گیلان کوزه‌گر، از کوزه‌شکسته آب می‌خورد!

کمبود مرغ‌ در گیلان؛ ناکارآمدی مسئولانی که تنها صندلی مدیریتی را اشغال می‌کنند

مسئولان چه در پایتخت و چه در شهرستان‌ها مدام می‌گویند قیمت مرغ مصوب کیلویی ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان تعیین شده است ولی آیا با حلواحلوا گفتن، دهان شیرین می‌شود؟!

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از انطباق، ایران، سرزمینی پر از نعمت که به هر گوشه آن می‌نگری می‌توانی نگاه ویژه خداوند را به مردم این سرزمین مشاهده کنی ولی متاسفانه در همین کشورعدم صلاحیت مسئولان و بی‌کفایتی سبب شده‌است این کشور ثروتمند با تمام دارایی که دارد در جزیی و ابتدایی‌ترین نیازها با مشکل روبه‌رو شود.

بی‌شک تمام مردم ایران در این مدت اخبار مختلف درباره بحران‌های اقتصادی و معیشتی را شنیده‌اند و با پوست و استخوان خود لمس کرده‌اند؛ روزگاری که کم از دوران جنگ ندارد و با وجود گذشت بیش از چهل سال از انقلاب امروز شاهد آن هستیم که یک روز روغن نیست و روزی دیگر مرغ! زمانی گوجه گران می‌شود و گاهی قیمت خیار سر به فلک می‌کشد!

این مسال بدون تردید در گروی ناکارآمدی مسئولانی است که تنها صندلی مدیریتی را اشغال می‌کنند و حقوق‌های کلان می‌گیرند و فقط ادعاهای رنگارنگ دارند ولی وقتی پای عمل و حل مشکلات به میان می‌آید خبری از نتیجه‌ای خاص نیست!

این قصه پر غصه در تمام ایران گریبان‌گیر است و همه اقشار و اقلام را درگیر کرده‌است ولی موضوعی که قصد داریم به آن بپردازیم، مساله‌ای است که به تازگی مردم گیلان را به خود دچار کرده‌است و آن کمبود مرغ، تخم‌مرغ و روغن در این استان است!

استانی که بخش عظیمی از مردم آن در روستاها زندگی می‌کنند و نیازمندی‌های این چنینی خود را تولید می‌کنند ولی باز با وجود این نکته، مسئولان استان توانایی کنترل همین میزان مصرف را نیز ندارند و در این روزها مردم با گرفتاری‌هایی روبه‌رو شده‌اند.

متاسفانه در این بازه‌زمانی نیز مسئولان با ارائه آمارها و ارقام مختلف که دسترسی به آن‌ها غیر ممکن است از زیر بار مسئولیت فرار می‌کنند ولی بی‌شک دقیق‌ترین آمار مربوط به جیب و سفره مردم است که می‌گوید جنس‌های مصرفی به چه قیمت و چگونه به دست مصرف‌کننده می‌رسد.

در این راستا فرهاد دلق پوش، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان در اظهاراتی مدعی شده: توزیع ۱۰ تن مرغ گرم در گیلان در روز افزایش یافته که به صورت صبح و عصر در بازارهای استان توزیع می‌شود تا قیمت این محصول در بازار کنترل شود؛ ضمن آنکه تا پایان سال هیچ گونه افزایش قیمتی نخواهیم داشت. وی با اشاره بر تشدید نظارت بر بازار مرغ و انجام گشت‌های مشترک بازرسان سازمان صنعت، تعزیرات، اتاق اصناف و دامپزشکی تصریح کرد: برخی سودجویی‌ها در انتقال مرغ به خارج از استان یا قطعه‌بندی غیرقانونی مرغ وجود دارد که با آن‌ها به شدت برخورد می‌شود. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان با تأکید بر اینکه خروج مرغ زنده از خروجی‌های استان ممنوع است، خاطر نشان کرد: شعب ویژه در تعزیرات برای رسیدگی به تخلفات مرغ و بررسی خارج از نوبت پرونده‌ها در دستور کار قرار دارد. دلق‌پوش با اشاره به مصوبه ستاد تنظیم بازار گیلان در زمینه استقرار بازرسان مقیم در کشتارگاه‌ها، از توزیع مرغ منجمد با مجوز ستاد تنظیم بازار کشور از نیمه دوم اسفندماه خبر داد.

