مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان خبر داد:

نخستین دستگاه دروگر سنبل آبی تولید داخل در گیلان رونمایی شد

مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان گفت: برای نخستین‌بار در کشور دستگاه دروگر سنبل آبی با همت و تلاش جوانان دانش آموخته در صنایع دریایی شهید تمجیدی گیلان ساخته شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایرنا، ساسان کفایی روز چهارشنبه در آیین رونمایی از این دستگاه که با حضور مقامات کشوری و استانی در صنایع دریایی شهید تمجیدی در بندر انزلی برگزار شد، افزود: جوانان ساعی و تحصیل‌کرده صنایع دریایی شهید تمجیدی در انزلی با حمایت اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان توانستند این دستگاه را طی مدت شش ماه با هزینه کمتر از نصف قیمت نمونه مشابه خارجی آن بسازند و با ساخت آن (نمونه خارجی این دستگاه ۹۰ هزار دلار قیمت دارد) در شرایط تحریم، بالغ بر ۵۰ درصد از لحاظ ارزی صرفه جویی کنند.

وی با اشاره به اینکه این دستگاه در تست‌های اولیه نظر کارشناسان را جلب کرده است، تاکید کرد: دستگاه مذکور با کیفیتی هم‌تراز با نمونه خارجی موجود، توان جمع آوری سنبل آبی را از سطح تالاب‌های استان دارد.

وی بیان کرد: گیاه غیربومی و مهاجم سنبل آبی در سال ۱۳۹۰ وارد بوم‌سازگان‌های آبی استان شده و در حال حاضر ۱۸ پهنه آبی در ۱۱ شهرستان با مساحتی بالغ بر شش هزار و ۶۷ هکتار را آلوده کرده است و بیم آن می‌رود زیستگاه‌های آبی بیشتری در این استان به این گیاه مهاجم آلوده شود.

کفایی به اقدامات مناسبی که برای حذف سنبل آبی در برخی مناطق آلوده استان انجام گرفته شده اشاره کرد و افزود: با توجه به وسعت زیاد مناطق آلوده به ویژه در تالاب بین‌المللی انزلی و قدرت تکثیر بالای این گیاه خرید یا ساخت دستگاه دروگر را در اولویت برنامه‌های این سازمان قرر داد تا به صورت مکانیکی و با سرعت بیشتری با این گیاه مقابله شده و آن را از پهنه‌های آبی کشور حذف کنیم.

وی با تاکید بر منویات مقام رهبری در سالی که به شعار تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها مزین شده است، گفت: با پیگیری اداره کل حفاظت محیط زیست، اراده سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور و استانداری گیلان، از قابلیت و توانمندی داخلی به وی‌ژه صنایع دریایی شهید تمجیدی در ساخت این دستگاه دروگر استفاده شد.
بر این اساس اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان در سال ۹۹ با امضاء قراردادی با صنایع دریایی شهید تمجیدی، ساخت دستگاه دروگر سنبل آبی را با استفاده از توان و دانش متخصصین داخلی در دستور کار خود قرار داد و برای نخستین‌بار در کشور این دستگاه در صنایع دریایی شهید تمجیدی در استان گیلان ساخته شد.
ورود فاضلاب‌ها به تالاب انزلی از جمله تهدیدهایی است که تالاب با آن مواجه است؛ بیشتر فاضلاب‌های شهرستان‌های رشت و صومعه سرا و انزلی وارد این تالاب می‌شود و علاوه بر ایجاد مشکلات بهداشتی و ورود مواد شیمیایی مختلف به این تالاب و بازگشت آن به چرخه زندگی مردم، آثار زیان باری در حیات تالاب بر جای می‌گذارد.

علاوه بر ورود پسماندها و رسوبات و فاضلاب‌ها به تالاب پسروی آب خزر باعث کاهش شدید عمق تالاب بین المللی انزلی شده و طی سالهای گذشته این تالاب را با مشکل جدیدی به نام گیاهان مهاجم آزولا و سنبل آبی مواجه کرده است.
سنبل آبی یکی از ۱۰ گونه گیاهان مهاجم دنیاست که وقتی وارد اکوسیستم آبی می‌شود ظرف مدت دو هفته می‌تواند جمعیت خود را به میزان دو برابر افزایش داده و یک بوته با ۲۰ گل می‌تواند سه هزار دانه تولید کند و هر دانه آن بین پنج تا ۲۷ سال می‌تواند زنده بماند.

تالاب بین المللی انزلی ۲۵هزار هکتار مساحت دارد که بیش از ۸۰ درصد (۱۹هزار هکتار) از پهنه این تالاب در حوزه سرزمینی شهرستان بندرانزلی واقع است و با وجود اینکه در سال ۱۹۷۵ جزو اولین تالاب‌های ثبت شده در فهرست کنوانسیون بین المللی رامسر بود ولی متاسفانه در سال ۱۹۹۳ در فهرست تالاب‌های در معرض نابودی قرار داده شد و در این میان امروز سنبل آبی از جمله عوامل تهدید کننده جدی این تالاب است.

Share