روند رسیدگی به بودجه ۱۴۰۰، تخلف آشکار بود

کوچکی نژاد شاکی شد؛ روش هیئت رییسه مجلس یازدهم غیر قانونی است

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: روش هیئت رییسه مجلس یازدهم غیر قانونی است، بسیاری از اقداماتی که توسط هیئت رییسه انجام می گیرد با بی اعتنایی و بی توجهی به آیین نامه همراه است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، به نقل از برنا، «جبار کوچکی نژاد»، عضو کمیسیون برنامه و بودجه و نماینده مردم رشت در مجلس در رابطه با عملکرد هیئت رییسه مجلس یازدهم گفت: روش هیئت رییسه مجلس یازدهم غیر قانونی است، بسیاری از اقداماتی که توسط هیئت رییسه انجام می گیرد با بی اعتنایی و بی توجهی به آیین نامه همراه است، مجلس باید جلوی هزینه های غیرقانونی هئیت رییسه را بگیرد زیرا در غیر این صورت مجلس دچار مشکلات و گرفتاری هایی خواهد شد.

او ادامه داد: طرح های دو فوریتی حق نمایندگان است و کسی نمی تواند این حق را از آنها سلب کند، در روند رسیدگی به بودجه ۱۴۰۰، تخلف هیئت رییسه آشکار بود. مجلس محل قانون گذاری و اجرای قانون و آیین نامه است نباید تخلفی صورت بگیرد، رییس و اعضای هیئت رییسه تفاوتی با سایر نمایندگان ندارند، گزینشی عمل‌ کردن و به حاشیه راندن مجلس و صرفا یک تیم را به متن آوردن، کار درستی نیست.

نماینده مردم ‌رشت در پاسخ به این سوال که در ابتدای آغاز به کار مجلس و شکل گیری کمیسیون ها شاهد زمزمه های مبنی بر استیضاح هیئت رئیسه مجلس بودیم آیا با توجه به انتقادهای کنونی ممکن است چنین اتفاقی‌مجدد رقم بخورد، مطرح کرد: نمایندگان اگر همچنان بی اعتنایی هیئت رئیسه به اخطارها و تذکرها را شاهد باشند قطعا استیضاح یک روش محکم تری جهت حذف خودکامگی تعدادی در مجلس است؛ استیضاح یک روشی است که می تواند هیئت رئیسه را یا از کار برکنار کند و یا وادار به عمل به قوانین داخل مجلس کند.

او افزود: در روند رسیدگی به بودجه به همراه تعدادی از نمایندگان پیشنهاداتی را مطرح کردیم که رای می آورد ولی پس از دو ساعت هیئت رئیسه خلاف آیین نامه عمل کرد و گفت نیاز به دو سوم آرا دارد در حالی که آنچه که در مجلس رای بیاورد، هیچ شخصی در کشور نمی تواند آن را لغو کند الا خود مجلس.

کوچکی‌ نژاد گفت: متاسفانه شاهد تخلفاتی از سوی هیئت رییسه هستیم مجلس یک روند درست را در قانون گذاری طی نمی کند. شاهد تبعیض هایی از سوی هیئت‌ رییسه هستیم که عوارضی را برای مجلس به همراه دارد. هیئت رئیسه باید روند کنونی خود را اصلاح کند. عمری به پایان کار این هیئت رییسه باقی نمانده است.

نماینده مردم گیلان افزود: هیچ جلسه ای تاکنون برگزار نکرده اند که شنونده انتقادات باشند، حتی پیرامون استیضاح هایی که به هیئت رییسه تقدیم شده هم جلسه ای برگزار نشده است و با لابی گیری هایی مواجه شدیم. هیئت رییسه مایل به برگزاری جلسه نیست.

Share