گزارش جلسه امروز مجلس؛

کدام نمایندگان بعد از نطق رئیس جمهور در مجلس سخنرانی می‌کنند؟

بعد از نطق رئیس جمهور در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در روز چهارشنبه قرار است غلامرضا مصباحی مقدم، محمد رضا باهنر، مسعود میرکاظمی، حمیدرضا فولادگر، عبا س رجایی، مسعود پزشکیان و عبدالرضا مصری به بیان دیدگاه های خود پیرامون اظهارات وی همچنین نقطه نظرات مجلس درباره مسائل جاری اجرایی کشور بپردازند.

 

به گزارش دیار میرزا به نقل از  مشرق،  رئیس جمهور چهارشنبه ۲۷ دی ماه به مجلس خواهد تا درباره مسائل اقتصادی با نمایندگان سخن بگوید.حضوری که با ارسال نامه ای رسمی به مجلس قطعی شده است. معاونت پارلمانی رئیس جمهور، لطف الله فروزنده در نامه ای خطاب به رئیس مجلس شورای اسلامی نحوه حضور محمود احمدی نژاد رئیس جمهور کشورمان در جلسه روز چهارشنبه ۲۷ دی ماه را اعلام کرده است تا سرنوشت فاز دوم هدفمندی یارانه ها روز چهارشنبه چهارچوب خود را پیدا کند.

پیرامون همین موضوع، نمایندگان مجلس امروز طی یک جلسه غیر علنی به بررسی موضوع حضور رئیس جمهور در جلسه علنی فردا پرداختند  و  رئیس مجلس به ارائه توضیحاتی پیرامون ماده ۱۱۰ آئین‌نامه داخلی که به این موضوع ارتباط دارد،‌ پرداخت.

براساس این ماده موضوع مطروحه در این جلسه توسط رئیس جمهور مشخص می‌شود و تعیین زمان برای صحبت رئیس جمهور در صحن علنی مجلس با مجلس است.

کدام نمایندگان بعد از نطق رئیس جمهور در مجلس سخنرانی می‌کنند؟
برخی نمایندگان مجلس از کمیسیون های مختلف قرار است بعد از نطق رئیس جمهور در خصوص مباحث مطرح شده از سوی وی سخنرانی کنند.

بعد از نطق رئیس جمهور در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در روز چهارشنبه قرار است غلامرضا مصباحی مقدم، محمد رضا باهنر، مسعود میرکاظمی، حمیدرضا فولادگر، عبا س رجایی، مسعود پزشکیان و عبدالرضا مصری به بیان دیدگاه های خود پیرامون اظهارات وی همچنین نقطه نظرات مجلس درباره مسائل جاری اجرایی کشور بپردازند.

در جلسه غیرعلنی مجلس چه گذشت؟/ تأکید مجلس بر گفت‌وگوی دو طرفه
حجت‌الاسلام حسین سبحانی‌نیا عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس به ارائه گزارشی از جلسه غیر علنی امروز خانه ملت پرداخت و اظهار داشت: در این جلسه مذاکرات درباره حضور فردای آقای رئیس جمهور در صحن علنی مطرح شد.

وی افزود: در این جلسه توضیحاتی درباره برداشت از قانون و نظریه تفسیری شورای نگهبان و همچنین تبصره ماده ۱۱۰ آئین‌نامه داخلی مطرح شد.

عضو هیئت رئیسه مجلس همچنین گفت: حفظ قانون، تنظیم برنامه، زمان و جزئیات نحوه حضور رئیس جمهور در مجلس به عهده هیئت رئیسه است و نمایندگان در این جلسه توضیحاتشان را مطرح می‌کنند.

نماینده نیشابور با بیان اینکه رئیس مجلس در جلسه غیر علنی، روند کار را برای نمایندگان توضیح داد، تصریح کرد: طبق مصوبه هیئت رئیسه، در جلسه غیرعلنی امروز تأکید شد که مجلس فردا متکلم وحده نخواهد بود و آقای رئیس جمهور چه در مجلس بماند چه نماند، نمایندگان مجلس به بیان دغدغه‌هایشان می‌پردازند.

