گفتگوی اختصاصی دیارمیرزا با رییس شورای شهر رشت:

خط بطلان دکترجمشیدی بر شایعات این روزهای شهرداری رشت

اختصاصی دیارمیرزا:آقای خلیلی جزو ۱۱ درصد شهردارانی است که شهری با درجه بالاتر را تجربه کرده اند. ایشان بالغ بر ۲۰ سال شهردار بوده و دارای تألیفاتی متعدد در حوزه مدیریت شهری میباشند.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ، دوره چهارم شورای اسلامی کلانشهر رشت به تازگی آغاز شده  و پانزده عضو جدید این  شورا از دوازده شهریور امسال بطور رسمی سکان هدایت و پشتیبانی شهرداری رشت را بدست گرفتند و در اولین قدم  مهمترین و اصلی ترین تصمیم خود یعنی  انتخاب شهردار کلانشهر رشت راگرفتند اما این روز ها که شهردار منتخب منتظر امضای وزیر کشور برای حضور در شهرداری  رشت می باشد حرف ها و شایعاتی  در شهر  به گوش می رسد که رنگ و بوی  دلسوزی برای شهرباران را نمی دهد  در همین خصوص تصمیم گرفتیم با رییس شورای اسلامی کلانشهر رشت در خصوص این شایعات گفتگویی داشته باشیم .jamshidi

 مشروح گفتگوی اختصاصی خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا با دکتر رضا جمشیدی چناری بشرح ذیل می باشد :

دیارمیرزا: لطفا در ابتدای فرایند انتخاب شهردار کلانشهر رشت را توضیح بفرمایید ؟

ضمن تبریک اعیاد مبارکه قربان و غدیر به مردم شریف و شهید پرور رشت به استحضار میرساند شورای اسلامی کلانشهر رشت به منظور تسریع در خدمت رسانی به مردم و همچنین خروج از بن بست قبلی ایجاد شده در روند اجرایی مدیریت شهر و شهرداری، طوری برنامه ریزی نمود تا شهردار رشت در عرض یکماه به مردم معرفی گردد

بدین منظور در طی یک فراخوان رسمی مطابق ماده ۶۲ آیین نامه داخلی شورا از متخصصین، مدیران و صاحبنظران دعوت به عمل آمد تا توانائی ها و برنامه هایشان برای اداره شهر رشت را به دبیرخانه شورا و یا به اعضای محترم شورا ارایه نمایند. در طی این مرحله ۳۲ پرونده دریافت گردید که پس از انصراف یک نفر در همان مرحله و تطبیق سایر پرونده ها با شرایط هشتگانه عمومی مندرج در آیین نامه اجرایی انتخاب شهردار، ۲۳ نفر واجد شرایط لازم برای بررسی و ارزیابی بیشتر شناخته شدند. در ادامه و مطابق با ماده ۶۳ آیین نامه داخلی شورا هر یک از کاندیداهای محترم که توانست حداقل رای ۳/۱ اعضای شورا (۵ نفر) را بدست آورد برای مصاحبه به عنوان نامزد احراز پست شهرداری معرفی گردید. در این اثنا ۱۳ نفر به عنوان نامزدهای احراز پست شهرداری معرفی گردیدند و مطابق ماده ۶۴ آیین نامه داخلی شورای اسلامی شهر رشت طی جلسات علنی پی در پی به مطالعه و نقد و بررسی برنامه های نامزدها پرداخته شد و فرصت لازم جهت پاسخگویی و اظهار نظر به ایشان داده شد. در مجموع و با توجه به استعفای ۶ نفر از نامزدهای سیزده گانه، تعداد ۷ نامزد در صحن علنی شورا حضور پیدا نمودند و به ارائه برنامه های خویش پرداختند.

در مرحله آخر و مطابق ماده ۶۵ آیین نامه داخلی شورا اعضای شورای شهر پیرامون برنامه های نامزدها و استماع بیانات ایشان با رای مخفی با ورقه به هر یک از نامزدها رای اعتماد داد و از بین ۷ نامزد آقای محمد ابراهیم خلیلی با ۱۱ رای توانست حائز اکثریت مطلق آرا گردد و به عنوان شهردار رشت انتخاب گردید.

