لاهوتی:هر تصمیمی که بر عملکرد بانک مرکزی تأثیر منفی بگذارد،مذموم است

اشکالات طرح تحقیق وتفحص از بانک مرکزی از نظر نمایندگان مجلس / پروژه ایجاد محدودیت برای دولت در میدان جنگ اقتصادی دیارمیرزا : موج جدید بی‌ثباتی و ایجاد جو روانی منفی در فضای اقتصادی کشور با محوریت فشار بر بانک مرکزی با دو اهرم تحقیق و تفحص از مهم‌ترین نهاد اقتصادی کشور و نیز انتشار خبر […]

اشکالات طرح تحقیق وتفحص از بانک مرکزی از نظر نمایندگان مجلس / پروژه ایجاد محدودیت برای دولت در میدان جنگ اقتصادی

دیارمیرزا : موج جدید بی‌ثباتی و ایجاد جو روانی منفی در فضای اقتصادی کشور با محوریت فشار بر بانک مرکزی با دو اهرم تحقیق و تفحص از مهم‌ترین نهاد اقتصادی کشور و نیز انتشار خبر حکم انفصال رئیس کل این بانک از خدمت طی چند روز گذشته امری است که به هیچ عنوان نمی‌توان آن را در راستای تقویت انسجام ملی و منافع ملی کشور تفسیر کرد. این در حالی است که تمامی اتفاقات فوق در شرایطی رقم می‌خورد که کشور در شرایط سخت تحریم‌ها به سر می‌برد و به موازات این حرکت در مجلس نیز یک فوریت طرحی رأی می آورد که محدودیت های دولت را بیشتر می کند!
در این رابطه نظر چند تن از نمایندگان مجلس را جویا شدیم.

703_orig

هنوز ابعاد وسیع تحریم‌ها از سوی اغلب مسئولان درک نشده است
مهــــرداد لاهوتی نماینده مــردم لنگــرود در مجلس شورای اسلامی نیز در مصاحبه با اگــــرچه موج رسانه‌ای و جنگ روانی علیه بانک مرکزی در روزهای اخیر را سیاسی نمی‌داند اما به این مسئله اشاره می‌کند که چه بسا تحقیق و تفحص مجلس از بانک مرکزی در شرایط عادی کار غیرمصلحت اندیشانه‌ای محسوب نشود و امر درستی هم باشد که به نوعی باعث رفع ابهام در دستگاه‌ها می‌شود اما شرایط حال حاضر کشور خاص و ویژه است. عضو کمیسیون عمران مجلس معتقد است متأسفانه هنوز ابعاد گسترده تحریم‌هایی که هر روزه علیه کشورمان ایجاد می‌شود به درستی از سوی اغلب مسئولان درک نشده است. چرا که انقلاب اسلامی همواره درگیر تحریم‌های مداوم بوده و ادبیات تحریم برای ما یک امر عادی بوده است. برای همین برخی این گونه می‌اندیشند که تحریم‌های جدیدی که علیه کشورمان اعمال شده هم از همان حجم گسترده قبلی برخوردار است و به این مسئله توجه نمی‌کنند که رهبر معظم انقلاب به صراحت عبور از یک پیچ بزرگ تاریخی را متذکر شده‌اند که در این شرایط باید فضای همدلی و اولویت منافع ملی بیش از پیش تقویت شود.
هر تصمیمی که بر عملکرد بانک مرکزی تأثیر منفی بگذارد، مذموم است
لاهوتی به این مسئله اشاره کرد که هر چند ما معتقدیم تحریم‌ها در درازمدت برای کشور و ملت ما به فرصت تبدیل می‌شود اما تردیدی نیست که تحریم‌های دشمن هوشمندتر از گذشته شده است. در این شرایط هر اقدامی که منجر به خدشه وارد کردن به انسجام ملی یا ایجاد التهاب اقتصادی کشور شود، مذموم است. عضو فراکسیون رهروان معتقد است تصمیماتی که بتواند التهاب ایجاد کند، کار درستی نیست. در حال حاضر که بانک مرکزی تمام توان خود را گذاشته تا سیر صعودی قیمت ارز را کنترل کند، هرگونه اقدام تنش‌آفرینی باعث تأثیر منفی بر بازار ارز شده و مشاهده می‌کنیم که در چند روز اخیر این اتفاق افتاده است. هر چند من معتقد بودم بانک مرکزی در مدیریت خود می‌توانست بهتر عمل کند اما در شرایط فعلی که ما احتیاج به آرامش بازار در شب عید داریم و دشمن هم روی انتخابات پیش رو متمرکز شده است، باید تصمیمات هوشیارانه‌تری اتخاذ کنیم.
لاهوتی اعتقاد دارد عملیات رسانه‌ای روی بانک مرکزی با تمرکز بر چندین خبر پیاپی کار درستی نبوده. خبرهایی از قبیل بحث تحقیق و تفحص بانک مرکزی از سوی مجلس، شایعه درخواست بازنشستگی آقای بهمنی و حکم انفصال ایشان از سوی دیوان محاسبات همان طور که دیدیم، تنش را به بازار ارز منتقل کرد و تأثیر منفی خود را هم گذاشت و بهتر بود این اتفاق صورت نمی‌گرفت.