سبحانی‌نیا ادامه داد: تأکید نمایندگان این بود که مذاکره و تعامل باید دو طرفه باشد، نه اینکه رئیس جمهور سخنرانی کند و برود، در این صورت در حد سخنرانی خواهد بود و نمایندگان باید نظرات کارشناسی‌شان را مطرح کنند، چرا که اگر گفت‌وگو و مباحثه دو طرفه باشد ارتباط دو قوه بیشتر می‌شود.

توصیه دهقان به رئیس جمهور برای حفظ حرمت ها
محمد دهقان، عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با مهر اظهار داشت: طبق اصل ۷۰ قانون اساسی رئیس جمهور و وزرا می توانند در مجلس حاضر شده و  در صورتی که مطالبی داشته باشند مطالب آنها استماع شود.

وی اظهار داشت: در سال ۶۶ و در زمانی که آیت الله صافی دبیر شورای نگهبان بود در پاسخ به مجلس وقت نظر شورای نگهبان در خصوص اصل ۷۰ قانون اساسی این بود که وزرا و رئیس جمهور می توانند در خصوص مطالبی که مربوط به دستور جلسه مجلس شورای اسلامی است را مطرح کنند کما اینکه در هر طرح، لایحه و پیشنهاد نظر نماینده دولت در مجلس شورای اسلامی استماع می شود که البته رئیس جمهور و یا وزرا نیز می توانند نظرات خود را در این خصوص بیان کنند.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: البته شورای نگهبان در همان زمان اعلام کرد جدای از این موضوع اگر رئیس جمهور وقتی را برای ارائه نطق خود از مجلس درخواست کند گرچه این موضوع در قانون اساسی نیامده است، اما مغایرتی نیز با قانون اساسی نخواهد داشت.

دهقان با بیان اینکه رئیس جمهور می تواند موضوع نطق خودش را به رئیس مجلس اعلام کند، گفت: در نامه ای که امروز به دولت ارسال شد مقرر گردید تا موضوع نطق رئیس جمهور در جلسه چهارشنبه به رئیس مجلس اعلام شود.

وی تصریح کرد: چون بنای اکثریت نمایندگان مجلس شورای اسلامی این است که جلسات گفتگوی مشترک با مجلس و دولت برای حل مشکلات جامعه بیشتر شود، به همین خاطر در اولین درخواست رئیس جمهور از مجلس، هیات رئیسه از حضور آقای احمدی نژاد در مجلس استقبال کرد.

مجلس1

لاریجانی: رئیس جمهور بماند یا نماند نمایندگان نقطه نظرهایشان را بیان می‌کنند
علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه غیرعلنی امروز درباره حضور رئیس جمهور در جلسه روز چهارشنبه با اعلام این خبر به نمایندگان خاطرنشان کرد: رئیس جمهور بعد از سخنرانی خود چه در مجلس بماند و چه نماند نمایندگان نقطه نظرات خود در خصوص مسایل مختلف کشور را بیان خواهند کرد.

نمایندگان تصمیم داشتند با برنامه ریزی فرصتی برای ارایه نقطه نظر در خصوص مسایل مختلف کشور از سوی چند تن از نمایندگان بیان شود اما از سوی ریاست جمهوری اعلام شد که رئیس جمهور فقط خواستار زمان برای ارایه گزارش است و فرصت ماندن در مجلس را ندارد.

ضرب‌الاجل دو ماهه مجلس برای استعفای چندشغله‌های شورای نگهبان
نمایندگان مجلس به حقوقدانان شورای نگهبان دو ماه فرصت دادند تا از سایر مشاغل خود در قوای سه‌گانه استعفا دهند. در غیر این صورت از عضویت در این شورا مستعفی شناخته می‌شوند.

نمایندگان در ادامه بررسی طرح ممنوعیت اشتغال بیش از یک شغل مصوب کردند، عضویت همزمان کلیه اشخاص شاغل در هر یک از قوای سه‌گانه و موسسات و سازمان‌های تابعه آنها و شرکت‌ها و موسسات دولتی یا وابسته به دولت که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر یا تصریح نام است و به هر مقدار از بودجه کل کشور استفاده می‌نمایند، در شورای نگهبان به عنوان حقوقدان ممنوع است.

