روحانی: راه حل مشکلات پیچیده کشور فقط اصل 59 قانون اساسی است

واکنش قالیباف به پیشنهاد روحانی برای برگزاری رفراندوم

رییس مجلس شورای اسلامی به پیشنهاد رییس جمهور مبنی بر برگزاری رفراندوم درباره موضوعات مختلف واکنش نشان داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، محمدباقر قالیباف در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «‏زمانی می‌گفتند مجلس کاره‌ای نیست و نمی‌تواند تغییری ایجاد کند.

با فعالیت مجلس یازدهم، هم صنعت هسته‌ای مجدد به راه افتاد و مقدمات رفع تحریم‌های آمریکا فراهم شد و هم ظرفیت بحران‌سازی لایحۀ بودجه در حد توان دولت مهار شد.

حالا می‌گویند چرا مجلس تصمیمات مهم را بگیرد؟

رفراندوم لازم است.»

وی در توییتی دیگر نوشته است: «این بدان معنی است که با لطف خدا، مجلس توانسته است خواسته‌ها و ارادۀ مردم را محقق کند و با استفاده از ظرفیت‌های مغفول‌ماندۀ قانونی خود، قدرت قوۀ مقننه را احیا کند.

فارغ از حواشی و جنجال‌ها، مجلس یازدهم آمادۀ برداشتن گام‌های بلندتری است.»

روحانی چه گفته بود؟

رئیس جمهوری در جلسه هیات دولت، از جمهوریت، اسلامیت و ایران به عنوان سه پایه و رکن اصلی نظام جمهوری اسلامی نام برد و افزود: بار دیگر تاکید می‌کنم، راه حل مشکلات پیچیده کشور فقط اصل ۵۹ قانون اساسی است. اگر یک مساله پیچیده هست، دائم به هم می‌پیچیم، این به آن می‌گوید، او به این می‌گوید، این از آن انتقاد می‌کند، او از این انتقاد می‌کند، راه حلی جز اصل ۵۹ قانون اساسی وجود ندارد. مگر ما به ۱۲ فروردین افتخار نمی‌کنیم؟ ۱۲ فروردین چیست؟ یک همه پرسی است، مگر غیر از این است؟ ۱۲ فروردین چیست؟ یک رفراندوم است. مگر ما به این قانون اساسی افتخار نمی‌کنیم؟ قانون اساسی با چه تثبیت و نهایی شد؟ با رفراندوم، با رای مردم. قانون اساسی تجدیدنظر شده و بازنگری شده چطور تثبیت شد؟ باز هم با رفراندوم، باز با آرای مردم، قانون اصل نظام، قانون اساسی، همه با همه پرسی و رفراندوم انجام گرفته است.

البته ما کشور سوئیس نیستیم که ۱۰۰ هزار نفر یک درخواستی را امضا کنند و دولت مجبور شود که رفراندوم برگزار کند. در کشور سوئیس ۱۰۰ هزار نفر اگر امضا کنند و بگویند این موضوع باید به رفراندوم گذاشته شود، دولت باید آن را به رفراندوم بگذارد.

من از رئیس جمهور سوئیس در یک سفری سوال کردم و گفتم شما مشکل ندارید؟ گفت نه، اگر مردم تصمیم گرفتند به ما گفتند ما در این مساله رای می‌خواهیم، ما به رای می‌گذاریم و هر چه مردم بخواهند همان می‌شود. خیلی راحت بود و گفت ما مشکلی نداریم با این که بخواهیم اینها را عملی کنیم. پرسیدم سالانه چند بار این کار را می‌کنید؟ پاسخ داد که بعضی‌وقت‌ها دو بار، بعضی وقت‌ها مثلا سالی یک بار، بعضی‌وقت‌ها دو سال طول می‌کشد. دیگر وابسته به این است که مردم چه بخواهند، از مسائل کوچک تا مسائل بزرگ، این مساله ممکن است مربوط به حقوق زنان باشد که یک مساله بسیار مهم است، ممکن است، مربوط به یک اتوبان بشود که از این منطقه اتوبان بگذرد یا نه، مردم بیایند ۱۰۰ هزار نفر امضا کنند و بگویند باید این موضوع را به رای عمومی بگذاریم.

ما مثل آنها نمی‌خواهیم، کشور ما متفاوت است و فرق می‌کند، اما قانون اساسی به ما گفته در مسائل مهم سیاسی، در مسائل مهم اقتصادی، در مسائل مهم اجتماعی، در مسائل مهم فرهنگی چهار موضوع را قانون اساسی در اصل ۵۹ ذکر کرده است، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و گفته است در این چهار بخش اگر یک مساله بسیار مهمی وجود داشت، آن وقت ممکن است قانونگذاری از طریق مجلس شورای اسلامی نباشد و از طریق همه‌پرسی باشد. اتفاقا من سال‌هاست می‌اندیشم، چهار سوال اصلی در این چهار مساله وجود دارد، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، چهار مساله مهم، البته می‌شود ۸ مساله کرد، اگر یک رفراندوم گذاشته شود و این چهار مساله نوشته شود، آری و نه است و می‌گوییم این اینطوری است آری یا نه؟ یا هر سبک دیگری، ممکن است رفراندوم به سبک دیگری باشد، تمام دعواها و مشکلات جناحی، حزبی، بعضی‌ها با حسن‌نیت هم می‌گویند نه اینکه غرض داشته باشند و طور دیگری معتقد هستند که به هر حال چه کار باید بشود؟ خیلی راحت با یک رفراندوم، همانطور که وزیر کشور که انتخابات برگزار می‌کند، یک بار هم یک همه پرسی برگزار کند. خیلی راحت، سوالات مشخص، البته به همان ترتیبی که قانون اساسی مشخص کرده، سیر آن همانجا باید انجام بگیرد.

Share