در نامه ای خطاب به وزیر اقتصاد و دارایی؛

درخواست مجمع نمایندگان گیلان برای سرمایه گذاری شرکت ها و هولدینگ های بزرگ در گیلان

بررسی های نشان می دهد شرکت ها و هولدینگ های بزرگ دولتی و شبه دولتی داخلی نه تنها رغبتی به سرمایه گذاری در گیلان نداشته بلکه تعداد اندک واحدهای تولیدی که در این استان مستقر دارند را نیز بلاتکلیف رها کرده اند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، مجمع نمایندگان گیلان از وزیر اقتصاد و دارایی درخواست کردن تدابیر لازم به منظور حضور شرکتهای سرمایه گذاری بخش خصوصی در استان گیلان را فراهم کند.

برادر ارجمند جناب آقای دکتر دژپسند وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی

سلام علیکم

استمرار نام گذاری سال ها توسط مقام معظم رهبری با موضوعات مرتبط با اقتصاد مقاومتی وظیفه مدیران اقتصادی کشور را بیش از پیش سنگین تر و مشارکت جدی تر آنها را در تنظیم برنامه های پیش رو ضروری ساخته است. با این توصیف، استان گیلان با برخورداری از ویژگیهای منحصر به فرد طبیعی، جغرافیایی و زیرساختی از قبیل – برخورداری از موقعیت ممتاز جغرفیایی و قرار گرفتن در مسیر کریدور نوستراک و کریدور تراسیکا؛ – همجواری با کشورهای آسیای میانه از طریق خاکی و آبی؛ – وجود تنها منطقه آزاد تجاری – صنعتی شمال کشور (بندرانزلی و منطقه ویژه اقتصادی در آستارا و لاهیجان، امکانات بندری و کشتیرانی تجاری در بندر انزلی (به عنوان بزرگ ترین بندر حاشیه دریای خزر و سومین بندر بزرگ ایران و آستارا، امکان دسترسی به بازار ۳۰۰ میلیون نفری کشورهای آسیای میانه و قفقاز؛  وجود نیروگاه آبی، بادی، گازی سیکل ترکیبی و شبکه های وسیع توزیع و انتقال برق در استان بطوریکه استان گیلان در تولید برق مکان پنجم و در صادرات برق مکان دوم در بین ۱۶ منطقه کشور را دارا می باشد)؛ اتصال به راه آهن سراسری (قزوین – رشت) همچنین در ادامه این مسیر از طریق مرز آستارا به خط ریلی جمهور آذربایجان متصل خواهد شد. وجود آزاد راه قزوین – رشت و ادامه آن به انزلی و آستارا جهت توسعه محورهای مواصلاتی به ترکیه و اروپا و همچنین جمهوری آذربایجان و قفقاز؛ظرفیت های فوق به علاوه فرصت هایی چون وجود نیروی کار جوان و متخصص این انتظار را ایجاد می کند که سرعت و حجم تشکیل سرمایه در استان بسیار بالاتر از روند موجود باشد.

اما بررسی ها نشان می دهد شرکت ها و هولدینگ های بزرگ دولتی و شبه دولتی داخلی همچون شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی؛ سازمان گسترش و نوسازی صنایع (ایدرو)، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) نه تنها رغبتی به سرمایه گذاری در این استان نداشته بلکه تعداد اندک واحدهای تولیدی که در این استان مستقر دارند را نیز بلاتکلیف رها کرده و اقدام موثری در جهت راه اندازی مجدد و یا افزایش ظرفیت تولیدشان به انجام نمی رسانند. از اینرو، خواهشمند است تدابیر لازم به منظور حضور بیش از پیش سرمایه گذاران بخش خصوصی در این استان اندیشیده شود تا شاهد رشد اقتصادی و بهبود وضعیت معیشتی مردم شریف استان گیلان باشیم.

Share