بر اساس این مصوبه این ممنوعیت شامل اعضای کنونی شورای نگهبان که قبل از این قانون انتخاب شده‌اند نیز می‌شود و چنانچه ظرف دو ماه بعد از لازم‌الاجرا شدن این قانون استعفا ندهند، از عضویت در شورای نگهبان مستعفی شناخته می‌شوند. مشاغل آموزشی موضوع ماده ۲ و افراد موضوع ماده ۱۱ این قانون از شمول حکم این ماده مستثنی است.

وکلای ملت با ۱۳۳ رأی موافق، ۲۳ رأی مخالف و ۱۴ رأی ممتنع از ۲۴۰ نماینده حاضر در جلسه، ماده ۱۷ این طرح را حذف کردند.

در این ماده آمده بود: آئین نامه اجرایی این قانون بوسیله وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با همکاری معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور و وزارت دادگستری تهیه می‌شود و ظرف ۳ ماه از تاریخ لازم‌الاجرا شدن آن به تصویب هیئت وزیران می‌رسد.

مجلس برای قانون جدید انتخابات زمان خرید/ شورای نگهبان خط قرمز هیئت اجرایی
نمایندگان همچنین، طرح اعاده شده اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری را مورد بحث و بررسی قرار داده و این قانون را با اصلاحاتی برای تامین نظر شورای نگهبان، به تصویب رساندند.

به موجب مصوبه مجلس در ماده ۳ قانون، مقرر شد وزارت کشور در غیر موارد اصل ۱۳۱ قانون اساسی، موظف است حداقل ۵ ماه قبل از پایان دوره ۴ ساله ریاست جمهوری مقدمات اجرای انتخابات را فراهم آورد و با رعایت اصل ۱۱۹ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، مراتب برگزاری انتخابات و تاریخ شروع ثبت نام داوطلبان ریاست جمهوری را با استفاده از وسایل ارتباط جمعی به اطلاع عموم برساند.

خانه ملتی‌ها با ۱۴۷ رای موافق، ۴ رای مخالف و ۲۰ رای ممتنع این ماده را به تصویب رساندند.

پیش از این نمایندگان مقرر کرده بودند که وزارت کشور باید ۴ ماه قبل از برگزاری انتخابات مقدمات را فراهم کند که با مصوبه جدید نزدیک به ۲ ماه برای اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری زمان خریده شد.
261512_803
وکلای ملت همچنین یک اصلاح عبارتی در ماده ۲ این طرح انجام دادند.

بهارستان نشینان در ماده ۴ طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری که اصلاح ماده۳۱ قانون فعلی انتخابات است، صدر این ماده را برای تامین نظر شورای نگهبان اصلاح کردند.

مجلسی‌ها در تبصره یک ماده ۳۱ نیز مصوب کردند وزیر کشور حداقل ۴ ماه قبل از روز برگزاری انتخابات ۳۰ نفر از شخصیت‌های مذهبی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی کشور را که دارای صلاحیت‌های مندرج در تبصره ۳ ماده ۳۹ این قانون باشند، به عنوان معتمد به هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات معرفی می‌کنند و با رعایت تبصره ۲ این ماده، پس از تائید هیئت مرکزی نظارت، حداکثر ظرف یک هفته جلسه‌ای با حضور حداقل ۲ سوم معتمدان مذکور تشکیل می‌دهند که ضمن آن ۷ نفر معتمدان موضوع بند ۵ با رای مخفی و اکثریت نسبی به عنوان عضو اصلی و ۴ نفر عضو علی البدل به ترتیب آراء انتخاب شوند.

مجلس در تبصره ۶ ماده ۳۱ نیز به منظور رفع ایراد شورای نگهبان، مقرر کرد: تصمیمات هیئت اجرایی مرکزی انتخابات نباید موجب تداخل در وظایف و اختیارات نظارتی شورای نگهبان در ارتباط با انتخابات ریاست جمهوری شود. در غیر این صورت تصمیمات مذکور، باطل و هر گونه اقدامی در این جهت ممنوع است. مرجع تثبیت موضوع این تبصره، شورای نگهبان است.

خانه ملتی‌ها با ۱۶۷ رای موافق، ۱ رای مخالف و ۱۲ رای ممتنع از ۲۴۰ نماینده حاضر در جلسه این تبصره را به تصویب رساندند.

Share