واکنش سخنگوی وزارت امور خارجه به تعرض به سفارت ایران در عراق؛

دولت عراق به وظایف خود در صیانت از اماکن دیپلماتیک ایران عمل کند | این حمله به شدت محکوم است

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره حمله به سرکنسولگری ایران در کربلا، گفت: از همان ابتدا با مراجع ذیربط با عراق از طریق سرکنسولگری و سفارت‌مان در بغداد تماس گرفته شد و با متعرضین برخورد شده است، انتظار داریم دولت عراق به وظایف خود عمل کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، به نقل از ایرنا، «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه صبح دوشنبه در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران که به‌شکل مجازی برگزار شد، با تبریک فرا رسیدن عید سعید فطر، گفت: در هفته گذشته، گفت‌وگوی نماینده ویژه ایران در امور یمن را با همتای سوئدی‌اش را داشتیم که درباره آخرین تحولات و راهبردها صحبت شد. همچنین وزیر خارجه سوریه با ظریف صحبت کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه وزیر خارجه سوریه از وزیر امور خارجه برای سفر به دمشق دعوت کرد که ظریف قبول کرد، اظهار داشت: مذاکرات وین در حال انجام است و روز گذشته نیز ظریف به کمیسیون امنیت ملی مجلس رفت.

خطیب زاده در پاسخ به پرسشی درباره حمله به سرکنسولگری ایران در کربلا تصریح کرد: عده‌ای تعرضی به نمایندگی ایران در کربلا داشتند. از همان ابتدا با مراجع ذیربط با عراق از طریق سرکنسولگری و سفارت‌مان در بغداد تماس گرفته شد و با متعرضین برخورد شده است.

وی با تاکید بر اینکه ایران این حمله را به شدت محکوم می‌کند، خاطرنشان کرد: امیدواریم دولت عراق در وظایف خود در صیانت از نمایندگی‌های دیپلماتیک براساس کنوانسیون وین ۱۹۶۱ با دقت عمل کند. همچنین وزارت امور خارجه دیشب یادداشت اعتراضی را به سفارت عراق داد و انتظار داریم دولت عراق به وظایف خود عمل کند.

خطیب زاده در پاسخ به سوال دیگری درباره گزارش منتشر شده از سوی یاهونیوز ابراز کرد: مسیر پیگیری‌های پرونده ترور شهید سلیمانی در قوه قضاییه، مجامع بین‌المللی و گفت‌وگوهای دوجانبه سیاسی، حقوقی و امنیتی با دولت عراق پیگیری می‌شود. بسیاری از گزارش‌ها از ما پوشیده نیست و راستی‌آزمایی‌ها درباره آنها انجام می‌شود.

رییس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه ادامه داد: کسانی که مستقیم و غیرمستقیم در هر کشوری که باشند و در این ترور مشارکت داشته باشند، قطعا مسوولیت کیفری، قضایی و جزایی دارند و در مسیر خود با آنها برخوردهای لازم را از طریق مجاری ذیربط دنبال می‌کنیم.

خطیب‌زاده همچنین درباره حملات تروریستی روزهای اخیر در افغانستان بیان کرد: این حملات و پرپر شدن این جان‌ها و دختران افغانستان که مظلومانه و معصومانه با زبان روزه، قربانی این خشونت تکفیری‌ها شدند، دل و جان انسان را به درد می‌آورد. ما داغدار افغانستان هستیم. اتفاقات یک سال اخیر به ویژه چند هفته اخیر ما را ناراحت می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه تحولات افغانستان را از نزدیک پیگیری کرده و نگران افغانستان هستیم، یادآور شد: ضمن تسلیت و همدردی با خانواده قربانیان و هچنین دولت و ملت افغانستان، لازم است از فضای برادری استفاده شود و در برابر تفکر داعشی و تکفیری همه متحد شوند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه برای افغانستان آینده‌ای آباد، آزاد و باثبات آرزومندیم، عنوان کرد: این مسئله تنها از طریق گفت‌وگوهای اصلی گروه‌های افغانستان و دولت این کشور انجام می‌شود. ایران همواره آماده است از این گفت‌وگوها حمایت کند و مسائلی که آن را تسهیل می‌کند، حمایت کند.

خطیب‌زاده درباره امکان تمدید توافق ایران و آژانس گفت: آنچه سید عباس عراقچی در  مصاحبه گفتند، این است که قانون مجلس الزام‌آور است و توافق ایران و آژانس در ۲۱ می به پایان می‌رسد. طبیعی است چون عجله‌ای برای سرانجام رساندن این گفت‌وگوها نداریم و اجازه فرسایشی شدن را هم نمی‌دهیم، نمی‌خواهیم هیچ تاریخی مانع از این شود که به طور دقیق دستورالعمل‌های اجرایی تهران عملیاتی نشود.

