به مناسبت روز معمار؛

هنرنمایی شیخ بهایی در معماری حرم امام رضا(ع)؛ تجلی معماری ایرانی برگرفته از باورهای دینی است

شیخ بهایی از جمله نوادر روزگار است که در عرصه‌های گوناگون علمی، سیاسی و هنری شهرت جهانی دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، افراد بسیاری وجود دارند که به واسطه کارهای نیک و اقداماتی که انجام داده‌اند، برای همیشه نام خود را آستان مقدس حضرت رضا(ع) ماندگار کرده‌اند؛ از جمله این اشخاص شیخ‌ بهایی است که به «معمار حرم» معروف است و صحن انقلاب اسلامی یا همان صحن عتیق و کهنه از جمله اقدامات این حکیم و دانشمند بزرگ است.

‍ رسول جماعتی کارشناس ارشد برنامه ریزی شهری و منطقه ای با بیان اینکه هنرنمایی شیخ بهایی در معماری حرم امام رضا (ع) تجلی معماری ایرانی برگرفته از باورهای دینی است، گفت: سوم اردیبهشت سالروز بزرگداشت شیخ بهایی است که این روز معمار نامیده شده و همچنین آغاز هفته گرامیداشت معماران نیز محسوب می‌شود.

وی یادآور شد: بعد از تحصیلاتم در رشته شهرسازی مفهوم حریم را در معماری خانه فهمیدیم؛ به بهانه روز معمار فهمیدیم که نمی‌شود درها را بست و تنها زندگی کرد. سرشت انسانی، بر زندگی جمعی ابنای بشر نهاده شده است و با آن نمی‌توان درافتاد.

جماعتی یادآور شد: امسال، معماری دراندازه‌های فردی، محلی و جهانی برای ما معنا یافت و من بیش از هر زمان عاشق معمارانی شدم که سرشت وحدت بخش جهان را وجدان می‌کنند، به توحید ایمان دارند و وحدت را به همگان عرضه می‌نمایند. روز معماربر معماران میهنم و معماران استان گیلان عزیز و همه‌ انسان دوست جهان مبارک باد.

Share