سخنگوی هیئت نظارت شورای نگهبان در گیلان؛

بی توجهی هیئت های اجرایی به انجام وظایف قانونی خیانت است

سخنگوی هیئت نظارت شورای نگهبان در گیلان با اشاره به اعلام اسامی نهایی کاندیدا میان دوره‌ای مجلس در خرداد ماه، گفت: اگر هیئت‌های اجرایی به وظایف خود درست عمل نکنند خیانت کرده اند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از مهر، احمد قنبریان با بیان اینکه بررسی صلاحیت در هیئت‌های اجرایی به اتمام رسیده است، گفت: افرادی که رد صلاحیت شدند شکایت خود را به هیئت نظارت استان ارائه کرده اند.

وی افزود: از ۳۱ تا ۱۸ اردیبهشت ماه به این شکایات رسیدگی خواهد شد و صلاحیت نامزدها را بررسی و نتایج نهایی در خرداد ماه اعلام می‌شود.

سخنگوی هیئت نظارت شورای نگهبان در گیلان با اشاره به اینکه در قانون انتخابات به صراحت به هشت ویژگی که داوطلبان باید داشته باشند اشاره شده است، ادامه داد: در ماده ۵۰ قانون انتخابات آمده است که هیئت‌های اجرایی باید با استفاده از استعلامات به صلاحیت‌ها رسیدگی و نامزدهای واجد صلاحیت را معرفی کنند.

وی با بیان اینکه اگر هیئت اجرایی وظیفه خود را به درستی انجام ندهد خیانت کرده اند، بیان کرد: مشارکت، معلول رضایتمندی مردم است و در این میان ممکن است عده‌ای از شرایط موجود راضی نباشند و میل به مشارکت آن‌ها کاهش یابد اما طبق مطالعات، میزان مشارکت ربطی به فرآیند تأیید صلاحیت‌ها ندارد.

قنبریان درباره احتمال تخلف داوطلبان انتخابات نیز گفت: تخلفات نامزدها مربوط به حوزه تبلیغات، استفاده از امکانات، عدم توجه به محدودیت‌های اعلام شده و راه اندازی کارناوال و وعده و عیدهای خارج از اختیارات نامزدها بوده که مرجع رسیدگی به آن نیز دستگاه قضا است که به استناد گزارشات به آن‌ها رسیدگی می‌کند.

وی با اشاره به اینکه هر کسی می‌تواند در انتخابات ثبت نام کند و محدودیتی در این زمینه وجود ندارد، تصریح کرد: تعداد زیادی از افراد که خود را واجد شرایط لازم می‌دانستند در این فرآیند ثبت نام کردند.

سخنگوی هیئت نظارت شورای نگهبان در گیلان ادامه داد: کسانی می‌توانند در انتخابات میان دوره‌ای رأی دهند که ساکن محدوده حوزه انتخابیه باشند و یا اگر در حوزه دیگر هستند در انتخابات پیشین شرکت نکرده باشند.

قنبریان با بیان اینکه هیئت نظارت بر انتخابات از اسفند ماه کار خود را شروع کرده است، اضافه کرد: یک هیئت نظارت برای ریاست جمهوری، انتخابات شورا و مجلس تشکیل شده است.

Share