در بازدید از روند ساخت سد شفارود عنوان شد؛

۲۰۰ هکتار جنگل کاری جایگزین بخشی از درختان هیرکانی قطع شده می شود

روند ساخت سد شفارود رضوانشهر امروز با حضور حجت الاسلام والمسلمین خلیلی بررسی شد. مقرر شده در فاز نخست این پروژه ۲۰۰ هکتار جنگل کاری شود تا جایگزین قطع درختان در بخشی از جنگل های هیرکانی منطقه باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، حجت الاسلام والمسلمین حمزه خلیلی رئیس کل دادگستری استان گیلان صبح امروز از پروژه سد شفارود رضوانشهر و عملیات ساخت جاده پونل خلخال بازدید کرد.

سید مهدی فلاح میری دادستان مرکز استان گیلان نیز در این بازدید حضور داشت و گفت: هدف از بازدید امروز بررسی میدانی برای تصمیم گیری تامین مصالح پروژه های عمرانی مانند راه آهن رشت-انزلی از طریق مازاد مصالح حاصل از اصلاح هندسی پیچ ها و تعریض جاده در مسیر پونل-خلخال است تا ضمن تامین این مصالح، از هزینه های عمرانی این جاده نیز کاسته شود.

وی در ادامه با اشاره به اثرات مخرب زیست محیطی قطع درختان تصریح کرد: با توجه به قدمت گونه های درختی این منطقه لازم است تا ضرورت چنین پروژه هایی در جلساتی تخصصی با حضور کارشناسان محیط زیست و منابع طبیعی مطرح و سپس تصمیم گیری شود.

وی همچنین با اشاره به مشکلات و موانع مطرح شده از سوی مدیر پروژه سد شفارود اظهار امیدواری نمود تا با برگزاری جلسات و اتخاد تصمیماتی برای رفع این موانع، ضمن حفظ طبیعت بکر منطقه، عملیات ساخت این سد نیز تسهیل و تسریع شود.

احمد آقایی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان گیلان نیز در بازدید امروز از پروژه سد شفارود گفت: علیرغم برخی معایب احداث این سد مانند قطع درختان و ترک سکنه در حوزه آبگیر سد، تامین آب کشاورزی و شرب مناطق پایین دست و تاثیر آن بر اقتصاد و کشاورزی مردم منطقه از مزایای احداث این سد است که اهمیتی حیاتی دارد.

وی همچنین به یکی از تعهدات مجریان در ساخت این سد اشاره نمود و گفت: مقرر شده در فاز نخست این پروژه ۲۰۰ هکتار جنگل کاری شود تا جایگزین قطع درختان در بخشی از جنگل های هیرکانی منطقه باشد که لازم است مدیران این پروژه به تعهدات خود عمل نمایند.

احمد آقایی با بیان اینکه در پروژه ملی ساخت سد شفارود از تسهیلات بین المللی استفاده شده است، از دست اندرکاران خواست تا با تسریع در ساخت این سد، هر چه زودتر آن را به مرحله بهره برداری برسانند.

در حاشیه این بازدید اکبری مقدم با اشاره به مشکلات این پروژه ملی خواستار رفع موانع و همچنین جاده جایگزین جهت تسریع در اتمام این پروژه و همچنین حذف پیچ‌های خطرناک محور پونل به خلخال شد.

محمود قاسمی، فرماندار رضوانشهر گفت: با بهره برداری از این سد بخش عظیمی از مشکلات آب زراعی و شرب مناطق غرب گیلان برطرف خواهد شد و همچنین در بحث اشتغال‌زایی منطقه نیز موثر خواهد بود.

گفتنی است؛ سد شفارود با هدف تأمین آب مورد نیاز کشاورزی منطقه و جلوگیری از عوارض خشکسالی‌ها به میزان ۴۵.۵ میلیون متر مکعب، تأمین آب مورد نیاز زیست محیطی به میزان ۳۳.۸ میلیون مترمکعب، تأمین آب شرب به میزان ۲۳ میلیون متر مکعب در سال، تأمین آب مورد نیاز صنایع به میزان ۱۰ میلیون متر مکعب و کنترل سیلاب‌های فصلی و تولید انرژی برق آبی به میزان سالانه ۲۵.۳ گیگاوات ساعت در حال احداث می‌باشد.

علی اوسط اکبری مقدم، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار، حجت‌الاسلام خلیلی رییس کل دادگستری گیلان، قاسمی فرماندار رضوانشهر، دادستان عمومی و انقلاب استان و همچنین دادستان عمومی و انقلاب شهرستان، مدیران کل منابع طبیعی و آبخیزداری، راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و محیط زیست گیلان از روند اجرایی پروژه ملی سدمخزنی شفارود در راستای رفع موانع و مشکلات بازدید به عمل آوردند.

Share