در همین حال چندی پیش، آرش‌فرزام معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری گیلان با تاکید برضرورت جلوگیری از اقدامات سودجویانه در شبکه تولید، عرضه و توزیع مرغ توسط سازمان‌های جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت استان گفت: کمبود در استان گیلان بعنوان قطب تولیدکننده مرغ کشور پذیرفتنی نیست. آرش فرزام صفت، سهولت دسترسی به مرغ و تامین نیاز بازار را خواسته به حق مردم خواند و بر تشدید نظارت‌ها و جلوگیری از اقدامات سود جویانه تاکید کرد. وی با بیان اینکه بر اساس آمار جوجه ریزی در گیلان کاهش نیافته است، تصریح کرد: اگرچه شرایط کلی کشور بر گیلان نیز تاثیر گذار است؛ اما این استان از استان‌های پیشتاز در تولیدمرغ است و انتظار می‌رود نسبت به سایر نقاط کشور از شرایط مناسب‌تری برای تامین این محصول بهره‌مند باشیم. وی با اشاره به اینکه قیمت مرغ در بازار تهران جهش یافته است، اظهار داشت: تفاوت نرخ هر کامیون مرغ در گیلان و تهران به یکصد میلیون تومان رسیده است و این امر موجب برخی اقدامات سودجویانه شده است. فرزام صفت خاطر نشان کرد: گیلان خود را ملزم به رعایت قیمت مصوب تا سقف ۲۰ هزار و چهارصد تومان می‌داند و خروج بخشی از مرغ استان به بازار تهران و برخی کمبودها در بازار گیلان با منطق اقتصادی مطابقت دارد ولی باید نیاز مردم استان برطرف شود. معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گیلان بر لزوم شناسایی وهم افزایی برای رفع این مشکل تاکید و خاطر نشان کرد: باید نیاز بازار به تولید مرغ از سوی سازمان جهادکشاورزی استان تامین و سازمان صنعت، معدن و تجارت نیز بر امر توزیع صحیح و جلوگیری از هرگونه اقدام سودجویانه نظارت کند.

مسئولان چه در پایتخت و چه در شهرستان‌ها مدام می‌گویند قیمت مرغ مصوب کیلویی ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان تعیین شده است ولی آیا با حلواحلوا گفتن، دهان شیرین می‌شود؟!

آیا مسئولان برای خانه‌های خود خرید می‌کنند تا مشاهده کنند چه میزان از اجناس توزیع شده با قیمت‌های مصوب این افراد به دست مصرف‌کننده می‌رسد؟! آیا مسئولان پشت میزنشین می‌دانند کشاورز و کارگری که زیر خط فقر زندگی می‌کند و گوشت قرمز سالی یک‌بار هم نمی‌تواند مصرف کند نباید دستش از این گوشت سفید نیز برای مصرف ماهانه کوتاه شود؟!

اینکه امثال دلق‌پوش سعی کنند با آمارهای مختلف و گرفتن انگشت اتهام به سمت سودجویان، خود را تبرئه کنند موضوع جدیدی نیست و بیشتر مسئولان برای فرار از پاسخگویی سلطان‌های مختلف می‌تراشند و بی‌شک این موضوع نیز نیازمند تولید یک متهم به نام سودجوست تا آقایان مسئول به راحتی از زیر بار مسئولیت شانه‌خالی کنند.

بی‌شک در ایران سودجود و دلال کم نداریم ولی وقتی فردی به عنوان مسئول در جایگاهی جانمایی می‌شود و حقوق می‌گیرد باید در ابتدا مدیریت را بلد باشد و بتواند با این بحران‌های ساختگی یا بنیادی مقابله کند نه اینکه به راحتی تقصیر را گردن سودجو بیندازند و مردم نیز در وسط این پاسکاری‌ها هزینه بی‌کفایتی‌ها را بدهند!

این مردم در میان بحران‌کرونا، جنگ اقتصادی و گرفتاری‌های معیشتی نباید گرفتار مسایل پیش پا افتاده‌ای مانند مرغ باشند! استان گیلان نیازمند مسئولانی است که توانایی و کارآیی لازم داشته باشند تا مشکلات مردم را حل کنند اگر کسی این ویژگی را ندارد میدان را برای افراد لایق خالی کند زیرا ایران پر است از وزیرهای شعار ولی در این هنگامه قرن ما نیازمند مردان عملگرا هستیم تا از پیچ تاریخی به سلامت عبور کنیم.

Share