انتخابات 1400 همراه با دیارمیرزا؛

شورای ششم متفاوت‌تر از همیشه؛ ردصلاحیت تمام اعضای کنونی شورا در برخی شهرها

از همین رو شنیده‌های دیارمیرزا حاکی از این است که حداقل در سه شهر گیلان تمام اعضای شورای پنجم که برای حضور در شورای ششم ثبت نام کرده اند توسط هیات نظارت ردصلاحیت شدند.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، تا روزهای دیگر درحالی شاهد برگزاری ششمین دوره انتخابات شوراها خواهیم بود که در سال‌های اخیر بارها شاهد انتشار اخباری درباره بازداشت اعضای شورا در نقاط مختلف کشور بوده‌ایم تا جایی که هر چند وقت یکبار اعلام می‌شود یک یا چند عضو شورای یک شهر به دلیل مسائل اقتصادی یا اخلاقی دستگیر شده‌اند و در برخی موارد نیز کار به انحلال شورا نیز رسیده است.

برآیند اتفاقات رخ داده در حوزه شوراها، گویای این امر است که عملکرد شوراها در ۵ دوره از تشکیل این نهاد به گونه‌ای نبوده که بتواند رضایت عموم مردم را به دست آورد و در هر دوره شاهد مشکلات جدیدتر و پیچیده‌تری بوده‌ایم. عدم رسیدگی به مشکلات شهری، تبدیل شورای شهر به شورای شهرداری، انتخاب و تعویض متعدد شهرداران با بی‌ثبات سازی مدیریت شهری، توزیع رانت و فساد مالی، دخالت در امور اجرایی، یکسونگری و پرهیز از مشورت در امور، اختلافات شخصی، تصمیمات غیرتخصصی و بی‌برنامگی، از شوراهای شهر نهادی ساخته که امروز بخش بزرگی از نخبگان حاضر نیستند که برای عضویت در شورا و حل مشکلات شهر پا پیش بگذارند و پارلمان شهری تهی از طبقه نخبه جامعه شده است. موضوعی که در دراز مدت نیز تاثیر خود را خواهد گذاشت و ثمره تصمیمات شوراها در آینده شهر را خواهیم دید.

*ردصلاحیت تمام اعضای کنونی شورا توسط هیات نظارت

اما با پایان بررسی ۱۴ روزه صلاحیت داوطلبان، هیات نظارت بر انتخابات ششمین دوره شوراها در شهرستان‌ها، نظر خود را درباره صلاحیت داوطلبان به فرمانداری‌ها اعلام کرده‌اند تا در مرحله بعدی شکایت داوطلبان رد صلاحیت شده در هیات نظارت استان مورد بحث و بررسی قرار بگیرد.

از همین رو شنیده‌های دیارمیرزا حاکی از این است که حداقل در سه شهر گیلان تمام اعضای شورای پنجم که برای حضور در شورای ششم ثبت نام کرده اند توسط هیات نظارت ردصلاحیت شدند و این آمار همچنین برای کاندیداهای شهر رشت چیزی حدود ۸۰ نفر از داوطلبان را در بر می‎گیرد تا جایی که بنا بر برخی شنیده‌ها حدود ۵۰ درصد افرادی که در یکی از لیست‌ها از آنها به عنوان چهره شاخص شورای رشت نام برده می‌شده، تا این لحظه نتوانسته اند صلاحیت خود را اخذ کنند.

اما همانگونه که پیش از این ذکر شد، ردصلاحیت اعضای کنونی شورا درحالی صورت می‌گیرد که پیش از این، از برخی نامزدها خواسته شده بود بنا به برخی اسناد و مدارک پیش از آنکه ردصلاحیت آنها اعلام عمومی شود، در انتخابات نام نویسی نکنند یا اینکه اگر چنین کاری کردند از ادامه کار انصراف دهند، موضوعی که گویا برخی افراد چندان اهمیتی برای آن قائل نشدند.

* ضرورت یک پوست اندازی؛ شورای ششم متفاوت‌تر از همیشه؟!

به نظر می‌رسد اگر چرخ به همین صورت بچرخد و هیات نظارت گرفتار برخی مصلحت اندیشی‎ها نشود و اگر هیات نظارت استان گیلان نیز در مهلت مقرر بررسی صلاحیت داوطلبان، همانند هیات نظارت هر شهرستان عمل کند، شاهد پوست اندازی در شوراها خواهیم بود به طوریکه شوراهای ششم در بسیاری از شهرستان‌های گیلان، چهره‌های جدیدی را به خود خواهد دید.

Share