منوچهرمتکی: انتخابات قابل پیش‌بینی نیست

منوچهر متکی گفت: انتخابات در ایران فرایندی غیر قابل خدشه و دخل و تصرف است. به گزاا رش دیار میرز: وزیر سابق امور خارچه که چندی پیش به طور رسمی برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم اعلام آمادگی کرد، در اولین نشست خبری خود با حضور رسانه‌ها در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره موضوع […]

منوچهر متکی گفت: انتخابات در ایران فرایندی غیر قابل خدشه و دخل و تصرف است.
به گزاا رش دیار میرز: وزیر سابق امور خارچه که چندی پیش به طور رسمی برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم اعلام آمادگی کرد، در اولین نشست خبری خود با حضور رسانه‌ها در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره موضوع انتخابات آزاد گفت: نگاه به پیشینه انتخابات در کشور ما و بررسی قانون انتخابات نشان می‌دهد که انتخابات در ایران در بسیاری از موارد قابل پیش‌بینی نیست. متکی که اخیرا به صورت رسمی اعلام نامزدی کرده است در این نشست خبری گفته که از نظر قوانین و نظارتی که بر برگزاری انتخابات وجود دارد، نیز انتخابات در ایران قابل خدشه و دخل و تصرف نیست و انتخابات یازدهم نیز همانند انتخابات گذشته پرشور و با نشاط و در چارچوب قوانین برگزار خواهد شد.
آنگونه که ایسنا گزارش کرده است متکی همچنین گفته که نگاه به انتخابات گذشته نشان می‌دهد که هیچ‌کس قادر به مهندسی انتخابات به معنای این‌که نتیجه‌ای را به مردم تحمیل کند، نیست.
متکی در این نشست درباره احتمال حضور موسوی و کروبی در انتخابات پیش رو نیز گفت: افرادی که نام برده شد، باید نهادهای قانونی مربوطه در مورد آنها تصمیم‌گیری کنند و هرکدام توانستند از تایید صلاحیت‌ها عبور کنند، می‌توانند وارد عرصه انتخابات شوند.50418_440
از سوی دیگر در نشست خبری امروز یک بار دیگر مسئله عزل ناگهانی متکی از وزارت مطرح شد. محمود احمدی‌نژاد رییس جمهوری اسلامی ایران در آذرماه سال ۸۹ در حالی که متکی در سفر رسمی به سنگال رفته بود وی را از سمتش عزل کرد که انتقادهای زیادی را متوجه دولت کرد.
خبرنگاری در مصاحبه مطبوعاتی متکی از وی پرسید که چرا بعد از جدایی از احمدی‌نژاد شروع به انتقاد از وی کردید. متکی در پاسخ گفت: جدایی من از دولت احمدی‌نژاد دقیقا به خاطر نقدهایی بود که به برخی از رویکردها داشتم. این تلقی که بعد از جدایی از دولت منتقد آن شدم،‌ درست نیست. نقدهای من از قبل نیز وجود داشت و در نهایت منجر به تصمیمی شد که در سال ۸۹ در مورد من گرفته شد.
از سال ۸۴ تا کنون ترکیب کابینه هر دو دولت احمدی‌نژاد تغییرات زیادی را به خود دیده است به طوری که در سال پایانی دولت نهم و همچنین امسال که سال پایانی دولت دهم است کابینه در لبه پرتگاه رای اعتماد مجدد قرار گرفته است. نکته دیگر اینکه در این میان اکثر وزرایی که از کابینه کنار رفته اند به صف منتقدان دولت پیوسته‌اند.
متکی در نشست خود گفت: من از زمان جدا شدن از وزارت امور خارجه دیداری با دکتر احمدی‌نژاد نداشتم.
وی درباره فرایندی که منجر به نامزدی او شده است گفت: ورود بنده به این میدان (میدان کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری یازدهم) حاصل یک سال مطالعه و بررسی است. ارتباط بین ساحت‌های مختلف زندگی مردم، وجود نگاه همه‌جانبه در برنامه‌ریزی،‌انطباق بین سطح تصمیم و تصمیم‌گیرنده و برخورداری برنامه‌ها از نظم کامل جزو اصول برای تشکیل یک دولت است.
منوچهر متکی گفت: معتقدم مهم‌ترین شاخصه دولت آینده این است که رفتار دولت هم برای شهروندان و هم برای سایر کشورها قابل پیش‌بینی ‌سازی باشد. ما باید نگاهمان را به تمام دنیا معطوف کنیم و در سیاستی متوازن از همه ظرفیت‌ها در جهت منافع ملی استفاده کنیم. رابطه خود را با قدرت‌های بزرگ تعریف کرده و بازی خلاقانه‌ای در مناسبات خارجی داشته باشیم. دولت یازدهم باید دولت بازنگری در روش‌های کشورداری باشد. خروجی سیاست‌های دولت یازدهم باید بر نهاد خانواده استوار باشد.
Share