تشریح برنامه های هفته فرهنگ و هنر انقلاب؛

آثار حوزه هنری گیلان رونمایی می شود | از جمعه سیاه لاهیجان تا کتاب تکاور ویژه

محمد پورحلم با اشاره به آغاز هفته فرهنگ و هنر انقلاب اظهار کرد: هنرنمایی بعدازآنقلاب به لحاظ قالب و محتوا متفاوت از قبل از انقلاب بوده و هنرمندان با خلاقیت‌های خود دگر خواهی را به‌جای من خواهی گسترش دادند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، معاون حوزه فرهنگی و هنری استان گیلان در جمع خبرنگاران با اشاره به تاریخ حوزه هنری بعد از انقلاب گفت: هنر و ادبیات انقلاب فرقی با هنرهایی دیگر دارد و آن هم به نوعی دگرخواهی آن است و نماد و نمود آن را در ایثار و شهادت می توان دید.

محمد پورحلم با اشاره به اینکه بعد از جنگ تاریخ شفاهی بیشتر ظهور و بروز کرده، گفت: بسیاری از هنرها از دیرباز بودند اما تاریخ شفاهی از هنرهایی است که بعد از انقلاب و جنگ نمود پیدا کرده و یکی از شاخصه های انقلاب اسلامی شده است.

وی با بیان این مطلب که هفته فرهنگ و هنر انقلاب به مناسبت شهادت شهید آوینی در تاریخ ۲۰ فروردین نام گذاری شده است، گفت: گیلان نیز همزمان با سراسر کشور در این هفته برنامه های متعددی برگزار می کند.

پور حلم با اشاره به شخصیت کامران زاده یادآور شد: این چهره تاریخی گیلان از معدود کسانی بودند که در طول تمامی استانداران اوایل انقلاب تا دوران آقای سالاری حاضر بوده و از کارهایی که در این هفته صورت می گیرد انتشار سه کتاب در مورد انقلاب است که اولین کتاب از خاطرات حاج حمید کامران زاده با عنوان به همین سادگی که این کتاب شناسنامه گیلان در مورد تاریخ جنگ را بیان می کند. کتاب دوم تکاور ویژه و سومین کتاب با عنوان جمعه سیاه لاهیجان درباره خاطرات هفتم شهریور ۱۳۲۰ است.

معاون فرهنگی حوزه هنری گیلان از رونمایی کتاب “تکاور ویژه” که خاطرات تکاور دریایی «محمد ویژه نواز» در هفته‌ پیش رو خبر داد و افزود: ویژه نواز در مقاومت ۳۴ روزه خرمشهر حاضر بود و گیلانی‌ها در تنها گردان رزمی منسجم در خرمشهر حضور داشتند و نیروهای زیادی از گردان دلاوران گیلانی بودند.

وی به انتشار کتاب دیگر با عنوان جمعه سیاه لاهیجان که خاطرات کسانی در سال ۱۳۲۰ شاهد عینی بمباران شوروی و قوای متفقین در لاهیجان بوده و ۱۹ نفر در لاهیجان شهید شدند اشاره کرد و گفت: در مورد شهدای رشت در آن‌ سال‌ها غفلتی صورت گرفته، ما باید سال‌ها پیش به سراغ شاهدان عینی می‌رفتیم و تاریخ آن‌ روزها را مکتوب می‌کردیم، در سال ۱۳۲۰ طی بمباران بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ نفر شهید شدند و باید در تاریخ ثبت می‌شد.

وی با اشاره به این مطلب که در ۲۰ فروردین برنامه ها آغاز می شود، اظهار داشت: این برنامه با عنوان صبح خاطره در مزار شهدا برگزار می شود که در این روز چند تن از عزیزان ۸ سال دفاع مقدس و پژوهشگران جنگ در این مراسم خاطرات خود را بیان خواهند کرد.

معاون حوزه هنری استان گیلان با بیان این مطلب که از کارهای دیگر این هفته رونمایی از ۲۰ اثر منتشر شده در یکسال گذشته است، افزود: این کتابها شامل جلد سوم از تاریخ گیلان، ایستاده در زمان، عشق شیرین مربوط به سرباز ایرانی اسیر شده در دست بعثی ها، تجلی مفاهیم اسلامی در مجسمه سازی، ماه و مهر، سه شاعر شهید جنگل، گزارشی به آینده مربوط حوادث شیلات در سال ۱۳۵۸،”گیلان شهرها” که این کتاب عکس محور و به سه زبان فارسی و انگلسی و روسی است و کتاب دیگر “جنبشی که به انقلاب تبدیل شد “و این کار نسبت به کارهای دیگر بسیار به واقعیت و موشکافانه تر نهضت جنگل پرداخته است. کتاب دیگر” پیشه های رو به فراموشی “و کتاب دیگر با عنوان پوسترهای سینمای اتقلاب از جامع ترین کتاب ها در این حوزه ها خواهد بود. کتاب بعدی فهرست نسخه خطی دانشوران ایران، کتاب دیگر هومن یوسفدهی با عنوان کاشف السلطنه از ورود چای تا چگونگی کشت این محصول در گیلان می پردازد. کتاب دیگر آیین ها سوگواری های گیلان و همچنین کتابی با زبان گیلکی “رای فاندرم” مجموعه شعر طنز است و کتاب بعدی تاریخ صنعت چای گیلان است.

وی ادامه داد: در همان روز از پرتره محمد تقی نیر ابوالقاسمی از پژوهشگران برتر استان رو نمایی خواهد شد و به عنوان پدر پژوهش گیلان است و همچنین در این روز از احمد علی دهقانی تعزیه خوان قدیمی تحلیل خواهد شد.

پورحلم در ادامه اظهارات خود یادآور شد: امسال موشن گرافی در زمینه پسماند انجام خواهد شد زیرا یکی از معضلات ما مسئله پسماند است و همچنین تولید چند نماهنگ در دست تولید است. در زمینه موسیقی کتاب موسیقی تالشی در حال چاپ است و همچنین آوا و نواهای گیلان مجموعه ۶۰ سی دی است که امسال به طور جامع به زودی انتشار داده می شود. این مجموعه تضمین کننده موسیقی گیلان است. آلبوم دیلمون با صدای محمود فرضی نژاد در دست کار است، همچنین آلبوم از نقاشان گیلان منتشر خواهد شد، انتشار ۱۰۰ عکس و ۱۰۰ فیلم سینمای دفاع مقدس که عکس محور است همچنین تاریخ تائتر لنگرود در دست انتشار است.

وی گفت: ۲۳ فروردین ساعت پنج عصر برنامه رونمایی کتاب‌های منتشرشده است.

پورحلم همچنین از فراخوان تولید نمایشنامه در خبر داد و بیان کرد: نمایشنامه‌ها بر اساس تاریخ‌های شفاهی یکی از منابع مهم فیلم‌سازان دنیاست که در ایران باوجود فعالیت افرادی مانند خانم آبیار و آقای حاتمی کیا، فعالیت شایان توجهی صورت نگرفته و جا دارد کارهای بیشتری در این حوزه انجام بگیرد.

معاون حوزه هنری استان گیلان در پایان اظهار داشت: ۴۵۰ اثر از سال ۸۶ تا به الان از حوزه هنری انتشار داده شده است و حوزه هنری گیلان در زمینه تولید کتاب و موسیقی در کشور برتر است.

Share