دیارمیرزا با استناد به آیین نامه اجرایی شرایط احراز سمت شهردار بررسی می کند

کاظمی به استناد قانون نمی تواند شهردار رشت شود

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا طبق قانون ;شهرداری های کشور به ۱۲ درجه تقسیم بندی شده اند و شهرداری رشت درجه یازده می باشد.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا kazemi (3)پس از نه هفته انتظار شورای شهر رشت در موعد مقرر تشکیل جلسه داد و شصت و چهارمین شهردار رشت را برگزید.
از منظر اعضای شورای شهر رشت مسعود کاظمی اصلح ترین فرد برای تصدی شهرداری رشت می باشد و در صورت تائید صلاحیت از سوی وزارت کشور این اصلاح طلب دیروز و اصولگرای امروز رسما به عنوان شصت و چهارمین شهردار رشت معرفی می شود.
بعد از اینکه نشانه ها حکایت از علاقه وافر دو عضو شورا برای شهردار شدن می کرد , تمامی مسئولین استان به آن واکنش نشان داده و ابراز مخالفت خود را بطور رسمی اعلام نمودند که در راس آنان نماینده معظم ولی فقیه بود.

در هر صورت اعضای شورای شهر رشت ترجیج دادند به روش خود عمل کنند و مسعود کاظمی لیچائی همکار خودشان در شورا را برای شهرداری کلان شهر رشت انتخاب نمایند.
اما کاظمی لیچائی عضو شورای شهر رشت برای اینکه بتواند بر کرسی صدارت این کلانشهر بنشیند یک مانع بزرگ در جلوی راه خود می بیند.

طبق قانون ;شهرداری های کشور به ۱۲ درجه تقسیم بندی شده اند و شهرداری رشت درجه یازده می باشد. و شرایط احراز تصدی سمت شهردار برای شهرداریهای درجه (۱۱ و ۱۲) حداقل تحصیلات کارشناسی ارشد (‌فوق لیسانس با گرایش های مشخص شده) است.

اما همگان بخوبی اطلاع دارند که مسعود کاظمی دارای مدرک کارشناسی عمران بوده و در حال حاضر دانشجوی کارشناسی ارشد پردیس دانشگاه گیلان است و اگر تعیین عنوان پایان نامه او طبق روال عادی پیش برود او حداقل تا چندین ماه نخواهد توانست موفق به اخذ مدرک کارشناسی ارشد خود شود بنابراین آخرین مدرک تحصیلی در اختیار ایشان مقطع کارشناسی است.

از سوی دیگر تبصره ذیل ماده یک «آیین نامه اجرایی شرایط احراز سمت شهردار » صراحت دارد که دارندگان مدرک کارشناسی برای احراز سمت شهردار در شهرداری های درجه ( ۱۱ و ۱۲ ) و همچنین تهران بشرطی می توانند انتخاب شوند که :
– حداقل پنج سال پیشینه کار در سمت شهردار شهر درجه ۷ تا ۱۰ و بالاتر داشته باشند.
– معاون شهردار شهر درجه ۱۱ تا ۱۲ باشند.
– سابقه مدیریت میانی به بالا و همتراز آنها در وزارتخانه‌ها و مؤسسات دولتی و وابسته به‌ دولت و شهرداری ها را داشته باشد.

با بررسی سوابق اجرایی کاظمی مشخص می گردد که وی دارای شرایط فوق الذکر نبوده و صرفا سابقه چند سال کارشناسی در فرمانداری و چند ماه مدیرعاملی تاکسیرانی شهرداری رشت را دارا بوده است.

اما در برخی موراد استثنایی همانند آنچه که در انتخاب سیدصولت مرتضوی شهردار کلانشهر مشهد رخ داد وزیر کشور می تواند خارج از این قواعداقدام نماید .صولت مرتضوی دارای مدرک تحصیلی لیسانس بود و از سوی دیگر شرایط تبصره های ذیل ماده یک را نداشت اما در سوابق کاری وی معاونت وزیر کشور و استانداری به چشم می خورد و به خاطر همین دلیل پس از چندین ماه کش و قوس و با ملاحظه تمامی این موارد تعییین وضعیت شد و نسبت بصدور حکم وی از سوی وزارت کشور برای شهرداری کلانشهر مشهداقدام گردید .
بنابراین بزرگترین دلیلی که می تواند مانع شهردار شدن مسعود کاظمی شود این است که وی هنوز نتوانسته مدرک کارشناسی ارشد خود را اخذ نماید و از سوی دیگر مهمترین سابقه ی کاری وی مدیر عامل سازمان تاکسیرانی شهرداری رشت بوده و باتوجه به این وضعیت مشخص نیست وزارت کشور با استناد به کدام بند و تبصره می تواند حکم او برای سمت شهرداری کلانشهر رشت صادر کند؟!و از سوی دیگر سوابق کاری او به هیچ وجه همانند صولت مرتضوی شهردار انتخابی مشهد نیست بنابراین احتمال تائید صلاحیت کاظمی لیچائی توسط وزارت کشور تقریبا صفر است.
همچنین باید به یاد داشته باشیم که دوران سه ماهه سرپرستی «کریم سرپرست»در ۲۲ دی به پایان می رسد و امکان تمدید یک دوره سه ماهه دیگر برای اداره امور شهرداری به صورت سرپرستی وجود دارد و پس از انجام آن لزوما باید شهردار جدید منصوب شود و برآیند همه ی موارد فوق یعنی اینکه شهر رشت در چند ماه آتی نیز نخواهد توانست شهردار جدید خود را بشناسد.
حال باید از شورای متخصص شهر رشت پرسید که آیا تاکنون نیم نگاهی به« آیین نامه اجرایی شرایط احراز سمت شهردار»که اتفاقا در پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی کلانشهر رشت نیز قرار گرفته انداخته است؟
در پایان ضمن احترام به تصمیم شورای اسلامی کلانشهر رشت یادآور می شویم که برای این موضوع که چرا و چگونه شورای شهر رشت به کاظمی رسیده است تحلیل هایی وجود دارد که در صورت نیاز به آن اشاره خواهیم کرد.

Share