مدیران فرهنگی این تناقض را چگونه توجیه می کنند

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان بخواند

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا باید از مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان به عنوان متولی اصلی برنامه های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پرسید که تاکنون چه اقداماتی برای حمایت از رسانه های مجوز دار انجام داده است؟!

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا یک سال و اندی از روی کار امدن دولت تدبیر و امید می گذرد.دولتی که در راس آن ریاست محترم جمهور بارها بر نقد عملکرد دولت تاکید داشته اند.دکتر روحانی در نشست خبری خود در ۲۴ خرداد ماه ۹۳ در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران می گوید:دولت کاملاً از نقد سازنده استقبال می‌کند و خیلی دلش می‌خواهد هرکس حرف می‌زند، با شناسنامه حرف بزند.من به وزارت ارشاد توصیه می‌کنم که به هر حزب و گروهی که دنبال رسانه است، به سرعت مجوز به او داده شود تا معلوم شود که سایت و رسانه متعلق به کدام حزب و گروه است که دارد نقد می‌کند.»

رسانه های دارای مجوز استان گیلان

رسانه های دارای مجوز استان گیلان

اینکه ریاست محترم جمهور به عنوان شخص اول اجرایی کشور همگان را به نقد عملکرد دولت دعوت می کند و از وزارت ارشاد می خواهد فضای این نقد سازنده را فراهم اورد بسیار نیکوست اما گویا بین رفتار و گفتار برخی مسئولین دوگانگی وجود دارد.
نگارنده واقف است که لازمه ی ورود به هر حرفه و شغلی کسب مجوزهای لازم و تائید صلاحیت برای ورود به آن است. آیین نامه اجرایی قانون مطبوعات , برای صدور پروانه و مجوز انتشار نشریه شرایط خاصی را تعیین نموده است و در اصل قانون بین نشریات الکترونیک و کاغذی تفاوتی وجود ندارد. در عصر ارتباطات و انفجار اطلاعات تنها ظرف چند ساعت می توان اقدام به راه اندازی وبسایت کرد و همین سهولت در راه اندازی موجب شده است که عده ای بدون طی مراحل قانونی اقدام به تاسیس پایگاه های خبری نمایند.
معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد چندین بار از مالکان سایت های خبری فاقد مجوز درخواست کرده بود که برای ادامه فعالیت بصورت قانون مند با ارائه مدارک و تکمیل پرونده سیر قانونی را طی نمایند اما صاحبان این سایت ها همواره به ضرب الاجل های تعیین شده توسط این معاونت بی اعتنایی کردند. سرانجام پس از کش و قوس های فراوان معاونت مطبوعاتی بصورت جدی پای کار آمد و در نیمه اول شهریور ۹۳ رسما اعلام کرد که «سایت‌های خبری بدون مجوز«مسدود»و مجوزدارها«حمایت»خواهند شد»همزمان با این خبرها نور امید در دل جامعه ی رسانه ای کشور زنده شد و امید به رعایت قانون در دل ها فزونی یافت و در همین راستا بود که تعداد از سایت های خبری فاقد مجوز فیلتر شدند و تعدادی نیز موفق به اخذ مجوز گردیدند.
یکی از دلایل اجرای این قانون توسط وزارت ارشاد جلوگیری از تولید «شب‌نامه‌های الکترونیکی» است.مطمئنا رسانه هایی که بطور قانونی و با شناسنامه در عرصه خطیر اطلاع رسانی فعالیت می کنند به فعالیت شفاف و قانونی اعتقاد داشته و از بازی با آبروی افراد و تولید هرزنامه ها و شبنامه ها که عملا نقض حقوق شهروندی است خودداری می کنند.
معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد همزمان با برخورد رسمی با رسانه های فاقد مجوز اعلام کرده بود که این معاونت از رسانه های دارای مجوز حمایت می کند و به آنها یارانه و حق بیمه خبرنگاران پرداخت می نماید و این رسانه ها از حمایت هایی نظیر غرفه در نمایشگاه مطبوعات نیز برخوردار می شوند.
در بُعد استانی نیز فیروز فاضلی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان در ابتدای ورود خود در نشست با اصحاب رسانه قول داده بودند از رسانه ها و خبرنگاران حمایت های لازم را انجام دهد اما زمان گذشت و شعار دولت راستگویان در حمایت از رسانه ها خصوصا رسانه های دارای مجوز استانی تحقق پیدا نکرد و حمایتی از جانب مسئولین دیده نشد.
باید از مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان به عنوان متولی اصلی برنامه های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پرسید که تاکنون چه اقداماتی برای حمایت از رسانه های مجوز دار انجام داده است؟!
باید از دکتر فاضلی پرسید که تاکنون برای جلوگیری از فعالیت رسانه های فاقد مجوز که به پایگاهی برای نشر اکاذیب و تهمت ها و توهین ها تبدیل شده اند ,چه کرده است؟
جناب مدیرکل شما تاکنون چه حمایتی از رسانه هایی که با سختی فراوان و طی مراحل بسیار موفق به اخذ مجوز شده اند انجام داده اید؟وقتی که فرقی بین رسانه های دارای مجوز و فاقد مجوز وجود نداشته باشد چرا باید برای گرفتن مجوز رنج ها کشید و متحمل زحمات بسیار شد؟
آقای فاضلی شما به عنوان یک مدیر دولت تدبیر و امید می بایست در راستای اهداف این دولت حرکت نمایید اما حتی به خود زحمت نداده اید که طی یک نامه به مدیران کل دستگاه های اجرایی استان رسانه های مجوز دار و فاقد مجوز را معرفی نمایید تا ادارات استانی از این رسانه ها برای شرکت در جلسات خود دعوت بعمل نیاورند.
آقای دکتر هم اکنون در استان گیلان حدود ۲۰۰ پایگاه خبری مشغول فعالیت هستند اما تنها ۱۰ پایگاه خبری مجوز انتشار دارند. وقتی که فعالیت پایگاه های خبری غیرمجاز سبب گلایه بسیاری از مقامات از معاون استاندار گرفته تا نمایندگان مجلس و فرمانداران را موجب شده چرا تحرک جدی از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان برای ساماندهی رسانه های استانی دیده نمی شود؟
جناب مدیرکل  زمانی یکی از رسانه های استانی ادعا می کند که  یک روزنامه استانی تحت نظارت شما تنها با انتشار یک شماره ۱۶۸ میلیون ریال یارانه می گیرد اما خبری از اعطای یارانه به رسانه های دارای مجوز نیست آیا به نظر شما نباید فاتحه کار را خواند!

با اینگونه رفتار متنقاض علاوه بر ایجاد دلسردی در بین رسانه ها این شبهه ایجاد می شود که گویا «همه برابرند اما برخی برابرترند» وقتی که در قانون بین رسانه های کاغذی و الکترونیک تفاوتی وجود ندارد چرا به نشریات الکترونیک دارای مجوز یارانه پرداخت نمی شود؟

در نهایت بقول میرزا بنویس دیارمیرزا:

در آرزوی حمایت ارشاد سوختیم                     یاد آور ای فاضلی که نکردی حمایتی

Share