برای جلوگیری از افزایش هزینه های تعمیر چیلر چه باید کرد؟

چنانچه برای این کار به دنبال یک متخصص قابل اعتماد هستید، می توانید برای درخواست اعزام تعمیرکار چیلر ساختمان اقدام نمایید.

یکی از اصلی ترین دغدغه های افراد در زمان درخواست اعزام تعمیرکار به منظور عیب یابی و رفع عیب چیلرهای تراکمی و جذبی، هزینه های گاهاً بالای قطعات مورد نیاز و همچنین دستمزد تعمیرکاران است. در این مطلب روش هایی را به شما معرفی خواهیم کرد که با استفاده از آن ها می توانید هزینه  تعمیر چیلر را به حداقل رسانده و در انتها یک شرکت تاسیساتی معتبر را به شما معرفی می کنیم.

هزینه‌های سرسام آور تعمیر چیلر

با افزایش قیمت دلار و تورم، چیلرهای ساختمانی و خانگی نیز قیمت سرسام آوری پیدا کرده‌اند. این افزایش قیمت روی قطعات یدکی نیز تاثیر گذاشته و هزینه تعمیر این دسته تجهیزات ساختمانی را افزایش چشمگیری داده است. به همین دلیل در صورتی که چیلر ساختمان یا منزل شما خراب شود، باید خود را برای پرداخت یک هزینه سنگین آماده کنید. در این مطلب قصد داریم نکات را به شما آموزش دهیم که با انجام آن‌ها از افزایش هزینه تعمیرات چیلر جلوگیری کنید.

نگهداری چیلر

ترفندهای کاهش هزینه تعمیر

گاهی مواقع لازم نیست که حتما هزینه‌های تعمیر را بعد از تعمیر کاهش دهید. با انجام چند ترفند ساده می‌توان از بروز خرابی‌های رایج جلوگیری کرد. انجام سرویس‌های دوره طبق زمان مشخص و انجام چند ترفند ساده می‌توان از چند خرابی رایج که پیش می‌آید را گرفت.

خرابی‌هایی در چند قطعه گران قیمت به وجود می‌آیند، همگی به چند ایراد ساده در قطعات ارزان قیمتی مثل فیلترها بستگی دارند. بدیهی است که با رفع مشکل در قطعات ارزان‌تر دیگر مشکل جدی برای تجهیزات اصلی ایجاد نمی‌شود. در بخش‌های بعدی مطلب تمامی ترفندها را با جزئیات کامل بررسی می‌کنیم.

نکات مهم در نصب تجهیزات

روش‌های کاهش هزینه تعمیر چیلرهای ساختمانی و خانگی از لحظه نصب تجهیزات آغاز می‌شود. تکنسین‌هایی که وظیفه نصب چیلرها را دارند، باید کار خود را به بهترین شکل ممکن انجام دهند. قطعا با کوتاهی هر یک از این افراد در نصب، قطعا مشکلات بزرگی را برای مصرف کنندگان به وجود بیاورد. به همین دلیل باید این افراد نکات را در نظر داشته باشند.

نصب اتصالات دستگاه با حداکثر دقت

باید بدانید که در قسمت‌های مختلف چیلرها از اتصالات مختلفی برای نصب قطعات مختلف به یکدیگر استفاده می‌شود. اتصالاتی که وظیفه دارند آب، گاز و محلول جاذب را به سایر قسمت‌ها بفرستند. در صورتی که یکی از همین اتصالات یک نقص جزئی داشته باشد، نشتی از آن قسمت شکل خواهد گرفت.

 شاید نشتی اتصالات در نگاه اول مشکل خیلی بزرگی به نظر نرسد، اما به مرور زمان مشکلاتی را ایجاد می‌کنند که قطعا زیان بار هستند. مشکلاتی که از کاهش راندمان چیلر شروع می‌شوند و شاید با توقف کار دستگاه مشخص شود. همچنین با ورود آب یا مایع‌های مختلف به سایر قسمت‌ها، خرابی‌ها زیادی به وجود می‌آید و تعمیر چیلر به امری اجتناب ناپذیر تبدیل می شود.

