در دیدار رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه با استاندار آستراخان روسیه مطرح شد:

توسعه شبکه زیرساخت‌های حمل و نقل گیلان و آستراخان برای آینده تجارت این دو استان

دردیدار رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه با استاندار آستراخان روسیه مطرح شد: توسعه شبکه زیرساخت های حمل و نقل گیلان و آستراخان برای آینده تجارت این دو استان.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا،رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه با ایگور بابوشکین استاندار آستراخان در دفتر کار وی دیدار و به گسترش روابط دو طرف تاکید کرد. در این دیدار که طرفین به ایجاد راهکارهای مشترک و تسهیل روابط تجاری برای گسترش فعالیت‌های اقتصادی پرداختند، تاکید به توسعه شبکه زیرساختی در بخش حمل و نقل دریایی و لجستیکی از موضوعات مهم دیگری برای آینده تجارت دو استان بود، که مورد گفتگو قرار گرفت.

بنا به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی گیلان، در این دیدار که آقای مهدی آکوچکیان سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در آستراخان نیز حضور داشتند طرفین راههای گسترش روابط تجاری و اقتصادی بین دو کشور را مورد بررسی قرار دادند.

ایگور بابوشکین استاندار آستراخان روسیه ضمن ابراز خرسندی از توسعه روابط میان ایران و روسیه و خصوصا استان‌های گیلان و آستراخان که دارای روابط اقتصادی و بازرگانی قدیمی با یکدیگر هستند اظهار کرد: در شرایط سخت فعلی حجم تجارت آستراخان با ایران در سطح قابل‌قبولی قرار دارد و این حجم از تجارت می‌تواند دامنه فعالیت بیشتری را به همراه داشته باشد که برای رسیدن به این هدف تلاش خواهد شد.
استاندار آستراخان روسیه از ساخت سرای تجاری ایرانیان در آستراخان و نصب مجسمه عمرخیام توسط طرف ایرانی بسیار تشکر کرد و اضافه کرد: بیشترین ارتباط ما با استان گیلان است، از این جهت تجارت با گیلان برای آستراخان دارای اهمیت است.
استاندار آستراخان پیشنهاد ایجاد مرکز لجستیکی ایران در منطقه ویژه اقتصادی لوتوس آسترخان را مطرح کرد و افزود: مرکز لجستیکی ایرانی در منطقه لوتوس می‌تواند گسترش فعالیت‌های اقتصادی و تجاری ما را با گستردگی بیشتری از تجارت روبرو کند.
در ادامه این جلسه هادی تیزهوش تابان رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه و رییس اتاق بازرگانی گیلان از طرف روسی بخاطر صدور مجوز برای هیات ایرانی در شرایط پاندمی کرونا ویروس جهت سفر به روسیه قدردانی کرد و گفت: در شروع تهاجم ویروس کرونا اکثر کشورهای همسایه مرز خود با ایران را بستند، اما روسیه مرزهای زمینی، دریایی و هوایی را با ایران باز نگه داشت و این مسئله باعث شد حجم تبادلات تجاری ما افزایش یابد.
رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه اظهار کرد: قرار است یک شرکت ایرانی بخشی از طبقه اول سرای تجاری ایرانیان در آستراخان را برای فروش کالاهای ایرانی به شکل خرده‌فروشی و عمده‌فروشی تأسیس نماید.
رییس اتاق بازرگانی گیلان با اشاره به اینکه این شرکت هم‌اکنون در حال ارسال کالاها به روسیه است نوید داد: در آینده نزدیک راه آهن رشت به بندر کاسپین متصل خواهد شد که در این راستا کشتی‌های رو-رو باید در مسیر دریای کاسپین فعال‌تر عمل نمایند.
به گفته تیز هوش تابان منطقه آزاد انزلی و منطقه ویژه اقتصادی لوتوس روابط خوبی دارند و این دو منطقه می‌توانند در گسترش روابط دو کشور تاثیرگذار باشند.
وی از نوزدهمین اجلاس شورای بین‌المللی کشورهای حاشیه خزر که اسفند ماه سال ۹۹ بشکل ویدئوکنفرانس برگزار گردید را به عنوان یک اجلاس مهم برای توسعه روابط اقتصادی و رفع موانع تجاری بین کشورهای عضو که در آن مشکلات پیش رو هم شناسایی و برای رفع آن توافقاتی صورت گرفت پرداخت و ادامه داد:
اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه و اتاق بازرگانی آستراخان روسیه از موسسین آن هستند.
هادی تیز هوش تابان به ضرورت همکاری سیستم بانکی روسیه برای نقل و انتقال پول پرداخت و یادآور شد: از سیستم بانکی روسیه انتظار مساعدت بیشتری برای اعمال همکاری‌های پولی و بانکی هستیم.
در این دیدار رییس اتاق بازرگانی گیلان از طرف استاندار گیلان، از استاندار آستراخان برای سفر به گیلان دعوت بعمل آورد.
مهدی آکوچکیان سرکنسول جمهوری اسلامی ایران نیز گفت: قدم‌های بسیار خوبی برای توسعه روابط بین دو کشور برداشته شده است که نتایج این کارها در آینده بدست خواهد آمد.
در پایان آقای بابوشکین استاندار آستراخان روسیه دعوت آقای زارع استاندار گیلان را برای سفر به استان گیلان پذیرفتند و ابراز امیدواری نمودند با فراهم شدن شرایط در آینده نزیک به استان گیلان سفر کاری داشته باشند.

Share