محمد علی صدیق عربانی

من یک محیط زیستی ام

این بار با خود بگوییم که #من_یک_محیط_زیستی_ام و به این شعار پایبند و متعهد باشیم.

من یک محیط زیستی ام
عکسهای خود را با موضوع زباله های جامانده در طبیعت گیلان ، با این هشتگ(#من_یک_محیط_زیستی_ام) آپلود کنید و برای ما به آدرس instagram/gilan.doe ارسال نمایید و جایزه بگیرید.photo_2016-03-20_14-04-03
استان گیلان مدتهاست که با غول زباله دست به گریبان است.طبیعت ظریف و شکننده گیلان تا همین حالا نیز مردانگی کرده و تاب آورده تا شاید مردمی که سالها از نعمتهای فراوان این طبیعت استفاده کرده اند، بخود بیایند و برای کمک و یاری رساندن به این طبیعت خسته، آستین همت بالا بزنند و کاری کنند تا غول زشت و کریه زباله نتواند این طبیعت زیبا و مهربان را به زانو درآورد.
بنا بر آمار های رسمی، روزانه چیزی حدود ۲۵۰۰ تن زباله در استان گیلان تولید می شود. این مقدار در ایام تعطیل عید نوروز به ۲۷۰۰ تا ۲۸۰۰ تن میرسد. این مقدار مربوط به زباله هایی است که از باسکول میگذرند و اگر خوش شانس باشند سر از سه کارخانه بازیافت استان در می آورند و اگر خوش شانس نباشند سر از پایان بدی به نام جایگاه دفن زباله سراوان.
زباله های رها شده در طبیعت مقوله وحشتناک تری است. دشتی زیبا پوشیده از سفره های پلاستیکی یکبار مصرف همراه با بوی نامطبوع !دریای آبی با بطری های پلاستیکی غوطه ور در آب و ساحلی آرام با انواع زباله های تر و خشک! و در نهایت جنگلی بکر با خاکستر بجا مانده از آتش مسافران و ظروف پلاستیکی یکبارمصرف با ته مانده های غذا! صحنه های آزاردهنده ای است که در اغلب نقاط گیلان میتوان مشاهده کرد. وضعیت داخل شهرها و کنار پیاده رو ها هم چندان تعریفی ندارد. هرجا که مسافری اطراق کند،دین خود را در ریخت و پاش زباله به طبیعت ادا می کند و سهمیه زباله خود را تحویل طبیعت و محیط زیست این استان می دهد. کمتر کسی است که نداند رها کردن پلاستیک در طبیعت چه خسارتهای طولانی مدتی برجای میگذارد. گناه استان گیلان چیست که باید تاوان سهل انگاری شهروندان دیگر شهر ها را بدهد!؟ طبیعت گیلان چه هیزم تری به مردم تهران و شرق و غرب و جنوب کشور فروخته است!؟ مسافران نوروزی انتقام چه چیزی را از مردم گیلان و تفرجگاههای طبیعی این استان میگیرند!؟ در کجای تاریخ این سرزمین کهن با میزبان اینگونه رفتار کرده اند!؟ آیا سزاوار است که بخاطر چند روز تفریح و سرگرمی انواع زباله و مناظر زشت و بیماریهای ناشی از آن برای مردم این سامان به ارمغان گذاشته شود!؟ مسلما” جواب هر فرد عاقلی صرف نظر از سن و میزان تحصیلات به این سوالات منفی است.
اگر قرار باشد سهم استان گیلان و مردم خونگرم و میهمان نواز آن از صنعت گردشگری، بیماری و انباشت زباله و بوی متعفن زباله باشد همان بهتر که گردشگری به این استان سفر نکند.
مردم گیلان سپاسگزار گردشگرانی خواهند بود که در سفر به این استان آداب میهمانی را رعایت کنند و محیط زیست این استان را پاس بدارند. داشتن محیط زیست سالم و پایدار مشارکت همه مردم را میطلبد و بدون همکاری و مشارکت مردم و داشتن نگاه صرف به دستگاههای اجرایی ، این امر محقق نخواهد شد. صد البته دستگاههای اجرایی و نظارتی مرتبط با محیط زیست باید به وظایف خود به نحو احسن عمل نمایند و زمینه این مشارکت را فراهم نمایند اما این مردم هستند که باید نسبت به محیط زیست خود غیرتمند عمل کنند و با تذکربه کسانی که در حال ریخت و پاش زباله هستند جلوی این کار را بگیرند . این ضرب المثل که میگوید نگاهداشتن حرمت امامزاده ابتدا بر عهده متولی آن است بواقع ضرب المثل درستی است که باید مد نظر مردم این سامان قرار گیرد و علاوه بر اینکه خود حافظ محیط زیست خود هستند،نسبت به تخریب کنندگان محیط زیست با حساسیت برخورد نموده و در صورت مشاهده ، رفتار های درست محیط زیستی را به گردشگران آموزش داده و مانع ریخت و پاش زباله توسط آنان شوند و با این کار ، پایه گذار امر به معروف و نهی از منکر مردمی در موضوع محیط زیست باشند.
به هر حال نوروز سال ۹۵ نیز خواهد گذشت و روسیاهی تخریب محیط زیست برای عاملان آن ، گیلانی یا غیر گیلانی باقی خواهد ماند. زیبایی بهارمان را با ریخت و پاش زباله و جاگذاشتن ته مانده های غذا و ظروف پلاستیکی سرطان زا تخریب نکنیم.زباله خود را از داخل خودرو به بیرون پرتاب نکنیم. (شهر ما خانه ما) شعاری است که دارد به فراموشی سپرده میشود.
این بار با خود بگوییم که #من_یک_محیط_زیستی_ام و به این شعار پایبند و متعهد باشیم.
به همین منظور اداره روابط عمومی حفاظت محیط زیست گیلان مسابقه ای را در قالب عکس ترتیب داده است. گیلانیان عزیز و مسافران نوروزی میتوانند عکسهای خود را از رفتارهای صحیح و غلط زیستمحیطی با موضوع زباله در اینستاگرام با هشتگ #من_یک_محیط_زیستی_ام آپلود کرده و برای ما به آدرس instagram/gilan.doe ارسال نمایند تا به نام خودشان ثبت و منتشر گردد. به عکسهای برگزیده نیز جوایز نفیسی تعلق خواهد گرفت. منتظر آثار شما هستیم.

محمد علی صدیق عربانی
مدیر روابط عمومی حفاظت محیط زیست گیلان

tel final1

Share