نماینده شهرستان‌های رشت و خمام در مجلس مطرح کرد؛

ساختار جذب و گزینش معیوب در آموزش و پرورش|حساسیت مجلس در پیگیری مطالبات معلمان

آقازاده ساختار جذب و گزینش آموزش و پرورش را ساختاری معیوب و ناکارآمد دانست و گفت: مجلس در باب مطالبات معلمان حساسیت خاصی دارد و با جدیت به دنبال رفع مشکلات ایجاد شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از شبستان، «سیدعلی آقازاده» امروز (یکشنبه، ۱۲ اردیبهشت) در جمع خبرنگاران ضمن تبریک فرارسیدن روز معلم به تمام معلمان و فرهنگیان کشور و استان گیلان عنوان کرد: معلمان با تمام احساس مسئولیت و تعهد در جهت پرورش مادی و معنوی فرزندان ایران اسلامی مظلومانه گام برمی‌دارند و قطعا زحمات و تلاش‌های آنان فراموش‌شدنی نیست.

نماینده مردم شهرستان‌های رشت و خمام در مجلس با بیان اینکه در سال ۹۹ و در مجلس یازدهم یکسری اقدامات جدیدی در قبال حمایت از معلمان انجام شد تصریح کرد: مجلس یازدهم با پیگیری‌هایی که داشت دولت را در بحث همسان‌سازی و حق و حقوق معلمان موظف کرد تا اقداماتی را در این حوزه انجام دهد.

وی سابقه عملکرد وزارت آموزش و پرورش در سراسر کشور و ساختارهای ورودی، جذب، مدیریت جذب و پشتیبانی از نیروهایی که در مقاطع مختلف و در عضویت‌های مختلف در آن جذب می‌شوند را مورد اشاره قرار داد و گفت: این ساختار جذب و گزینش یک ساختار معیوب و ناکارآمد و واقعا چالش بسیار بزرگی در مسیر کشور است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ابراز داشت: همواره عملکرد برنامه‌ریزان آموزش و پرورش البته نه نیروهای صف و یا استان‌ها بلکه آنچه که مربوط به تهران می‌شد در رابطه با گزینش، جذب معلمان و سایر عضویت‌هایی که داشتند بسیار ناکارآمد، بی‌برنامه، سلیقه‌ای و غیردانشی بود.

نماینده مردم شهرستان‌های رشت و خمام در مجلس با بیان اینکه حوزه جذب و پشتیبانی در آموزش و پرورش همواره مشکل داشته است اذعان کرد: همین مسئله باعث شده که مجلس و حتی خود وزارت آموزش و پرورش نتوانند یک تصمیم واحد و یک برنامه‌ریزی کوتاه و بلندمدت را برای دفاع از حق و حقوق معلمان داشته باشند.

آقازاده موضوع تجمع معلمان در قالب حق‌التدریسی‌ها، نهضتی‌ها، غیرانتفاعی‌ها و سایر عضویت‌ها را هم مورد اشاره قرار داد و اضافه کرد: چندین حوزه اینچنینی هست که آموزش و پرورش به آن ورود و در آن مشکل‌آفرینی کرده است و به همین جهت این مشکلات به عنوان یک دغدغه بزرگ نصیب جامعه ما شد.

وی با بیان اینکه مشکلات اشاره شده نتیجه بی‌برنامگی، سردرگمی، باندبازی، معامله‌گری و سوءمدیریتی است که سال‌های سال در آموزش و پرورش وجود داشته یادآور شد: مجلس به طور مثال در تعیین تکلیف مجموعه عضویت‌ها، تبدیل وضعیت آن‌ها، گزینش‌ها، همسان‌سازی حقوق معلمان و بحث رتبه‌بندی اقدامات خوبی را انجام داده است.

نماینده مردم شهرستان‌های رشت و خمام در مجلس با تاکید بر اینکه قرار شده از طریق دانشگاه نسبت به جذب معلمان اقدام شود اضافه کرد: با این اقدام در بحث آموزش و ارتقاء معلمان تعیین تکلیف و نسبت به سازماندهی و ساماندهی آموزشی و نیروی انسانی اقدامات مؤثری انجام خواهد شد که در آن صورت قطعا مشکلات اشاره شده هم کاهش پیدا می‌کند.

آقازاده با اشاره به اینکه مجلس در باب مطالبات معلمان حساسیت خاصی دارد تصریح کرد: در یک سال و اندی که جامعه دچار یک بیماری مزمن و سختی به نام ویروس کرونا است بسیاری از حوزه‌ها تعطیل شده و مشکلات عدیده‌ای برای بسیاری از سازمان‌ها به وجود آمد اما سیستم آموزشی و معلمان به جهت آن تعهد، تدین و احساس مسئولیتی که دارند وارد کار شدند و میدان را خالی نکردند.

وی حضور معلمان در یک میدان جهادی و با یک روحیه جهادی را برای پیشبرد اهداف آموزشی و پرورشی قابل ستایش و ستودنی دانست و اظهار داشت: دیدیم که در دوران اوج شیوع ویروس کرونا معلمان برای اینکه روند آموزش تعطیل نشود حتی به منازل دانش‌آموزان هم مراجعه و با تک تک آن‌ها ارتباط برقرار می‌کردند.

نماینده مردم شهرستان‌های رشت و خمام در مجلس در پایان ضمن تقدیر و تشکر از زحمات همه معلمان به ویژه در یکسال اخیر خاطرنشان کرد: معلمان مایه افتخار و مباهات همه ما هستند و دیدیم که همچنان نخستین رده‌ای که به دفاع از حقوق دانش‌آموزان و برای ارتقاء آموزشی آنان گام برداشته و احساس مسئولیت کردند همین معلمان دلسوز بودند.

Share