دیارمیرزا :آقای دکتر روزهای آخر انتخاب شهردار زمزمه های زیادی در شهر رشت مبنی بر حضور چهره های جدید برای  تصدی پست شهرداری رشت مطرح شد اما ظاهرا شورا با آمدن آنها مخالف کرد درست است ؟

بله ، در روزهای پایانی زمزمه هایی مبنی بر احتمال ورود گزینه های جدید برای نامزدی تصدی پست شهردار رشت در خارج از شورا شنیده می شد ولی از آنجایی که شورای چهارم کاملا پایبند به قانون و آیین نامه داخلی خویش میباشد بدون توجه به این زمزمه ها وظیفه قانونی خویش را انجام داد و توانست پس از یک ماه از شروع بکار خویش شهردار منتخب را معرفی نماید.

دیارمیرزا :آقای دکتر جمشیدی در این روزهای اخیر بعد از انتخاب آقای خلیلی بعنوان شهردار منتخب شورای اسلامی شهر رشت شایعاتی مبنی بر بازنشستگی ایشان مطرح شده و عده ای می گویند ایشان به این علت شهردار رشت نمی شوند؟

بنده هم در این چند روز این شایعات را شنیده ام  اما از آنجایی که بنده به عنوان رئیس شورا در مصاحبه های مختلف و نطقهای مختلف قبل از دستور به کرات به روشن ساختن موضوع پرداخته ام، اصرار به سمپاشی و آلوده نمودن افکار در شرایطی که شهرمان در طول سالیان گذشته آسیب های جدی از این معبر خورده است جای بسی تأمل دارد. در ارتباط با بازنشستگی آقای خلیلی که این روزها بر سر زبانها افتاده است بایستی عرض نمایم مطابق ماده ۶۵ قانون برنامه پنجم توسعه، بکارگیری مقامات، اعضا هیأت علمی، ایثارگران، فرزندان شهدا و فرزندان جانبازان هفتاد درصد و بالاتر در دستگاههای اجرایی یا دارای ردیف یا هر دستگاهی که به نحوی از انحا از بودجه کل کشور استفاده میکنند مجاز میباشد و آقای خلیلی نیز با دارابودن حدود ۱۳ ماه ایثار گری مشمول این بند میباشد و لذا طرح مکرر این مسئله صرفا گمانه زنی هایی میباشد که توسط گروهی و یا گروههایی مطرح میباشد که به نظر میرسد در تحمیل گزینه های مد نظر خودشان به شورای چهارم توفیقی نداشتند.IMG_5776

دیارمیرزا : عده ای معتقدند چون آقای خلیلی نتوانست ۱۵ رای اعضا را بگیرد در آینده نزدیک در شورا به مشکل بر می خورد نظر شما چیست؟

درست است که  آقای خلیلی ۱۱ رای از ۱۵ رای را بدست آوردند و لیکن ۴ عضو دیگر نیز همدل و همصدا با سایر اعضا پیگیر و منتظر صدور حکم ایشان برای شروع بکار میباشند تا بتوانیم شهرمان را از بحران فعلی نجات دهیم. بنده از آنجایی که مستقیما با یکایک این عزیزان در ارتباط هستم. یقین دارم که هیچ گونه انشقاقی بین اعضا موجود نمیباشد و به عنوان مثال میتوانید به مصاحبه آقای سرهنگ کارگرنیا پس از انتخاب شهردار مراجعه نمایید که به روشنی مصور فضای حاکم بر شورا میباشد. در این راستا لازم است به آنانی که به نوعی ناراضی هستند و از بیرون شورا تلاش میکنند دودستگی و انشقاق بین اعضا را القا نمایند عرض نمایم این گمان اشتباه میباشد و بهتر است به خود بیایند و در راستای همدلی تلاش نمایند.

