رییس ستاد انتخابات گیلان خبر داد؛

۴۴ نفر بیکار کاندیدای شورای شهر شدند | ثبت نام بیش از ۱۷۳۲ نفر برای حضور در انتخابات

قاسم نژاد با اشاره به اینکه تاکنون ۱۷۳۲ نفر در ۴۴ شهر استان گیلان ثبت نام کردند، اظهار کرد: ۹۰۴ نفر معادل ۵۲ درصد به صورت غیر حضوری و تعداد ۸۲۸ نفر معادل ۴۸ درصد به صورت حضوری ثبت نام کردند

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، رییس ستاد انتخابات استان گیلان در جمع خبرنگاران با تشریح روند ثبت نام داوطلبان انتخابات شورای شهر گفت: انتخابات ریاست جمهوری، شوراها و نیز میان دوره ای مجلس را به عنوان یک کار ملی بزرگ در پیش رو داریم و تقریبا در میانه راه هستیم.

محمود قاسم نژاد با بیان این مطلب که از روز ۲۰ اسفند ماه فرایند ثبت نام آغاز شده، افزود: به چهار روش این ثبت نام انجام شد که سه روش به صورت الکترونیکی بوده که اولین بار در کشور انجام شد و روش چهارم هم به صورت حضوری انجام شد.

وی با بیان اینکه تمدید ثبت نام به صورت حضوری تا ساعت ۲۰ و غیر حضوری نیز تا ۲۴ انجام گردید، گفت: به همین دلیل آمار نهایی نیست و در حال حاضر ۵۸ مورد ثبت نام داریم که فرآیند آنها تکمیل نشده است و تایید نهایی نشدند.

وی ادامه داد: بنا بر این داشتیم با آمار نهایی را اعلام کنیم اما آماری که الان اعلام می شود تا ساعت ۱۵ است و آمار کلی تا ساعت ۱۶ نهایی خواهد شود.

قاسم نژاد با اشاره به اینکه تاکنون ۱۷۳۲ نفر در ۴۴ شهر استان گیلان ثبت نام کردند، اظهار کرد: ۹۰۴ نفر معادل ۵۲ درصد به صورت غیر حضوری و تعداد ۸۲۸ نفر معادل ۴۸ درصد به صورت حضوری ثبت نام کردند و همچنین از تعداد کل تا الان ۱۵۴۸ نفر یعنی معادل ۸۹.۵ درصد آقایان و ۱۸۴ نفر ۱۰.۵ درصد بانوان هستند.

وی در مورد مدرک تحصیلی داوطلبین در شوراهای شهر استان گیلان نیز اظهار کرد: از ۱۷۳۲ نفر داوطلب ۲۰ نفر تحصیلات حوزوی، ۴۰ نفر دکتری، ۴۷۳ نفر فوق لیسانس و ۹۶۷ نفر لیسانس و ۱۶۹ نفر فوق دیپلم، ۵۶ نفر دیپلم و ۷ نفر زیر دیپلم هستند.

رئیس ستاد انتخابات گیلان با اشاره به اینکه مدرک تحصیلی مورد تائید برای ورود به عرصه کاندیداتوری شوراها برای شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر فوق دیپلم اعلام شده بود، گفت: افراد زیر دیپلم و دیپلم، ایثارگر و جانباز هستند.

وی افزود: از تعداد داوطلبین شرکت کننده ۱۴۷ نفر زیر ۳۰ سال هستند و ۲۸۶ نفر بین ۳۰ الی ۳۵ نفر، ۳۲۴ نفر۳۶ تا ۴۰ سال، ۳۳۲ نفر ۴۱ تا ۴۵ سال، ۲۲۱ بین ۴۶ تا ۵۰ سال و ۱۷۷ نفر بین ۵۰ تا ۵۵ سال، ۱۳۳ نفر ۵۵ تا ۶۰ سال، ۲۰۶ نفر ۶۶ تا ۷۰ سال، ۲ نفر ۷۱ تا ۷۵ سال و ۲ نفر بالای ۷۵ سال بود.

وی در مورد وضعیت شغلی داوطلب شوراهای شهر استان گیلان گفت: ۱۳۲ نفر فرهنگی،۴۱۷ نفر کارمند دولت، ۹ نفر پزشک، ۱۵ نفر کشاورز، ۳۳ نفر اساتید دانشگاه، ۵ نفر نظامی، ۱۹۶ نفر بازنشسته، ۶۵۲ نفر شغل آزاد، ۸ نفر روحانی، ۱۱ نفر وکیل دادگستری، ۴۴ نفر بیکار و ۲۱۰ نفر گزینه سایر را انتخاب کردند.

قاسم نژاد در مورد ادیان داوطلبین نیز گفت: ۵۹ نفر معادل ۳.۵ درصد اهل تسنن و ۱۶۷۳ با میانگین ۹۶.۵ درصد شیعه هستند.

وی اعلام کرد: از کل داوطلبین تا الان ۳۱۳ نفر معادل ۱۸ درصد، دارای سابقه عضویت در شوراهای اسلامی هستند و ۱۴۱۹ نفر معادل ۸۲ درصد فاقد عضویت هستند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار گیلان با اشاره به اینکه این آمار نهایی نیست، گفت: خوشبختانه آمار مشارکت نزدیک به عدد دوره پنجم است. در این دوره کمترین داوطلبین با ۳۰ نفر برای شهرستان شفت و بیشترین نیز برای شهرستان رشت برابر با ۴۵۵ نفر است.

رییس ستاد انتخابات استان گیلان با اشاره به اینکه در کل گیلان ۲۸۱ کرسی برای شوراهای شهر داریم، یادآور شد: شهر رشت ۱۱ کرسی، ۵ شهر با ۷ کرسی و مابقی شوراها ۵ نفر هستند.

وی با بیان اینکه هیات های تظارت درباره داوطلبان نظر نهایی را می‌دهند، گفت: بررسی روند صلاحیت از ۲۳ اسفند آغازشده و تا ۲۹ روز کاری هم صلاحیت و استعلام از مراکز چهارگانه انجام خواهد یافت و تا ۲۱ فروردین ۱۴۰۰ ادامه دارد و در تاریخ ۸ اردیبهشت فرماندار شهرستان مراتب را به داوطلب اعلام می کند.

قاسم نژاد در مورد تجدید نظر بررسی و شکایت داوطلبین رد صلاحیت شده نیز گفت: از ۹ اردیبهشت تا ۱۳ اردیبهشت برای شکایت ها داوطلین می توانند مراجعه کنند و در تاریخ ۲۴ اردیبهشت ماه به فرمانداری ها اعلام و نتیجه به داوطلببین رد صلاحیت شده اعلام می شود.

وی در پایان گفت: همچنین در تاریخ ۱۷ خرداد تا ۲۰ خرداد اسامی نهایی اعلام خواهد شد.

Share