مدیرکل بنیاد مسکن گیلان خبر داد:

صدور ۱۷۰ هزار سند مالکیت روستایی در گیلان | طرح‌های هادی ۸۰۰ روستا بازنگری می‌شود

اکبرزاده با بیان اینکه تاکنون ۱۷۰ هزار سند مالکیت روستایی در گیلان صادر شده است گفت: در سال ۱۴۰۰ معادل ۸۰۰ طرح هادی در گیلان بازنگری و اراضی زراعی و باغی از آن خارج می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، محمد اکبرزاده در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری تقویت رویکرد توسعه و عمران روستاها با دیدگاه معیشت محور را هدف این نهاد در سال ۱۴۰۰ خواند و عنوان کرد: ۲۱ فروردین سال ۱۳۵۸ سالروز فرمان حضرت امام خمینی(ره) و افتتاح حساب ۱۰۰ و تاسیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است و اساس و بنیاد این نهاد هم بر مشارکت مردمی استوار است.

مدیرکل بنیاد مسکن گیلان جمعیت استان را طبق سرشماری سال ۱۳۹۵ حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر اعلام کرد و با بیان اینکه تقریبا ۴۰ درصد این جمعیت یعنی یک میلیون نفرشان در ۲ هزار و ۷۰۰ روستای استان زندگی می‌کنند تصریح کرد: گیلان ۲ هزار و ۲۰ روستای بالای ۲۰ خانوار دارد، از طرفی طبق طرح توسعه، همه روستاها باید طرح هادی داشته باشند.

وی با بیان اینکه گیلان از حیث تهیه طرح هادی با شاخص ملی برابری می‌کند، اجرای این طرح در ۵۰ درصد روستاهای استان را مورد اشاره قرار داد و ابراز داشت: ما در اجرای طرح هادی روستایی چهاردرصد از شاخص ملی عقب‌تر هستیم و امسال یکی از سیاست‌های بنیاد مسکن استان گیلان، ارتقاء این شاخص و رسیدن به سطح ملی است.

مدیرکل بنیاد مسکن گیلان با بیان اینکه هدف طرح‌های هادی حفظ اراضی زراعی و باغی است تعیین کاربری اراضی را متناسب با نیاز روستائیان اعلام کرد و گفت: از فروردین سال ۱۳۹۹ در گیلان با جریان خرید و فروش اراضی زراعی، باغی و روستایی مواجه شدیم که در این استان به نسبت سایر استان‌های دیگر شدت مضاعفی پیدا کرد.

اکبرزاده با بیان اینکه از ۲ هزار و ۲۰ روستای گیلان هم‌اینک در ۷۹۰ روستای استان بازنگری در طرح‌های هادی اتفاق افتاده است اضافه کرد: طرح‌های هادی بر سکونتگاه‌های روستایی منطبق شده‌اند و با اجرای بازنگری کلیه اراضی زراعی و باغی از آن خارج شده از طرفی در سال ۱۴۰۰ معادل ۸۰۰ طرح هادی دیگر را بازنگری و اراضی زراعی و باغی را از آن خارج می‌کنیم.

وی سهم بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در اجرای طرح اقدام ملی مسکن را هم برشمرد و گفت: ساخت هزار و ۵۷۰ واحد مسکونی در قالب اجرای طرح اقدام ملی مسکن در ردیف سیاست‌گذاری‌های بنیاد مسکن استان گیلان قرار گرفته است و امسال نیز پس از ابلاغ برنامه‌ها ساخت هزار و ۵۰۰ واحد جدید را در دست اقدام خواهیم داشت.

مدیرکل بنیاد مسکن گیلان در ادامه روند صدور اسناد مالکیت روستایی در استان را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: بنیاد مسکن از ابتدای صدور اسناد مالکیت روستایی در سال ۸۴ تاکنون بالغ بر ۱۷۰ هزار سند را با همکاری اداره ثبت اسناد و املاک صادر کرده و تحویل مردم داده است.

اکبرزاده با تاکید بر اینکه به دو علت روند صدور سند مالکیت روستایی کند شده است افزود: ما نمی‌توانیم در سال بیش از ۱۰ هزار سند مالکیت صادر کنیم دوم اینکه سالی حدود ۳۵ هزار تقاضا برای دریافت این اسناد مالکیت ارائه می‌‌شود در حالی‌که ظرفیت‌های ما در این بخش محدود بوده و همین دو عامل موجب کاهش سرعت صدور اسناد مالکیت روستایی شده است.

وی با بیان اینکه کاهش زمان و افزایش روند صدور اسناد مالکیت روستایی از جمله اهداف اجرای طرح کاداستر محسوب می‌شود خاطرنشان کرد: امیدواریم با اجرای طرح کاداستر که امسال تمام می‌شود زمان صدور اسناد مالکیت روستایی در گیلان به یک سوم تقلیل پیدا کند از طرفی همین‌جا اعلام می‌کنیم که هیچ روستایی برای دریافت تسهیلات مسکن نیازی به ارائه سند ندارد.

Share