دیارمیرزا : یکی دیگر از مواردی که این روزها در رسانه ها خیلی منعکس شد غیر بومی بودن شهردار منتخب شهررشت است نظر شما در این خصوص چیست؟

متاسفانه مسئله دیگری که این روزها در فضای بیرون شورا دامن زده میشود بحث غیربومی بودن آقای خلیلی است که توسط افرادی غیر مرتبط مدام مطرح میگردد. در این ارتباط نیز بایستی عرض نمایم که در بین ۷ نامزد تصدی پست شهرداری رشت ۴ گزینه بومی وجود داشت و بنابراین اگر این مسئله به عنوان خط قرمز شورای چهارم میبود بایستی یکی از این عزیزان که گاها دارای تحصیلات کاملا مرتبط نیز بودند انتخاب میشدند. بنابراین طرح این مسئله و انتساب بومی گرایی صرف به برخی اعضا شورا به نظر غیر واقعی میباشد.

دیارمیرزا : آقای دکتر جمشیدی شما بعد از معرفی آقای خلیلی بعنوان شهردار منتخب شهر رشت در جلسه شورا آمار و ارقامی را انعکاس دادید که متاسفانه در رسانه ها خوب منتشر نشد آن آمار و ارقام چه بود ؟

 به نکته ی بسیار جالبی اشاره کردید بنده در جلسه شورا جهت تنویر افکار عمومی و شفاف سازی بیشتر آمار و اطلاعاتی از مراکز ۲۷ استان کشور ارایه دادم تا بدانیم عملکردمان در ابتدای راه در مقایسه با سایر استانها چگونه بوده است. مهمترین آماری که ارایه شد بدین شرح بود :

۱-   ۳/۱ (۳۳ درصد) مراکز استانهای کشور دارای شهردار با تحصیلات مرتبط با مدیریت شهری میباشند و ۳/۲ (۶۷ درصد) غیر مرتبط است.

۲-   تنها ۳/۱ (۳۳ درصد) مراکز استانهای کشور شهردارانی را انتخاب نمودند که قبل از تصدی پست شهرداری در همان شهر و یا شهرهای با درجه بالاتر شهردار بوده اند و از این بین ۲۲ درصد شهردارانی بودند که در همان شهر شهردار بوده اند و ۱۱ درصد باقیمانده در شهرهای بزرگتر شهردار بوده اند. در بقیه مراکز استانها شهرداران منتخب یا اصلا شهردار نبوده اند و یا در شهرهای کوچکتر و دارای درجه پایینتر شهردار بوده اند. نکته جالب توجه آن است که آقای خلیلی جزو ۱۱ درصد شهردارانی است که قبل از شهرداری رشت شهری با درجه به مراتب بالاتر را تجربه نموده است (شهردار مناطق ۱۶، ۱۸ و ۱۹ تهران در زمان شهرداری آقای کرباسچی).

۳-   از بین ده شهر بزرگتر از کلانشهرشت تنها ۵/۱ (۲۰ درصد) شهرداران منتخب بومی همان شهر میباشند. به عنوان نمونه میتوان به شهرهای تهران، مشهد و قم اشاره نمود که دارای شهردارانی غیر بومی هستند.

۴-   در سه دوره گذشته فعالیت شوراهای اسلامی در شهر رشت ۸ شهردار و ۸ سرپرست شهرداری انتخاب شدند که همه این ۱۶ مورد بومی بودند و لیکن آمار مربوط به مطالعات انجام شده در مرکز پژوهشهای شورا در سال ۹۰ نشان میدهد که میزان رضایتمندی مردم شهر رشت از شهرداری و شهردار خویش نزدیک به ۵۰ درصد میباشد.

۵-   از بین ۳/۱ (۳۳ درصد) شهرداران مراکز استانها با تحصیلات مرتبط با مدیریت شهری فقط یک مورد را میتوان یافت که دارای تجربه شهرداری در شهرهای با درجه بالاتر میباشد (شهردار کرج).

