رضا ساغری نامزد شهرداری رشت در صحن شورا:

رشت باید چشم انداز توسعه داشته باشد | می‌توان رشت را با احیای زرجوب و گوهررود توسعه داد

جلسه علنی شورای شهر رشت با دستور کار بررسی گزینه‌های نهایی تصدی شهرداری رشت برگزار شد و در این جلسه شش گزینه به معرفی خود و برنامه هایشان می پردازند.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا پنجاه و هشتمین جلسه شورای شهر رشت به صورت فوق العاده و با دستور بررسی برنامه کاندیداهای تصدی گری شهرداری رشت با بیش از یک ساعت تاخیر برگزار شد.

در ابتدای جلسه امیرحسین علوی گفت: ترتیب ارائه برنامه های کاندیدها بر اساس حروف الفبا بوده است و زمان برای هرکدام از نامزدها ۳۰ دقیقه خواهد بود.

رضا ساغری به عنوان نخستین کاندیدا برای ارائه برنامه وارد صحن شورا شد.

رشت باید چشم انداز توسعه داشته باشد

به گزارش دیارمیرزا ساغری در ابتدای سخنان خود گفت: شورای دوره دوم و سوم بیشترین تحولات در شهر را رقم زد و امیدوارم این شورا نیز راه تحولات آنان را ادامه دهند. شهر رشت نیاز به تغییر و تحول و کارهای زیربنایی دارد و نیازمند کارهای روبنایی نیست.

شهردار اسبق رشت گفت: از اقداماتی که در دوره شهرداری بنده صورت گرفت ۳۵ کیلومتر لایروبی گوهر رود و زرجوب بود و امروز نیاز به ساماندهی روخانه‌ها داریم.

وی در مورد تغییر کاربری حاشیه رودخانه اظهار کرد: می‌توانیم با ایجاد باند ۹۰ درجه درحاشیه روخانه ها ساماندهی را انجام دهیم.

ساغری با رد نظریه ثابت قدم در پیاده راه‌سازی گفت :بنده اعتقادی به پیاده روسازی در حاشیه روخانه ها ندارم و اعتقاد دارم که با تجاری سازی در حاشیه رودخانه بیشتر به اهداف و توسعه شهر می‌رسیم.

شهردار اسبق رشت ادامه داد: حاشیه روخانه ها ممکن است ۲ هزار میلیارد تومان هزینه داشته باشد. باید مشاور قوی و سرمایه گذار به ما کمک کند اگرچه در حال حاضر برای سرمایه گذاری به بن بست رسیدیم.

وی با بیان اینکه استراتژی برای شهر رشت نداریم گفت: همیشه در رشت به دنبال برنامه کوتاه مدت هستند و باید مانند شهرهای بزرگ مانند اصفهان باید چشم انداز داشته باشیم.

ساغری با بیان اینکه باید به مسیر طبیعی توسعه برگردیم گفت: شهر رشت توسط زرجوب و گوهر رود احیا شده و از همین جا نیز باید توسعه پیدا کند و الان این دو نقطه به فاضلاب تبدیل شده است و همه از آن فرار می‌کنند.

وی به میدان شهرداری اشاره کرد و گفت: در زمان شهرداری بنده میدان شهرداری مورد مطالعه قرار گرفت و نتیجه آن این بود که هیچ تاسیساتی در این میدان نیست و میتوان یک زیر گذر احداث کرد و حتی بازارچه می‌توانستیم در آن احداث نماییم. تعجب میکنم که چطور با یک سنگ فرش وزیر را دعوت کردند و هیچ پولی از او نگرفتند.

ساغری افزود: نیاز به یک مدیر مالی قوی داریم و این اولین کاری است که باید در شهرداری انجام گیرد و کسی باید مدیر مالی شود که سابقه خدمت در مباحث مالی داشته باشد.

شهردار اسبق رشت متذکر شد: بنده ادعا میکنم که شهرداری را با این بدهی می‌توانم احیا کنم. الان شهرداری غوطه ور است اما غرق نشده است و میتوان آن را نجات داد.

وی گفت: از راههای نجات وضعیت مالی شهرداری تهاتر است و کلیه دارایی ها را باید حساب کنیم.

باید عوارض بیشتری بگیریم/ نرخ بهره‌وری در شهرداری رشت باید افزایش یابد

ساغری یادآور شد: منابع پنهان و اشکار را احصا کنیم زیرا درامد اگر فقط مکانیزه باشد فایده ای ندارد.

وی با بیان اینکه باید جستجوی میداتی نسبت به عوارض صورت گیرد، گفت: عوارض را از نظر کمی بالا ببریم و فرمول های عوارض را تغییر دهیم تا بتوانیم عوارض بیشتری بگیریم.

نامزد تصدی گری شهرداری رشت، داشتن تعامل بین شهرداری و مدیران عامل بانک ها را از جمله مباحث ضروری و مورد نیاز شهر دانست و افزود: قرارداد مجتمع زیتون شهرداری در دوران حضور بنده در جایگاه شهردار رشت انجام شد و در آن دوران اقدامات مشارکتی فراوانی انجام گرفت.

