حمیدرضا ترقی: اصلاح‌طلبان با نامزد اجاره‌ای وارد انتخابات می‌شوند

بعد از رئیسی احتمال اجماع بر قالیباف وجود دارد | اقبال به رئیسی و قالیباف بیش از دیگران است

حمیدرضا ترقی گفت: افرادی که پای صندوق حاضر می‌شوند، بیشتر به آقای قالیباف و رئیسی اقبال نشان می‌دهند زیرا گفتمان این دو یعنی کارآمدی و مبارزه با فساد و عدالت به گفتمان اصلی این روزهای جامعه تبدیل شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از نامه‌نیوز، چندی به انتخابات ریاست‌جمهوری باقی است و لیست بلندبالایی از نامزدهای اصلاح‌طلب در میان است از آن سو در میان اصولگرایان مشاهده می‌شود که دو نام یعنی محمدباقر قالیباف و سید ابراهیم رئیسی بیش از دیگران به چشم می‌خورد؛ دو شخصیتی که در سال۹۶ نیز در انتخابات حاضر شدند که در نهایت قالیباف به نفع رئیسی کنار کشید. حالا و بعد از گذشت چهارسال پرسش این است که آیا این دو بازهم می‌توانند منشأ اجماع نیروهای اصولگرا باشند؟ و آیا این‌بار و بعد از انتقادهای بسیاری که به عملکرد دولت مورد حمایت اصلاح‌طلبان وجود دارد، مردم نسبت به قالیباف یا رئیسی اقبال نشان می‌دهند و اصلاح‌طلبان در انتخابات ۱۴۰۰ شکست خواهند خورد؟

حمیدرضا ترقی در پاسخ به چنین پرسش‌هایی به «نامه‌نیوز» گفت: «در وهله نخست باید بدانیم که هنوز میل بالایی به مشارکت در میان مردم به وجود نیامده است و این شرایط ناشی از وضعیت اقتصادی نامناسب مردم است که شاید تا انتخابات هم حل نشود؛ مگر آنکه در این چند مدت باقی‌مانده دولت گامی اساسی برای حل مشکلات اقتصادی مردم بردارد زیرا یکی از الزامات مشارکت حداکثری وضع مناسبت اقتصادی مردم است؛ بنابراین همچنان میزان مشارکت محل تردید است».

او ادامه داد: «با این وجود افرادی که با همه این شرایط به دلیل نگاه تکلیفی و اعتقادی پای صندوق حاضر می‌شوند، بیشتر به آقای قالیباف و رئیسی اقبال نشان می‌دهند زیرا گفتمان این دو یعنی کارآمدی و مبارزه با فساد و عدالت به گفتمان اصلی این روزهای جامعه تبدیل شده است و دیگر چهره‌هایی که هنوز در پی مذاکره با غربی‌ها و موضوعات سیاسی‌اند اقبالی در میان ندارند».

او درباره جایگاه انتخاباتی اصلاح‌طلبان بیان کرد: «اصلاح‌طلبان هرچه تلاش کردند که بر سر نامزدهای تند و تیز اصلاح‌طلب به توافق برسند، نتوانستند و اکنون به سمت نامزدهای اجاره‌ای حرکت می‌کنند».

این فعال سیاسی درباره اینکه رئیسی و قالیباف چه‌قدر می‌توانند منشأ ایجاد وحدت و اجماع در بین اصولگرایان باشد، تصریح کرد: «حتما آقای رئیسی ظرفیت اجماع‌سازی دارند اما آقای قالیباف هنوز نتوانسته است خود را به عنوان فرد اجماع‌ساز بعد از آقای رئیسی مطرح کند زیرا نیروهایی هستند که خود را در حد آقای قالیباف می‌دانند و به شاید به نفع او کنار نروند. من باور دارم اگر آقای رئیسی نامزد نشود، ممکن است بر آقای قالیباف اجماع شود اما به سختی».

ترقی در پایان درباره  راهکارهای افزایش مشارکت عمومی در انتخابات گفت: «به نظرم تا دو-سه ماه آینده فضا قدری پر شورتر می‌شود. دولت هم باید تلاش کند تا زمینه مشارکت حداکثری را فراهم کند. مردم هم باید هشیار باشند که انتخابات صرفا انتخاب میان این جناح آن جناح نیست، بلکه پیش از اینها دشمنی‌های دشمنان نسبت به نظام اسلامی را دفع می‌کند».

Share