اختلاف دولت و مجلس دلسوزان نظام را نگران کرده است
سخنگوی شورای نگهبان:انتخابات از نظر شورای نگهبان کاملاً جدا و مستقل است و نباید دخالتی در امر انتخابات هر دو شود و ما نباید دخالتی در انتخابات شوراها داشته باشیم و مسئولان این انتخابات نیز نباید در امور انتخابات ریاست جمهوری و یا میاندورهای مجلس شورای اسلامی و خبرگان دخالتی کنند.

به گزارش دیار میرزا به نقل از خبرگزاری فارس: ، نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران تاکنون ۱۰ دوره از انتخابات ریاست جمهوری را برگزار کرده است که انتخابات دوره نخست در پنجم اسفند سال ۱۳۵۸ و انتخابات دوره دهم در ۲۲ خرداد ۱۳۸۸ انجام شد و در تمام این دورهها که به صورت عادی پایان یافت، یک فرد برای دو دوره توانست رای مردم را جلب کند.
یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران همزمان با چهارمین انتخابات شورای شهر در ۲۴ خرداد ۱۳۹۲ برگزار میشود و هفتمین رئیس جمهور ایران با رای اکثریت مردم انتخاب و ریاست کشور را بهعهده میگیرد.
انتخابات ریاست جمهوری ایران، انتخاباتی برای تعیین رئیسجمهور به عنوان شخص دوم مملکت با آرای مستقیم مردم است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در قانون اساسی سال ۱۳۵۸ پیشبینی شد.
بحث اصلاح قانون انتخابات بهویژه پیرامون مجری و شرایط نامزدان انتخابات یکی از موضوعهایی است که همواره در آستانه برگزاری انتخابات مطرح میشود.
مجری انتخابات طبق قانون وزارت کشور است و درباره تغییر و یا ابقای این قانون اظهارنظرهایی وجود دارد.
در نظام جمهوری اسلامی ایران تعیین صلاحیت کاندیداهای انتخاباتی و نظارت بر انتخابات بهعهده شورای نگهبان است و به همین منظور برای آگاهی از قانون انتخابات و نحوه بررسی صلاحیتهای کاندیداها با «عباسعلی کدخدایی» سخنگوی شورای نگهبان در سفر وی به گیلان مصاحبه تفصیلی ترتیب دادهایم که ماحصل آن را در ذیل میخوانید:
فارس: چرا قانون انتخابات به صورت دقیق اجرا نمیشود و همواره در آستانه برگزاری انتخابات بحث اصلاح آن مطرح میشود؟
– ما نیز این گلایه را از دوستان مجلس و دولت داریم که چرا اصلاحات پیوندی و جزئی نزدیک انتخابات انجام میشود که هم فضای سیاسی اجتماعی ایجاد میکنیم و هم اینکه قانون به نحو دقیق اصلاح نمیشود و نیز اصلاحاتی که صورت میگیرد مشکلات جدیدی را ایجاد میکند و امیدواریم یک بار برای همیشه قانون انتخابات اصلاح شود.
سیاستهای کلی انتخابات از سوی مقام معظم رهبری به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع داده شده و مجمع مشغول بررسی این سیاستهای کلی است و اگر این سیاستهای کلی تدوین شود میتوانیم این اطمینان را داشته باشیم که در آینده قوانین انتخابات در مجلس شورای اسلامی طبق این سیاستها تدوین شود و شاهد ثبات و استقرار در قانون انتخابات باشیم.
هفته گذشته نیز وقتی اشکالات قانون انتخابات توسط مجلس اصلاح شد به مجلس اعاده کردیم که باید تشریفات قانونی آن طی شود و ابلاغ و انتشارش به دولت برای اجرا صورت بگیرد که اگر این تشریفات اجرا شود لازمالاجرا خواهد بود.
فارس: آیا برگزاری همزمان انتخابات ریاست جمهوری با شوراهای اسلامی شهر و روستا برای شورای نگهبان تداخلی ایجاد نمیکند؟
– انتخابات از نظر شورای نگهبان کاملاً جدا و مستقل است و نباید دخالتی در امر انتخابات هر دو شود و ما نباید دخالتی در انتخابات شوراها داشته باشیم و مسئولان این انتخابات نیز نباید در امور انتخابات ریاست جمهوری و یا میاندورهای مجلس شورای اسلامی و خبرگان دخالتی کنند.
با دوستان وزارت کشور جلساتی که داشتیم تٱکید شده است که در امور برگزاری انتخابات همزمان نباید تداخلی صورت بگیرد و امر اجرا و نظارت بر انتخابات را جداگانه و مستقل انجام دهند.
فارس: آیا برای انتخابات دوره یازدهم ریاست جمهوری بانوان نیز میتوانند ثبت نام کنند؟
– درباره ثبت نام بانوان در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم هیچ منعی وجود ندارد ضمن اینکه بانوان همواره در دورههای قبل نیز ثبتنام کرده بودند و اگر چه در هیچ دورهای نتوانستند به عنوان رئیس جمهور تایید شوند اما منعی برای ثبت نام بانوان وجود ندارد و صلاحیتها مورد بررسی قرار میگیرد.