نصب تجهیزات با ظرفیت غیر استاندارد

یکی از بزرگترین اشتباهاتی که در نصب تجهیزات چیلر صورت می‌گیرد، انتخاب سیستم با ظرفیت نادرست است. اگر تجهیزات مربوط به یک چیلر ساختمانی نسبت به تعداد واحدها و مساحت آن‌ها کمتر باشد، برای خنک کردن هوا، دستگاه سرمایشی مرکزی باید با فشار بیشتری کار کند. فشار بیش از حد هم چیزی به جز ایجاد خرابی‌های قطعات مختلف را به همراه ندارد.

به طور مثال ساکنین برای خنک کردن هوای خانه خود باید همیشه سیستم را روشن نگاه دارند که باعث ایجاد فشار مضاعف به تجهیزات تاسیساتی می‌شود.

ایجاد فشار به تجهیزات تاسیساتی باعث خرابی زودهنگام برخی قطعات خاص خواهد شد. برای مثال اگر یک کندانسور در حالت عادی عمر مفید پنج ساله داشته باشد، اگر در فشار زیادی کار کند بعد دو سال از کار می‌افتد. قطعا چنین اتفاقی یک خرج سنگین روی دوش ساکنین می‌گذارد.

البته توجه کنید که چنین قضیه‌ای کاملا در مورد چیلرهای خانگی نیز برقرار است. پس در انتخاب چیلرهای خانگی هم فضا و توان دستگاه را در نظر بگیرید.

تعمیر چیلر

خاموش کردن در مواقع غیر ضروری

چیلرهای ساختمانی معمولا وظایف خود را در فصل گرم تابستان انجام می‌دهند. با ورود به فصل پاییز که هوا رو به سردی می‌رود، ساکنین ساختمان دیگر نیازی به استفاده از چیلر ندارند، در چنین شرایطی بهتر است که تجهیزات چیلر تا سال بعد کاملا خاموش شوند. البته توجه داشته باشید که این ترفند برای چیلرهای چهار فصل قابل اجرا نیست. با این حال اگر در فصول سرد سال نیازی به استفاده از این وسیله ندارید، باید با کمک تکنسین‌های حرفه­ای تجهیزات را تا سال بعد خاموش کنید.

خاموش کردن چیلرهای ساختمانی باید طبق یک سری اصول فنی انجام شود. در واقع همین اصول ساده هستند که هزینه تعمیر چیلر را کاهش می‌دهند؛ زیرا با انجام این کار به شیوه غیر اصولی در هنگام راه اندازی مجدد چیلر با مشکلات مختلفی مواجه خواهید شد. در هنگام خاموش کردن طولانی مدت چیلرها باید چند نکته مهم مورد بررسی قرار بگیرند که عبارتند از:

  • بررسی تمامی اتصالات دستگاه و برطرف کردن کوچک‌ترین نشتی‌ها
  • کنترل فشار خلاء دستگاه جهت افزایش اطمینان از عدم وجود نشتی
  • تمیز کردن تمامی فیلترهای دستگاه و سه راهی مربوط به صافی‌های فن کویل و برج خنک کن
  • تست کلی سه قسمت مهم اواپراتور، ابزوربر و کندانسور
  • کنترل عملکرد دستگاه در شرایط مختلف جهت بررسی کلی
  • تکمیل چک لیست چیلر با نهایت دقت
  • ثبت کتبی کارهای انجام شده برای تکنسین بعدی و راه اندازی مجدد چیلر

انجام سرویس‌ها دوره‌ای

بدون شک یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار روی کاهش هزینه تعمیر چیلر، سرویس‌های دوره‌ای است. سرویس‌هایی که با پرداخت کمترین هزینه ممکن انجام می‌شوند و جلو خرابی‌های چند میلیونی را می‌گیرند. همیشه دقت کنید که سرویس‌های دوره‌ای مربوط به چیلر ساختمانی شما سر وقت انجام شود. با انجام این کار اگر مشکلی هم در دستگاه وجود داشته باشد، با هزینه کمتری برطرف می‌گردد.