۶-   از بین شهرداران منتخب مراکز استانها میزان رای اعتماد شورا به شهرداران حداقل ۵۴ درصد (به عنوان مثال تهران) و حداکثر ۱۰۰ درصد و به طور متوسط ۷۸ درصد میباشد. شهردار رشت با کسب ۱۱ رای از ۱۵ رای موجود حائز ۷۳ درصد مقبولیت گردید. نکته جالب توجه آن است که برخی از شهرهایی که میزان رای شهردار را ۱۰۰ درصد اعلان نمودند صرفا به صورت توافقی و پس از انتخاب شهردار به جهت انعکاس همنوایی و همدلی اعضای شورا اعلان گردید (به عنوان مثال میتوان به اتفاقی که در انتخاب آقای دکتر ثابت قدم به عنوان شهردار رشت در دوره شورای سوم که با ۵ رای از ۹ رای انتخاب گردیدند و در نهایت با ۹ رای گزارش گردید اشاره نمود).jamshide3

با توجه به آمار ارایه شده و مقایسه کلانشهر رشت با سایر مراکز استانها به نظر میرسد بایستی کمی بیشتر تأمل  نمود و به انتخاب شهردار رشت که با ۱۱ رای از ۱۵ رای موجود برگزیده شد احترام گذاشت. این در شرایطی است که ایشان با تحصیلات حوزوی سطح ۲ (معادل کارشناسی الهیات) در بین کل شهرداران متخب جزو ۶۷ درصد شهردارانی میباشد که تحصیلات غیر مرتبط با مدیریت شهری دارند و لیکن جزو ۱۱ درصد شهردارانی است که شهری با درجه بالاتر را تجربه کرده است. ایشان بالغ بر ۲۰ سال شهردار بوده است و دارای تألیفاتی  متعدد در حوزه مدیریت شهری میباشد.

جهت اطلاع عرض می کنم شهردار سه کلانشهر بزرگ ایران نیز تحصیلات غیر مرتبط دارند :

۱-   جناب آقای محمد باقر قالیباف شهردار محترم تهران دارای تحصیلات جغرافیای سیاسی بوده و اهل طرقبه مشهد و قبل از اینکه در تهران شهردار شوند هرگز شهردار نبوده و فرمانده نیروی انتظامی بوده اند.

۲-   جناب آقای سید صولت مرتضوی شهردار محترم مشهد دارای تحصیلات کارشناسی الهیات بوده اهل فارسان چهار محال و بختیاری و قبل از این سمت معاون سیاسی  وزیر کشور بوده اند.

۳-   جناب آقای مرتضی سقائیان نژاد شهردار محترم اصفهان دارای تحصیلات برق قدرت بوده و قبل از تصدی پست شهرداری اصفهان رییس دانشگاه صنعتی اصفهان بوده اند.

دیارمیرزا : کلام آخر رییس شورای اسلامی کلانشهر رشت؟

 با تمام این اوضاع و احوال بایستی سئوال نمود آیا شهر رشت وضعیتی متفاوت با کلانشهرهای بزرگ کشور دارد؟! آیا میدانید که در حال حاضر از بین ۱۳ کلانشهر کشور شهر رشت در رتبه سیزدهم میباشد؟! کمی بیاندیشیم و ببینیم اشکال کار کجاست؟ آیا اگر شهردار صرفا بومی باشد بایستی خوشحال و راضی بود؟

و کلام آخر بنده آنست که بیاییم به انتخاب منتخبین مردم احترام بگذاریم و فرصت دهیم تا شهردار منتخب ان شاالله پس از صدور حکمشان در خدمت مردم رشت قرار بگیرند. بی شک با حضور متخصصین بومی در شورای اسلامی چهارم و تجربه زیادی که شهردار منتخب دارد روزهای خوبی در انتظار مردم شریف و شهیدپرور رشت خواهد بود. از خداوند منان آرزوی بهترین ها را برای یکایک شما دارم.

Share