فارس: آیا شورای نگهبان در بررسی صلاحیتها به عضویت افراد در گروههای مختلف سیاسی و احزاب به ویژه جریان انحرافی توجه دارد؟
– در نزدیک هر انتخابات گروههای سیاسی شکل میگیرند و پس از انتخابات نیز تعطیل میشوند و وجود خارجی ندارند و این امر برای شورای نگهبان تفاوتی ندارد زیرا انتخابات ما حزبی نیست و طبق شخصیت حقیقی افراد انجام میشود بنابراین رفتارهای افراد در انطباق با قانون مورد بررسی قرار میگیرد و در این زمینه به گروههای خاص توجه نمیشود.
تنها مسئله در انتخابات، وجود گروهها و یا احزاب غیرقانونی و منحله است که گفته شده عضویت افراد در احزاب منحله موجب عدم تایید صلاحیت میشود اما گروههایی که در رسانهها مطرح میشوند عمدتاً باید رفتار انفرادی آن افراد را در نظر بگیریم و ارتباطی ندارد که چه عنوان و یا اسمی به آنها اطلاق میشود بلکه رفتار افراد معیار اصلی در تٱئید صلاحیتهاست.
*فارس: دلیل مخالفت شورای نگهبان با مصوبه مجلس درباره منع فعالیت افراد دوشغله چیست؟
– شورای نگهبان هر بار مصوبهای را ببیند که مغایر با قانون اساسی و شرع مقدس باشد وظیفهاش این است که اعلام نظر کند و مصوبه موسوم به منع دوشغله بودن افراد نیز ایرادهای متعددی داشت و شورای نگهبان نسبت به این مصوبه ۱۶ ایراد گرفت.
یکی از ایرادها این است که مصوبه مذکور بخشی از بار مالی زیادی به دولت تحمیل میکند که مغایر با اصل ۷۵ شناخته شد به دلیل اینکه دولت مکلف میشود برای بیشتر این سمتها و پستها افراد جدیدی را استخدام کند و کنار گذاشتن یک سری افراد متخصص برای دولت بار مالی را به همراه دارد.
با توجه به اینکه در قانون اساسی اصل سوم تاکید میکند که یکی از وظایف دولت ایجاد تشکیلات صحیح اداری است، با توصیفی که از شغل شده بود مصوبه مذکور نظام اداری ما را نیز کاملاً دگرگون میکرد که این امر به مصلحت کشور نبود و در برخی موارد فقها نیز اشکال شرعی داشتند مثلاً در جایی که فردی مانند پزشک در یک دستگاه و یا بیمارستان خصوصی کار میکند مصوبه دوشغله بودن، آنها را از کارهای خصوصی که در غیر دستگاه دولتی است منع کرده بود که این امر از نظر شرعی مورد مخالفت واقع شد و ایراد مهم دیگر نیز وجود ابهاماتی در مصوبه مذکور بود که مغایر با اصل ۱۲ قانون اساسی شناخته شد و این موارد به مجلس ارائه شد.
*اتفاق اخیر بین روسای دولت و مجلس را چگونه ارزیابی میکنید؟
– جلسه روز یکشنبه مجلس حادثه تلخی بود که قابل توجیه و پذیرش نیست و دلسوزان نظام را نگران کرد و آنچه که همواره امام (ره) و رهبری تاکید داشتند حفظ وحدت بود و این حرکت اخیر وحدت را دچار خدشه کرد ضمن اینکه مقام معظم رهبری بارها بر حرمت شرعی تٱکید کردند و در سخنان خود تعبیر فرمودند و اختلافات و اینگونه اقدامها را بحث خیانت به کشور دانستند و مردم نیز از مقامهایی که به صورت مستقیم مسئولیتی را بهعهده دارند و در ارتباط با مقام معظم رهبری هستند انتظار دارند تا بیشتر مسایل را رعایت کنند.
در آستانه انتخابات و در وضعیتی که از طرف دشمن مورد تهدید و تحریم قرار گرفتهایم مسئولان کاری نکنند که اختلاف سلیقهها به عنوان اختلاف جدی و خدشه به وحدت و اتحاد آنها جلوه کند و امیدواریم این مسئله با هدایتها و مدیریتهای مقام معظم رهبری به اتمام برسد.
*آیا چنین رفتارهایی به ادامه فعالیت دولت خدشهای وارد میکند؟
باید مصلحت نظام و کشور در نظر گرفته شود و در نظر بگیریم که آیا اگر خدشهای در ادامه مسیر کار دولت ایجاد شود به نفع مردم هست یا خیر، و اگر کسی چنین تصوری داشته باشد بعید میدانم مقامهای رسمی کشور چنین نظرهایی داشته باشند ضمن اینکه دیگر فرصتی باقی نمانده و امیدواریم دولت و مجلس باقیمانده عمر دولت را به خوبی سپری کنند و شیرینی وحدت به مردم که همواره پشتیبان جمهوری اسلامی بودهاند، برسد.
دیدگاه