وی افزود: ایشان گفتند یکی از انتخاب‌ها می‌تواند این باشد که اگر مسیر گفت‌وگوها درست باشد و تهران با آن موافق باشد، با هماهنگی دو طرف این توافق تمدید شود.

وی در عین حال گفت: تیم مذاکره‌کننده تصمیم‌گیر نیست و تصمیم‌گیری در تهران انجام می‌شود.

این دیپلمات ارشد درباره تایید گفت‌وگوهای ایران و عربستان از سوی یک مقام سعودی اظهار داشت: هدف گفت‌وگوها مسائل دوجانبه و منطقه‌ای بوده است. همواره از این گفت‌وگوها در هر سطحی استقبال می‌کنیم. این سیاست جدیدی نیست. باید منتظر نتایج ماند.

خطیب‌زاده درباره دلیل چرخش عربستان به گفت‌وگو با ایران و جدی بودن ریاض در گفت‌وگوها تصریح کرد: در روابط بین‌المللی به جای اینکه به نیت‌خوانی بپردازیم، باید به عملکردها پرداخته شود. تنش‌زدایی و روابط میان دو کشورر اسلامی در منطقه حلیج فارس به نفع دو ملت و منطقه است.

وی با تاکید بر اینکه فکر می‌کنیم باید از رفع کدورت‌ها و موضوعاتی که بین دو کشور بوده است، استقبال کنیم، ابراز امیدواری کرد با تغییر فضا به مفاهمه معنی‌داری درباره روابط دوجانبه و منطقه برسیم و مساعی جمیله خود را در این باره به کار خواهیم گرفت.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره آخرین تحولات مذاکرات وین و انتشار برخی اخبار از سوی منابع آگاه ابراز داشت: وزارت امور خارجه به خاطر جایگاه حرفه‌ای خود در مسائل داخلی کمتر ورود می‌کند و به صبر و شکیبایی در این مسائل معروف است. ما در وزارت امور خارجه هیچ منبع آگاهی نداریم. همه رسانه‌ها بدانند هر منبع آگاهی از وزارت امور خارجه نیست.

خطیب‌زاده با بیان اینکه مواضع ما صریح و نشاندار است، عنوان کرد: انتظار جدی ما از رسانه‌ها این است که مانند همیشه همراه مردم و مصالح عالیه آنها باشند. قطعا براساس دستورالعمل‌ها برای تیم مذاکراتی عمل خواهیم کرد.

وی تاکید کرد: باید مدیریت انتظارات درباره نتایج رفع تحریم‌ها انجام شود تا در فضای آرامش کار جلو برود. این موضوع امنیت ملی است و از طریق مجاری فرادستگاهی پیگیری می‌شود.

خطیب زاده درباره ادعای نیروی دریایی آمریکا مبنی بر توقیف یک کشتی حامل تسلیحات نظامی در دریای عرب که متعلق به ایران است و به سوی یمن می‌رود، یادآور شد: ایران تنها حضور دیپلماتیک در یمن دارد این گزارش ها به هیچ وجه تایید نمی‌شود.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه درباره رفع تحریم‌ها در مذاکرات وین بیان کرد: گفت‌وگوها در وین چون در فاز نگارش در حوزه هسته‌ای و رفع تحریم‌ها شده است، با دقایق و جزییات مختلفی روبه‌رو است. این جزییات اجازه نمی‌دهد در فضای عمومی وارد اعلان شویم چون گفت‌وگوها در حال انجام است و هر روز به نتایج متفاوتی می‌رسد.

خطیب‌زاده با بیان اینکه آمریکا در چارچوب تعهدات خود بخش عمده‌ای از کاری که باید انجام دهد و ما هم آنها را ضروری می‌دانیم، قبول کرده، گفت: درباره بخشی هم که قبول نکرده، اعلام کردیم باید همه موارد لیست مد نظر ایران، برای از بین بردن برجام بوده است و لذا اینکه آنها بخشی، گروهی و اشخاص یا با برچسب‌های مختلفی باشد پیگیری می‌کنیم.

وی اضافه کرد: البته پوشیده نیست اختلافات جدی هم وجود دارد. گزارش‌ها در تهران بررسی می‌شود و هر روز مواضع به تیم مذاکره‌کننده اطلاع داده می‌شود. دستورالعمل‌هایی که در تهران تهیه می‌شود، چارچوب گفت‌وگوهای وین است.

ادامه دارد…

Share