محمود صادقی با حضور در دانشگاه گیلان:

۱۶ آذر تبدیل به بازی کودکانه شده بود | چطور ۱۲۰۰ میلیارد وام بدون ضامن داده می‌شود؟

صادقی با بیان اینکه در سالهای گذشته ۱۶ آذر برای خیلی‌ها تبدیل به بازی کودکانه شده بود، افزود: با گرامیداشت بر روی مزار و برگزاری برنامه‌هایی در حد خاله شادونه خواستند این روز بزرگ را کوچک کنند

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا سخنرانی محمود صادقی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در دانشگاه گیلان آغاز شد.

صادقی به دعوت انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه گیلان به مناسبت بزرگداشت ۱۶ آذر روز دانشجو امروز یکشنبه ۱۲ آذرماه با موضوع دانشجو، دانشگاه، جامعه سخنرانی کرد.

نماینده تهران در این مراسم گفت: بسیار خوشحالم که در ۱۶ آذر ماه و به مناسبت روز دانشجو این فرصت به دست آمد تا پس از مدتها انتظار در دانشگاه گیلان و در خطه سر سبز گیلان حضور پیدا کنم.

صادقی با تشکر از نماینگان شهرستان رشت در مجلس اظهار کرد: افتخار میکنم در پارلمان کنار این دوستان هستم.

وی ادامه داد: ۱۰ آذر ۱۳۱۶ آیت‌الله شهید مدرس که به درستی روز مجلس به نام او نامگذاری شده و ۱۱ آذر ۱۳۳۰ شهادت میرزا کوچک خان که نماد دلیری و شجاعت مردم ایران، گیلان و پیشگام در جمهوری خواهی بود را پشت سرگذاشتیم و ۱۶ آذر ۱۳۳۲ اتفاق شهادت دانشجویان است که در راه مبارزه با استکبار شهید شدند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه در سالهای گذشته این روز بزرگ برای خیلی‌ها تبدیل به بازی کودکانه شده بود، افزود: با گرامیداشت بر روی مزار و برگزاری برنامه‌هایی در حد خاله شادونه خواستند این روز بزرگ را کوچک کنند و خدا را شکر می‌کنیم که امروز به شایستگی این روز را گرامی می‌دارند.

صادقی با اشاره به استان گیلان گفت: این استان در پاییز نیز بسیار زیبا است. البته نباید از فقر پنهان استان گیلان در پس سرسبزی آن غافل شویم.

امر به معروف و نهی از منکر پشتوانه آزادی بیان است

وی ادامه داد: قانون اساسی جمهوری اسلامی نگاه فرایندی به تحولات اجتماعی دارد و جامعه ما را در حال گذار می‌بیند. نگاه قانون اساسی دستوری و از بالا به پایین نیست. نگاه در خط گسستن است و جامعه پویا را مشاهد می‌کنیم.

نماینده مردم تهران خاطرنشان کرد: ما در فراز و فرودها شاهد دو رویکرد متعارض بودیم. یکی اسلامی که با مردم سالاری هماهنگ نیست. و دیگری رویکرد و اسلامی که می‌تواند با مردم سالاری هماهنگ باشد و این رویکرد پیامبر است. دمکراسی و مردم سالاری را از متن دین استخراج کردبم.

سخنران ۱۶ آذر دانشگاه گیلان با بیان اینکه اصل امر به معروف و نهی از منکر پشتوانه آزادی بیان است، متذکر شد: از اصل امر به معروف و نهی منکر آزادی بیان و حق انتقاد را استخراج کرده ایم.

روحیه استبدادی هنوز در جامعه وجود دارد

صادقی با بیان اینکه بزرگترین مسئولیت دانشگاهیان این است که استبداد را به دمکراسی و آزادی برسانند، متذکر شد: دانشجو در مقابل استبداد نباید ذلت را بپذیرد. رسالت فرهنگی دانشگاه یعنی باید در اعماق جامعه ورود کنیم و فرهنگ ها را تغییر دهیم. ما باید برنامه‎ها را به سمت مهدکودکها ببریم.

وی افزود: در بسیاری از کشورها قانون کپی رایت را به متون تربیتی بردند اما ما هنوز اینکار را انجام ندادیم.

نماینده تهران در مجلس با بین اینکه در حوزه‎های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نظام دارای اشکالات بنیادین است، افزود: در بحث اقتصادی مطالعه هایی صورت گرفته است. منابع کمی به استان گیلان داده شده است. خدمات در کشور بیشتر دلالی است و ما باید این اشکالات را در اقتصاد برطرف کنیم.

صادقی تصریح کرد: در حوزه فرهنگی روحیه استبدادی هنوز در جامعه وجود دارد. اما هنوز به کودکان روحیه دمکراسی را یاد نداده ایم. انتخابات که یک روش دمکراسی است آیا کمک کرده است که از فرهنگ استبدادی دور شویم؟ بنده بعید می‌بینم.

این نماینده مجلس متذکر شد: یکی از اندیشمندان سیاسی میگوید همیشه مشارکت بالا نشان از دمکراسی پذیری و مردم سالاری نیست. انتخابات باید مشارکتی و رقابتی باشد نه اینکه تکلیفی باشد.

چطور ۱۲۰۰ میلیارد وام بدون ضامن داده می‌شود؟

سخنران ۱۶ آذر دانشگاه گیلان با تاکید بر اینکه دانشجویان می‌توانند شفافیت را دنبال کنند آن را جز مطالبات خود قرار دهند، افزود: شما دانشجویان نورافکن‌هایی باشید که شفافیت را دنبال می‌کند. یکی از شفافیتها در معامله‌های بانکی است که باید شفاف سازی شود. بسیاری از بانکها وام بدون وثیقه داده اند. برای یک وام ازداوج چندین ضامن می‌خواهند و بعد چطور ۱۲۰۰ میلیارد وام داده میشود بدون ضامن و اینجا باید شفاف سازی شود.

صادقی با بیان اینکه با تشکیل موسسه های بانکی باعث شده اند که جامعه به سوی رباخواری برود، تصریح کرد: نام‌ها و روکشهای مختلفی در بانکها برای سودهایی که گرفته میشود گذاسته شده است و متاسفانه بسیاری از بانکها ورشکسته هستند. کسانی داریم که پول مردم را میخورند و کسی زورش به آنها نمی‌رسد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه اصلاح طلب و اصول گرا برای شفافیت هیچ فرقی نمی‌کند، افزود: باید با فساد مبارزه شود و این دغدغه در همه طیف‌ها باید باشد.

صادقی در پایان اظهار کرد: باید برای کسانی که فساد را افشا می‌کنند امنیت لازم فراهم شود.

 

Share