اگر از چیلرهای خانگی برای تنظیم دمای محیط کار یا منزل خود استفاده می‌کنید، باز هم باید به سرویس به موق دستگاه اهمیت ویژه‌ای بدهید. البته چیلرها امروزی با مقایسه دستگاه‌های قدیمی کمتر نیاز به تعمیر و تعویض دستگاه نیاز پیدا می‌کنند. مهم‌ترین کارها در سرویس چیلر به شرح زیر است:

  • بررسی اتصالات از لحاظ نشتی
  • کنترل فیلترها دستگاه
  • چک شدن گاز و مایع جذب چیلر از لحاظ شیمیایی و آنالیز آن‌ها
  • بررسی تمامی سنسورها و قطعات الکترونیکی
  • اندازه‌گیری ولتاژ پمپ‌ها و موتور الکتریکی چیلر
  • کنترل عملکرد تله‌های بخار
  • بررسی دقیق تسمه‌های پمپ‌ها

رعایت نکاتی که در مقالات مرتبط با روش های سرویس چیلر آمده نیز می تواند هزینه های تعمیرات را کاهش دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید به صفحه رفع خرابی چیلر در وب سایت مجموعه تاسیساتی راگاسرد مراجعه کنید.

راه اندازی به شیوه اصولی

حالا که با اهمیت سرویس دوره و خاموش کردن طولانی مدت چیلر آشنا شده‌اید، بهتر است بدانید که راه اندازی دستگاه نیز شرایط خاص خودش را دارد. با راه اندازی اصولی دستگاه می‌توان از برخی خرابی‌ها در سال جدید جلوگیری کرد. تکنسین‌های حرفه‌ای برای راه اندازی مجدد چیلر بعد از یک خاموشی طولانی باید چند نکته مهم را انجام دهند. با بررسی و اجرای تمامی این نکات عملکرد بدون مشکل چیلر برای یک دوره کار سخت تضمین می‌شود. برخی از این نکات عبارتند از:

  • کنترل نصب دستگاه
  • بررسی جریان آب در قسمت‌ها مهم نظیر کندانسور، اواپراتور و ابزوربر و همچنین سوئیچ‌های اینترلاک
  • چک کردن مشعل و عملکرد نحوه کنترل ظرفیت آن
  • اندازه‌گیری سطح خلاء
  • تعویض روغن پمپ وکیوم چیلر
  • ثبت کارهای انجام شده روی چک لیست
  • ثبت کتبی مشکلات و نکات مربوط به عملکرد چیلر برای تکنسین‌های بعدی

چنانچه برای این کار به دنبال یک متخصص قابل اعتماد هستید، می توانید برای درخواست اعزام تعمیرکار چیلر ساختمان اقدام نمایید.

اهمیت استفاده از سرویس کارهای مجرب

شاید اجرای این نکات از افزایش تعمیرات چیلر جلوگیری کند، اما مهارت تکنسین هم بسیار تاثیرگذار است. کافیست که تکنسین در انجام یکی از همین نکات ساده کوتاهی کند تا باز هم در خطر خرابی‌های مشکل ساز قرار بگیرید. همچنین اگر تکنسین در هنگام کار به قطعات دیگر آسیبی وارد کند، در آینده‌ای نچندان دور مجبور به پرداخت هزینه‌های سنگین تعمیر خواهید شد. به همین دلیل بهتر است که از یک تعمیرکار مجرب برای نصب، راه اندازی مجدد و سرویس چیلر خود استفاده کنید.

تعمیر چیلر تهویه گستر راگا

راهی برای دسترسی به بهترین تکنسین‌ها

مجموعه تهویه گستر راگا شرایطی را فراهم کرده تا برای پیدا کردن سرویس کار چیلر دیگر مشکلی نداشته باشد. کافیست با کارشناسان این مجموعه تماس بگیرید تا بهترین سرویس کاران چیلر را به محل مورد نظر شما اعزام کنند.

نکات نهایی: نتیجه مناسب کار حاصل انتخاب تعمیرکار خوب  است

کافی است برخی از ویدئوهای مفید فنی مرتبط با این حوزه را بررسی کنید تا از پیچیدگی و سختی کار مطلع شوید.

تصمیمات صحیح درباره راه اندازی و نگهداری از تاسیسات سرمایشی و گرمایشی و به ویژه چیلر می تواند در دراز مدت به سود شما تمام شده و به کاهش هزینه های تعمیر چیلر ختم شود.

اگر می خواهید از شر هزینه های بالای تعمیرات در امان باشید، باید با هوشمندی تمام به انتخاب یک فرد یا مجموعه منظم و مسئولیت پذیر پرداخته و کار تعمیرات و نگهداری سیستم های چیلر مرکزی ساختمان را به آن ها بسپارید.

توصیه ما به شما آن است که با مراجعه به سایت tahviehgostarraga.com مشکل خود در این زمینه را رفع نمایید و از حضور بهترین تعمیرکاران چیلر بهره مند شوید.

Share