محدودیت اختیارات دولت از سوی مجلس تقابل‌جویانه است
احمـــد بخشایش نمــاینده مردم اردستان در مجلس شورای اسلامی دربـــاره تصویب فوریت طرحی در مجلس که کارکنان و مقامات دولت را در صورت اجرای مصوبات هیأت دولت که از سوی رئیس‌ مجلس مغایر قانون شناخته شده باشد مورد پیگرد قانونی قرار می‌دهد به خبرنگار پارلمانی گفت: متأسفانه این گونه اقدامات تقابل میان دولت و مجلس را به ذهن متبادر می‌سازد و در واقع باید گفت زمانی که مجلس به مصادیق و جزئیات بحث اجرایی ورود پیدا می‌کند برای دستگاه اجرایی کشور مشکل به وجود می‌آورد.
واکنش پی در پی مجلس به کنش‌های دولت کار درستی نیست
عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس معتقد است قانون نباید فقط برای یک دوره خاص نوشته شود و ما به عنوان نمایندگان مجلس باید بکوشیم تا قانون را جامع بنویسیم. در واقع قانون باید قابلیت اجرا داشته باشد و از دقت مناسبی برخوردار باشد. بخشایش تأکید کرد اینکه مجلس به دنبال قوه مجریه کشور بدود تا به کنش‌های این قوه واکنش نشان بدهد کار درستی نیست. این نماینده مجلس معتقد است بسیاری از مشکلات و اصطکاک‌هایی که میان دولت و مجلس بروز پیدا می‌کند به دلیل ضعف تعامل است چرا که آقای احمدی‌نژاد درون مجلس همان طور که مخالفان جدی دارد از موافقان جدی هم برخوردار است اما از این پتانسیل برای حل مسائل و تعامل میان دو قوه بهره‌برداری خوب صورت نمی‌گیرد.

به چالش کشیدن بانک مرکزی در این مقطع زمانی حکیمانه نیست
سیدبهلول حسینی نماینده مردم میانه در مجلس شورای اسلامــــی نیز در مصاحبه با در پاسخ به این سؤال که آیا تصویب فوریت یک طرح در جلسه علنی روز سه‌شنبه مجلس که براساس آن همه مقامات یا کارکنان دستگاه‌های اجرایی در صورت اجرای تمام یا قسمتی از مصوبه‌ای که توسط رئیس مجلس مغایر قانون تشخیص داده شده به انفصال از خدمت و جزای نقدی محکوم می‌شوند نقض تفکیک قوا و دخالت یک قوه در امور قوه دیگر محسوب می‌شود یا خیر گفت: این طرح اگر به قانون تبدیل شود باعث مشکلات اجرایی فراوانی می‌شود چراکه بالاخره کارکنان دولت که موظف به اجرای مصوبات دولت به صورت سلسله مراتبی هستند گناهی نکرده‌اند که مورد پیگرد قانونی قرار بگیرند و در واقع مسئولان زیر مجموعه دولت با چنین قانونی دچار نوعی سردرگمی می‌شوند.
عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس معتقد است این طرح ابهام دارد و تصویب چنین قوانینی که دارای ابهام است می‌تواند مباحث اجرایی را با مشکلاتی مواجه کند. نماینده مردم میانه در خانه ملت درباره موج جدید بی‌ثباتی و جنگ روانی که از طریق اخبار مربوط به بانک مرکزی به جامعه پمپاژ می‌شود نیز این گونه اظهارنظر کرد که مصوباتی از این دست مانند طرح تحقیق و تفحص در مجلس در شرایطی که کشور به واسطه تحریم‌های روزافزون غرب که متمرکز بر انتخابات سال ۹۲ انجام می‌شود حکیمانه نیست و برخلاف مصلحت کشور است.
در وضـــع قــــوانین باید مصلحت‌سنجی صورت بگیرد
سیدبهلول حسینی از مجلس به عنوان نهادی یاد کرد که باید در موضع قوانین و رویکردهایش مصلحت‌سنجی صورت بگیرد. البته تحقیق و تفحص از هر ارگان یا دستگاهی به خودی خود چیز بدی نیست اما اینکه به فاصله چند روز در شرایطی که بازار ارز در کشور از حساسیت ویژه‌ای برخوردار است از طریق اقداماتی بانک مرکزی کشور مورد چالش قرار بگیرد مصلحت اندیشانه نیست چرا که این گونه اقدامات روی بازار تأثیرگذار بوده و می‌تواند التهاب ایجاد کند.
این عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس حکم انفصال رئیس کل بانک مرکزی از سوی دیوان محاسبات کشور را نیز در طول تاریخ پس از انقلاب بی‌سابقه دانست و گفت: چنین اقدام بی‌سابقه‌ای که با اتهام‌زنی به یکی از خدمتگزاران نظام صورت می‌گیرد کار بسیار زشتی است و باید دانست که این گونه اعمال تأثیر فوری و روانی روی بازار ارز گذاشته و به ‌هیچ عنوان به مصلحت کشور نیست. اقدام علیه بانک مرکزی در حال حاضر چه از طریق اشاعه اخبار کذب مانند شایعه درخواست بازنشستگی آقای بهمنی که البته از سوی ایشان تکذیب شد و چه از طرق دیگر مانند حکم انفصال ایشان از سوی دیوان محاسبات به هیچ وجه به مصلحت کشور نبوده و خواه ناخواه اثری منفی روی اقتصاد کشور می‌گذارد.
تمرکز بر بانک مرکزی می‌تواند شائبه سیاسی داشته باشد
بهلول حسینی معتقد است تمرکز بر بانک مرکزی جمهوری اسلامی در شرایط سخت تحریم‌ها و در حالی که این نهاد در حال دفاع از خط مقدم قرار دارد به این سبک و سیاق می‌تواند شائبه سیاسی به همراه داشته باشد.

Share