پس از انتشار گزارشی صورت گرفت:

«دودخانه» موبندان ثبت ملی می شود | موقعیت ممتاز لنگرود به عنوان یکی از پنج شهر تاریخی گیلان

پس از انتشار گزارشی با عنوان «دودخانه ای به قدمت ۲۰۰سال/ ۳نسل در کنارهم برای تولید ماهی دودی» در خبرگزاری شبستان، معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان از ثبت ملی این بنای ارزشمند خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از شبستان، «ولی جهانی» با اشاره به بازدید خود و کارشناس میراث فرهنگی از دودخانه روستای موبندان گفت: پس از بازدید از مجموعه تولید ماهی شور و ماهی دودی در روستای موبندان واقع در شهرستان لنگرود، به مالکیت «علی نقی ترابی نیا» این مجموعه با قدمت بیش از ۲۰۰سال واجد ارزش میراثی شناخته شد.

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان افزود: روش تولید ماهی دودی و ماهی شور به این شکل، ویژه خطه شمال ایران است و چنین مجموعه یکپارچه ای که شامل حوضچه های ماهی شور و اتاق های ویژه دودی کردن ماهی باشد، آن هم با قدمت بالا، کم نظیر است و می باید شیوه سنتی دودی کردن ماهی و دودخانه آن به نام گیلان ثبت ملی شود.

وی با اشاره به موقعیت ممتاز شهر لنگرود به عنوان یکی از پنج شهر تاریخی گیلان، اظهار کرد: قرار گیری دودخانه موبندان نزدیک به رودخانه این شهر که به بندر و ساحل چمخاله می رسد، یادآور روزگار درخشان و اقتصاد پررونق این شهر است. بنابراین حفظ چنین بنای ارزشمندی می تواند به توسعه گردشگری این شهرستان کمک کند.

جهانی ادامه داد: ابلاغ پیشنهاد ثبت ملی دودخانه موبندان به مالک ارسال می شود و پس از رضایت مالک این مجموعه ارزشمند ثبت ملی می گردد.

گفتنی است، دودخانه شهرستان لنگرود، در کنار رودخانه روستای موبندان واقع شده است. در این مجموعه که بیش از ۲۰۰سال قدمت دارد، اکنون سه نسل در کنار هم در حرفه دودی کردن ماهی به روش سنتی هستند. این مجموعه شامل ۲۴حوضچه نمک سود کردن ماهی، سه اتاق ویژه دودی کردن با ملات کاه گل و سقف کولش پوش و سردخانه ای ویژه نگهداری ماهی های دودی است. مالکیت این مجموعه در ابتدا متعلق به فردی به‌نام صیادی بوده و پس از فوت وی ۱۸سال پیش، توسط علی نقی ترابی نیا -که پنج نسل در حرفه سنتی ماهی دودی فعالیت داشتند- خریداری شد.

Share