وی با تاکید بر اینکه نرخ بهره‌وری در شهرداری رشت باید افزایش یابد، گفت:هر شهرداری که انتخاب شود باید به سازمان آرایش مالی بدهد و بهترین نیروها به قسمت سرمایه گذاری بروند و به شهرهای دیگر سفر کنیم و از انها الگو بگیریم و نگاه عمیقی به اتاق سرمایه گذاری شهرداری شود.

ساغری در مورد پروژه های نیمه تمام شهر اظهار کرد: پروژه‌هایی هستتند که سبب رفاه شهروندان میشود باید اولویت بندی شده به سرعت آغاز شوند.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود در مورد تعامل شهرداری و شورا گفت: مدل مناسبی نیست و نمی‌توانیم بگوییم مدلی قرار دهیم که استاندارد باشد. تنها راه تعامل اسن است که روی پروژه های اجرایی تمرکز کنیم. در زمان شهرداری بنده در یک سال و نیم، چهار خیابان بازگشایی شد.

ساغری ادامه داد: در مورد قطار شهری با کرمان و همدان در رشت این بحث شروع شده بود که آنها بسیار جلوتر هستند و ما هنوز آغاز نکردیم.

وی در پایان گفت: خصلت هایی مانند اخلاص، علم، آگاهی، جدیت، جهاد و دوستی سبب تحول در سازمان می‌شود.

آیا ساغری از لحاظ جسمی و روحی توانایی مدیریت شهرداری رشت را دارد یا خیر؟!

به گزارش دیارمیرزا حجت جذب از اعصای شوای رشت با مخاطب قرار دادن کاندید تصدی شهرداری رشت اظهار کرد: در حال حاضر شهرداری رشت با رانت و باندهای فراوانی مواجه است و شهردار آینده رشت باید کسی باشد که با فساد های مالی مبارزه کند.
حجت جذب با بیان اینکه برای بنده مهم است که بدانم ساغری توان مبارزه با فسادهای مالی را دارد، گفت: باید فردی در این جایگاه قرار بگیرد که بتواند به شرایط حاکم به شهرداری رشت سامان ببخشد.

محمد حسن علیپور عضو دیگر شورای رشت نیز با انتقاد از وضعیت فعلی شهرداری رشت، اظهار کرد: شهرداری باید انتخاب شود که استوار باشد و بنده معتقدم فردی باید به عنوان شهردار رشت انتخاب شود که مستحکم بوده و در مقابل زیاده خواهی های اطرافیان ایستادگی کند.

محمد حسن عاقل منش نیز با تاکید بر اینکه رشت یک مدیریت جهادی و مستمر می خواهد، اظهار کرد: ساغری سالهاست که از این مجموعه دور بوده و باید اعلام کند که به لحاظ جسمی و روحی توانایی حضور و مدیریت شهرداری رشت را دارد یا خیر؟!

رسولی دیکر عضو شورا گفت: در حوزه ترافیک دیدگاهتان را بیان کنید.

بهراد ذاکری عضو دیگر شورا گفت: اقای ساغری در زمان خودشان شهرداری پرتلاش بودند. سوال بنده از شما این است که ایا شاخص فرهنگی خاصی را برای شهر رشت در نظر دارید؟

بی ارتی آبروی متخصص ترافیک ما را از بین برد

ساغری در پاسخ به سوالات اعضای شورا گفت: باید یک بیانیه ارزشی مختص گیلان و شهر رشت در حوزه فرهنگی داشته باشیم و از درون برنامه های فرهنگی می توان تعزیه را دوباره راه اندازی کرد.

وی در مورد ترافیک شهر اظهار داشت: خیابان های شرقی و غربی باید اصلاح شود و این خیابانها مختص برنامه های ۱۰۰ سال گذشته است و باید چشم انداز ۲۰ ساله داشته باشیم.

شهردار اسبق رشت با بیان اینکه مخالف بی ارتی هستم، یادآور شد: این طرح آبروی متخصص ترافیک ما را از بین برد و اگر شهردار شوم این مسئله را سروسامان خواهم داد.

ساغری یادآور شد: ادعای سلامت کاری ندارم اما باید برای رفع مشکلات چابک سازی شهرداری معاونین، مدیران و مساوران سالمی در سازمان باشند.

وی با بیان اینکه برای رضای خدا آمده‌ام، گفت: برای شغل وارد این عرصه نشدم باید جهادی کار کنیم و متواضع باشیم

گفتنی است در جلسه گذشته رضا ساغری با ۸ رای، سینا مقدادی با ۷ رای، علی مبصر با ۸ رای، بهزاد نیک‌فهم با ۶ رای ،حامد عبداللهی با ۹ رای و مسعود موسوی با ۱۰ رای به عنوان گزینه‌های نهایی تصدی شهرداری رشت معرفی شدند.

Share