شعبدۀ خاورمیانه با کسب 4 کرسی توسط حزب منصور عباس؛

یک سیاستمدار مسلمان، سرنوشت دولت اسرائیل را مشخص می‌کند؟

رئیس‌ جمهوری اسرائیل فردا با رهبران احزاب ملاقات می‌کند تا این کشور را از بن‌بست سیاسی خارج کند. بعضی از رسانه‌ها می‌گویند که منصور عباس، رهبر یک حزب عرب اسلامگرا، کسی است که می‌تواند به این بن‌بست پایان دهد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، انتخابات اخیر اسرائیل نتیجه قاطعی به همراه نداشت و حالا بنیامین نتانیاهو و مخالفانش مجبور شده‌اند در تحولی نامحتمل بر سر جلب حمایت یکی از احزاب عرب اسرائیل با یکدیگر رقابت کنند، چرا که تشکیل دولت ائتلافی بدون شرکت این حزب به نظر غیرممکن می‌رسد.

بی بی سی نوشته که در این انتخابات نه نتانیاهو و متحدانش موفق به کسب اکثریت کرسی‌های مجلس ۱۲۰ نفره شدند و نه مخالفان او، و هر دو طرف برای جلب حمایت دیگر نمایندگان به تکاپو افتاده‌اند تا بلکه رئیس‌جمهوری اسرائیل هفته آینده از آن‌ها بخواهد که برای تشکیل دولت ائتلافی اقدام کنند.

برخی از کرسی‌های کلیدی در اختیار “فهرست متحد عربی” است، گروهی از اسلامگرایان که رهبرش منصور عباس هیچ تعهدی به دو طرف نداده است و می‌خواهد از اهرمی که در دست دارد برای حل مشکلات اساسی اعراب اسرائیل استفاده کند، از جمله جرائم خشونتبار و محدودیت در ساخت‌وساز.

در همین راستا احمد زیدآبادی در یادداشت کوتاهی نوشت:

شعبدۀ خاورمیانه!

این تصویر منصور عباس، رئیس حزب عربی راعم و یکی از رهبران جنبش اسلامی در اسرائیل است که در انتخابات پارلمانی اخیر آن کشور، چهار کرسی کنست را به دست آورده است.
همین چهار کرسی، منصور عباس را در موقعیتی قرار داده است که می‌تواند با پیوستن به یکی از دو بلوک اصلی قدرت در اسرائیل، در تعیین نخست وزیر و کابینۀ آینده نقشی اساسی ایفاء کند.
منصور عباس ائتلاف با هر یک از دو بلوک از جمله بلوک راستگرا به رهبری نتانیاهو را رد نکرده و خواهان مشارکت فعال عرب‌های اسرائیل در امور سیاسی آن کشور است.
در همین حال، آنتونی بلینکن وزیر خارجۀ آمریکا در تماس با گابی اشکنازی همتای اسرائیلی خود به او یادآور شده است که فلسطینی‌ها باید از همان میزان آزادی و دمکراسی و رفاه و امنیتی که اسرائیلی‌ها برخوردارند، برخوردار شوند.
حرف دلپذیری است، اما باید دید دولت بایدن برای عملی شدن آن، چه گام‌های مشخصی برمی‌دارد.

Share