به پشت میکروفن می‌آید و مساله اصلی فرهنگ ایران در آینده را روابط حسنه باغرب معرفی می‌کند. جیرانی می‌گوید:  رئیس جمهور آینده هر کسی باشد چه در فرهنگ چه در اقتصاد با چالشی روبرو است و آن هم روابط باغرب است.

به اعتقاد جیرانی هر چه روابط با غرب خصمانه تر شود و دشمنی ها بیشتر شود، عرصه فرهنگ بسته می شود و این از دست دولت هم خارج خواهد بود. خصمانه شدن رابطه با غرب باعث خواهد شد که عناصر افراطی در داخل حکومت سعی کنند به عناوین مختلف هر حرکت، فکر و تفکر مخالفی را در داخل سینما، تئاتر و کتاب، ربط بدهند به رادیو ها و صداهای بیگانه و خفه شان کنند. به تحلیل من مسئله اصلی فرهنگ در آینده بر می گردد به روابط با غرب. هر چه روابط با غرب دوستانه تر شود عرصه فرهنگ بازتر می شود. عده ای عناصر افراطی دوست ندارند عرصه فرهنگ باز شود. هر جایزه  و جشنواره ای را جور دیگری می بینند.

جیرانی ادامه می‌دهد:‌در روابط خصمانه ارتباط و تبادل فرهنگی با غرب از بین می رود و مهم ترین چالش رئیس جمهور آینده همین روابط با غرب است که با خصمانه تر شدنش هیچ دولتی نخواهد توانست فرهنگ را باز کند. نمونه اش چند سال اخیر است که با شدت گرفتن دشمنی ما با غرب، عناصر افراطی دارند حرف هایی می زنند، که قبلا می ترسیدند و نگران بودند که بزنند. پیش از این  روابط و پیچیدگی هایی بود که دولت جلویشان را می گرفت و خود شما جلویشان را می گرفتید. و شما هم در مقابل عناصر افراطی که مایل نبودند طعم گیلاس به جشنواره کن برود ایستادید و فیلم را به کن فرستادید.

اما ولایتی در واکنش به تحلیل فریدون جیرانی ظاهرا سرانجام به حرف می‌آید و این گونه پاسخ می‌دهد:‌ فرمایش  شما مصرع دومی می خواهد. ما از رابطه با غرب نمی ترسیم و بنده عمرم را در امور خارجه گذراندم وهم صحنه بین المللی را می شناسم  و هم در دنیا شناخته شده ام و با دنیا آشنا هستم. مصرع اول که فرمایشات شماست کاملا صحیح است. مصرع دومش این است که شما که نمی خواهید ایران از موضع عزت پایین بیاید؟ آیا این رابطه باید با احترام متقابل و حقوق برابر باشد یا خیر؟ می خواهید مثل زمان قاجار و پهلوی یک گروهبان آمریکایی جلوی یک ژنرال ایرانی پایش را بگذارد روی میز؟ رابطه با دنیا باید باز باشد ولی با عزت. حقوق برابر، احترام متقابل و رابطه با عزت والا هیچکدام از ما راضی به ذلت ملت ایران نیستیم.

Share